Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk
Disse nye flyene som kommer inn erstatter jo i all hovedsak 732 og Classic versjonene, dvs i de få markedene de fremdels flyr 732 har de råd til å kjøpe 735 og andre fly som er mindre forurensende en de de har i dag. Det er derfor bare snakk om å rokere om på flyene nedover i kjeden(på rangstigen) så er det vel en tommelfinger regel at jo eldre noe er, jo mindre driftstimer har det.
Et fly er mye aluminium og tilnærmet all aluminium i et fly blir resirkulert, nå går det noe energi med til resirkuleringen, men mye mindre en til produksjon av ny alu. Når det bygges et nytt 738 så er i prinsippet 2/3 av det en resirkulert 732.
Problemet med LCC er at folk flyr mye mer, shopping helg i London, fotballkamp i Barcelona, man må jo kunne unne seg 3 sydenturer i året. man velger fly til Kr.sand fremfor et meget godt busstilbud som nå tar 3,5 timer effektiv kjøretid. bysentrum til bysentrum.
Tog er jo miljøvenlig å fint, det forurenser ikke der det går, MEN dersom vi isteden for å bruke strømmen til å drive tog, heller eksporterer strømmen den bruker til land der den erstatter kullkraft, så er det absolutt ikke miljøvenlig med tog.
For å samenlikne med Fly så er drivstoff tilegget som SAS og DY har innført mellom Oslo og Cph høyere en drivstoff kostnaden per pax med en 90%full buss på samme strekning. Og på Dieselen bussen bruker er det masse avgift, noe det ikke er på flyets drivstoff.
En annen artig sammenlikning er at beløpet det offentlige subsidierer togtrafikken med, er betydelig høyere en den samlede omsettningen til alle ekspressbuser i Norge. De kunne dermed sette inn busser på alle togstrekninger med 0,5 til 1 time intervaler og en bilettpris på 0.10kr/km
Disse nye flyene som kommer inn erstatter jo i all hovedsak 732 og Classic versjonene, dvs i de få markedene de fremdels flyr 732 har de råd til å kjøpe 735 og andre fly som er mindre forurensende en de de har i dag. Det er derfor bare snakk om å rokere om på flyene nedover i kjeden(på rangstigen) så er det vel en tommelfinger regel at jo eldre noe er, jo mindre driftstimer har det.
Et fly er mye aluminium og tilnærmet all aluminium i et fly blir resirkulert, nå går det noe energi med til resirkuleringen, men mye mindre en til produksjon av ny alu. Når det bygges et nytt 738 så er i prinsippet 2/3 av det en resirkulert 732.
Problemet med LCC er at folk flyr mye mer, shopping helg i London, fotballkamp i Barcelona, man må jo kunne unne seg 3 sydenturer i året. man velger fly til Kr.sand fremfor et meget godt busstilbud som nå tar 3,5 timer effektiv kjøretid. bysentrum til bysentrum.
Tog er jo miljøvenlig å fint, det forurenser ikke der det går, MEN dersom vi isteden for å bruke strømmen til å drive tog, heller eksporterer strømmen den bruker til land der den erstatter kullkraft, så er det absolutt ikke miljøvenlig med tog.
For å samenlikne med Fly så er drivstoff tilegget som SAS og DY har innført mellom Oslo og Cph høyere en drivstoff kostnaden per pax med en 90%full buss på samme strekning. Og på Dieselen bussen bruker er det masse avgift, noe det ikke er på flyets drivstoff.
En annen artig sammenlikning er at beløpet det offentlige subsidierer togtrafikken med, er betydelig høyere en den samlede omsettningen til alle ekspressbuser i Norge. De kunne dermed sette inn busser på alle togstrekninger med 0,5 til 1 time intervaler og en bilettpris på 0.10kr/km