Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Status
Not open for further replies.
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

"mangehodede fagforeningsmonsteret til SAS" :lol:
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

trist lesning. Blir forøvrig spennende å se om Giske klarer å forsvare et nytt påfyll i kassa. Håper uansett at nye argumenter kommer frem før det skjer..
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

trist lesning. Blir forøvrig spennende å se om Giske klarer å forsvare et nytt påfyll i kassa. Håper uansett at nye argumenter kommer frem før det skjer..

Skal enda mer av mine skattepenger gå inn der nå, blir jeg forbanna ass.. Nå er det nok..:angry:
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Skal enda mer av mine skattepenger gå inn der nå, blir jeg forbanna ass.. Nå er det nok..:angry:

Tja, ser man på dagens aksjekurs i forhold til hva den var da staten deltok i emisjonen i vinter så er den per dags dato høyere. Dvs, staten per dags dato har en (papir) gevinst på investeringen
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Someone, nå må du ikke ødelegge med fakta da :)
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Hvis dette er fakta, og det ikke kommer noen ny emisjon på plass, så er det i aller høyeste grad papirpenger. Da holder ikke den kursen seg særlig lenge.
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Skal enda mer av mine skattepenger gå inn der nå, blir jeg forbanna ass.. Nå er det nok..:angry:

Er det så mye da? Blir ca 177 kr per nordmann (800.000.000 / 4.500.000).

Problemet er ikke å gå til eierne å hente penger ved en emisjon, problemet er at det er staten som er eier.
Staten (i SE, NO og DK) må snarest kvitte seg med SAS, slik at det får omstille seg til en privat bedrift.
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Er det så mye da? Blir ca 177 kr per nordmann (800.000.000 / 4.500.000).

Problemet er ikke å gå til eierne å hente penger ved en emisjon, problemet er at det er staten som er eier.
Staten (i SE, NO og DK) må snarest kvitte seg med SAS, slik at det får omstille seg til en privat bedrift.

er en prinsippsak, ikke fordi det nødvendigvis er snakk om mye eller lite penger..

men ja er veldig enig i at det er på tide staten selger seg ut.. :) på en annen side, støtter de så ufattelig mye annet dritt, så hvorfor ikke SAS også :P hoho
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Enig i at staten må ut, men ikke nå. De må heller slutte å gjøre alt så sinnsykt halvhjertet. SAS må finansieres litt opp så de får bestilt seg noen fly det er mulig å tjene penger på. Så kan de selge dem - kanskje med fortjeneste.
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Sånn blir det med penger man får rett i hånden dessverre. SAS er som en tung byråkratisk organisasjon som vanskelig lar seg endre over natten. Kan sammenlignes med NAV ;)
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Igjen, SAS gjør svært mye riktig for tiden. Jeg synes virkelig de kommuniserer svært godt i det norske markedet. Jeg må si jeg aldri tidligere har sett SAS produktet bedre identifisert gjennom kampanjer enn nå.

Desverre er det uansett en ting de mangler. SAS har ikke brukt deres fantastiske punktlighet og høye frekvens i sine kampanjer kampanjene. Et stort flertall av de reisende har ingen forhold til dette og velger derfor billetter ut fra pris. Kun noen få interesserte vet at SAS virkelig presterer på dette området.

Norwegian er ikke alltid billigst, men den jevne forbruker har den oppfatning av at de er det. Det sjekker ikke en gang SAS før de skal ut å reise!

Det kan desverre se ut som om det på mange måter er for sent.
Kunder tapt er svært ressurs krevende og dyre å vinne tilbake.
SAS har ikke tid eller penger til denne jobben.

Man kan gjerne skåle inn i himmelen for hver gang konkurrenten gjør et skritt til siden for å tjene mer penger, som igjen differensierer produktet til SAS. Problemet er bare at det for SAS ser ut til å gi svært lite tilbake. Konkurrenten derimot, kan fylle fly og pengesekk!
 
Last edited:
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

..kan se ut til at SAS har blitt mer aggressive for å forsvare markedsandelene sine den senere tiden, og sågar utfordrer DY på endel strekninger. Ikke lett å si hva som er riktig strategi men som kjent er smertegrensen til SK (enhetskostnad) langt høyere enn DY.
Klarer DY å mobilisere tilstrekkelig "krigskasse" blør SK grovt på en slik strategi.

Har vanskelig for å se for meg at staten med ren samvittighet finansiere en bevisst strategi om markedsandeler som i værste fall kjører DY på dunken..
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Men hvorfor bruker ikke SAS sine konkurranse fortrinn til sin fordel?

Med en av europas beste punktligheter, burde det være godt med rom for virkelig markere seg i maredet.
Hadde SAS hatt baller, burde de gått høyt ut med en reisegaranti i sin markedsføring.

Vi i SAS har en punktlighet som ligger i toppen i europa. Som reisende hos oss vil vi at du skal komme frem til avtalt tid. Så sikre er vi i SAS på vår egen punktlighet, at vi vil deg rabatt på neste billettkjøp dersom vi er skyld i at du blir forsinket.
Dersom SAS har skyld i forsinkelser på mer enn 30 minutter i forhold til oppstatt ankomstid, vil vi gi deg 100kr i avslag pr halvtime.
(reisegaranti i bransjer, omhandler ikke forhold som vær og ytre faktrer som selskapet ikke har påvirkning på)


Her kan de kjøre to fluer i en smekk ved å kreve at de reisende, for å kunne benytte seg av dette, må være registrerte EB kunder. Det ville også være en forutsetning for å kunne administrere dette ved å logge inn for booking på egne personlige sider.
Jeg ville tro at det umiddelbart ville fremheve punktligheten til SAS i markedet, samtidig som SAS selv opptrer som selvsikker på egen punktlighet. Samtidig vil det rase inn nye EB kunder som med et tastetrykk vil være tilgjengelig for informasjon om nettopp punktlighet, frekvens og tilbud!

Ja det vil til tider koste selskapet noe, men jeg tror det ville være effektive penger for å vinne tilbake tillit, kunder og ikke minst betalingsvilje!
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Forsåvidt enig i at SK sin punktlighet er imponerende.. men hvor lenge kan de fortsette? Tenker i forhold til frekvensen på fly. SK har vel stort sett alltid fly stående i hangar som de kan ta ut når andre fly blir stående på utestasjoner, og crew å de store basene for å opprettholde denne punktlighetsstatistikken. Så krangler ikke på at punktligheten er høy, men i forhold til inntjeningen på flyene kan den jo ikke opprettholdes over en lengre tid...? Ha fly stående er jo aldri økonomisk
 
Last edited:
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Det syns jeg var et utmerket forslag Martin!
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Er CORE SAS blitt til KOR E SAS ^_^
 
Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Igjen en usedvanlig tabloid artikkel fra NA24 ...
Det er jo merkelig at enkelte journalister ikke forstår forskjellen på statstilskudd og emisjon i et mange aksjeselskap som staten velger å stå som eiere i... eller er dette kanskje en helt bevisst vinkling fra NA24 sin side?
Det er vel ikke "skattepenger" som er brukt her uansett, men midler fra Oljefondet .. som alle jo vet brukes til en hel del investeringer i inn og utland.
Mange etterlyser jo at det skal brukes mer av dette fondet til samferdsel og andre infrastrukturmessige tiltak innenland i Norge, og man kan vel kanskje si at ved å bruke noen få millioner til emisjon i SAS, så bidrar man jo i det store bildet til å opprettholde, bygge og vedlikeholde en robust flyplasstruktur i Norge.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top