Miljøvennlige fly og flytrafikk

Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk

Disse nye flyene som kommer inn erstatter jo i all hovedsak 732 og Classic versjonene, dvs i de få markedene de fremdels flyr 732 har de råd til å kjøpe 735 og andre fly som er mindre forurensende en de de har i dag. Det er derfor bare snakk om å rokere om på flyene nedover i kjeden(på rangstigen) så er det vel en tommelfinger regel at jo eldre noe er, jo mindre driftstimer har det.

Et fly er mye aluminium og tilnærmet all aluminium i et fly blir resirkulert, nå går det noe energi med til resirkuleringen, men mye mindre en til produksjon av ny alu. Når det bygges et nytt 738 så er i prinsippet 2/3 av det en resirkulert 732.

Problemet med LCC er at folk flyr mye mer, shopping helg i London, fotballkamp i Barcelona, man må jo kunne unne seg 3 sydenturer i året. man velger fly til Kr.sand fremfor et meget godt busstilbud som nå tar 3,5 timer effektiv kjøretid. bysentrum til bysentrum.
Tog er jo miljøvenlig å fint, det forurenser ikke der det går, MEN dersom vi isteden for å bruke strømmen til å drive tog, heller eksporterer strømmen den bruker til land der den erstatter kullkraft, så er det absolutt ikke miljøvenlig med tog.

For å samenlikne med Fly så er drivstoff tilegget som SAS og DY har innført mellom Oslo og Cph høyere en drivstoff kostnaden per pax med en 90%full buss på samme strekning. Og på Dieselen bussen bruker er det masse avgift, noe det ikke er på flyets drivstoff.

En annen artig sammenlikning er at beløpet det offentlige subsidierer togtrafikken med, er betydelig høyere en den samlede omsettningen til alle ekspressbuser i Norge. De kunne dermed sette inn busser på alle togstrekninger med 0,5 til 1 time intervaler og en bilettpris på 0.10kr/km
 
Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk

Futura, jeg synes du havnet i fella med å sette en sammenheng mellom økonomi og mindre utslipp av CO2. Det er det faktisk ikke - ikke noen linjær sammenheng - spesielt når det gjelder forskjellige transportformer. Selv innen en transportform som jernbane kan utslippet av CO2 variere. I Norge er de fleste linjene elektrifisert og det benyttes strøm fra vannfall, men en trenger ikke mer enn bevege seg med tog på Rørosbanen før mengder CO2 strømmer ut med dieseldrift og lave "kabinfaktorer". På Vestlandet er for eksempel Flaggruten et alternativ til fly mellom Stavanger og Bergen. Forurensningsmessig er det absolutt dårligste alternativet catamaranen til Flaggruten. For underbygge dette så er det sammenlignet CO2-utslipp mellom catamaran mellom Tromsø og Harstad med Widerøe's Dash-8 som flyr parallelt. En passasjerer på sjøen medførte 100 kg CO2, mens det for flypassasjeren ble bare 60 kg CO2 inkludert alle tilbringertjenester - altså 67% større utslipp for båt sammenlignet med fly.

Kilde: Sjøtransport og utslipp til luft, Bjørn Foss, Svein Bråthen og Jan Husdal / Møreforskning Molde AS
 
Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk

Hva er deres mening om hvorvidt luftfart er miljøvennlig eller ei?
Og tror dere at den gemene Nordmann bryr seg noe særlig om skadene luftfart har på miljøet? (flyr høyt i atmosfæren).

Og er den noe jeg påstår som er feil, så er det bare å rette meg opp :)

Håper ikke jeg har stukket hånda inn i et vepsebol nå ;)

Svært lite av transport er vel miljøvennlig.
Men, vi har også et samfunn hvor befolkningen ikke vil og ikke kommer til å slutte og reise.

Da er det vel like greit at man gjør det i nye og mer 'miljøvennlige' maskiner?
 
Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk

Svært lite av transport er vel miljøvennlig.
Men, vi har også et samfunn hvor befolkningen ikke vil og ikke kommer til å slutte og reise.

Da er det vel like greit at man gjør det i nye og mer 'miljøvennlige' maskiner?

Som sagt, luftfart trengs for at landet skal fungere noenlunde greit. Men mye det jeg prøvde å komme frem til er hvorvidt det er etisk riktig å hele tiden pushe "miljøvennlighet" hver bidige gang man presenterer noe i sammenheng med, i dette tilfellet lufttransport?

@LN-KOG

Takk, det var et greit og forenklet bildet av CO2 utslippet for produksjon av en 738.
 
Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk

Som sagt, luftfart trengs for at landet skal fungere noenlunde greit. Men mye det jeg prøvde å komme frem til er hvorvidt det er etisk riktig å hele tiden pushe "miljøvennlighet" hver bidige gang man presenterer noe i sammenheng med, i dette tilfellet lufttransport?

Alt er relativt, og det er mer miljøvennlig med nye fly enn game fly. Så det er vel greit nok at lufttransporten foregår mer miljøvennlig enn mindre?
 
Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk

Jag hoppas verkligen att man kommer någon vart med algbränsle. Jag vet att svenska Försvarsmakten/FOI tillsammans med USAF och DARPA har sponsrat och gjort försök med algbränsle från ett svenskt företag. Om jag minns rätt kom de fram till att bränslet hade högre kvalitet än vanligt jetbränsle samt att det var blandbart. Vid större produktion trodde man att man skulle kunna få ned priset till strax under dagens nivåer.

Allt var ren experimentverksamhet och jag vill även minnas att man flög ett Gripen med detta bränsle? Varför man inte kommit längre vet jag inte, men jag misstänker att det har att göra med att nån måste våga satsa på infrastrukturen kring det.

Ska se om jag lyckas gräva fram artiklarna om det.
 
Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk

Hvis flyene hadde blitt tatt ut av bruk og skrapet etter 7 år kunne man si noe slikt, men flyene går da til et annet selskap og blir brukt de normale 20-30 år før colabokshimmelen venter.

Og i dette andre selskapet erstatter de, sannsynligvis, fly som er enda eldre og mindre miljøvennlig. Slik kan nye fly inn i en ende gi en viss dominoeffekt, selv om det ikke er helt lett å regne på.
 
Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk

Og der var Framtiden i våre hender ute om flykjøp og miljø:
http://www.aftenposten.no/nyheter/i...sten-blir-spist-opp-6751430.html#.TyUxC5fA86U



Og jeg må bare le litt av dette utsagnet:

Og her er NSB sitt svar på hvordan de vil møte konkurransen over fjellet. Signaturtogene byttes med 80-tallsvogner.

– Med de nyoppussede vognene blir dette en forbedring, sier Henning Lirhus som er salgs- og markedsansvarlig i NSB riks, Bergensbanen til avisa Hordaland.
Med andre ord er det ingen fare for at toget overtar særlig trafikk på denne strekningen de nærmeste 10-15 år!

http://www.ba.no/nyheter/article5908300.ece
 
Re: Miljøvennlige fly og flytrafikk

Og her er NSB sitt svar på hvordan de vil møte konkurransen over fjellet. Signaturtogene byttes med 80-tallsvogner.

Med andre ord er det ingen fare for at toget overtar særlig trafikk på denne strekningen de nærmeste 10-15 år!

Nå skal du ikke kjimse av hvor behagelig de gamle vognene var før ombyggingen. NSB Komfort med kun et par seter i vognen var god stemning, og jeg har hatt mange timer med Grieg på øret oppover fjellet i de vognene.

Spørsmålet er jo uansett hvor miljøvennlig tog egentlig er da.. Hver KWH vi bruker på tog i Norge er en KWH mindre eksportert til land drevet av kullkraftverk, så å hevde at tog er "grønn transport" er vel rett og slett fjas.
 
Back
Top