Miljøvennlige fly - mulig løsning

Flying-news

ScanFlyer Silver
Miljøvennlige fly - mulig løsning

Satt og leste om dette på NRK NETT: http://www.nrk.no/vitenskap_og_teknologi/1.7236060
Bl.a.: "Disse organismene suger opp CO2 fra lufta - og trekker det med seg ned i dypet."

Saken: "Vulkanutbruddet kan gi positiv miljøeffekt", "Askeskyen fra Eyafjallajökull har gjødslet Atlanterhavet. Nå tar et forskningsfartøy prøver av vannet, der det «koker» av CO2-spisende små organismer."

Og dermed slo det meg: Dersom forskere klarer å lage "kunstig"/etc plankton (jern, fosfat, nitrat), slik man får fra askeskyer, kan man jo ha slike organismer på bakenden av jetmotorer, og sprøyte det ut i eksosen som slippes ut!

Det går sikkert an å forlenge jetmotorer litt, slik at noe slikt kan monteres på. Plankton lever jo i vann, så da trenger man også store mengder vann, men ser ikke på dette som noe stort problem. Ellers kan man sikkert få gjort noe lignende på en annen måte, men poenget er jo at disse krypene spiser CO2, et stort problem innen lufttrafikk!

Hva tror dere om dette?
 
Re: Miljøvennlige fly - mulig løsning!

Vil skyte forslag ned uten å se på vekt og teknologi for spedning, men konsentere meg om et av grunnstoffene: fosfor

I dag utvinnes forforet til kunstgjødsel fra sjøvann og over tid (opp til lang tid) vil det havne tilbake i verdenshavene igjen. Med andre ord, dette er en lukket sirkel og hvis en benytter fosfor (som fosfat) for spredning fra fly, har en allerede fjernet det fra havet. Havet er mye bedre spreder av fosfor enn fra fly og fosforforbindelsene i havet er mye enklere å ta opp av plakton-organismene enn den kustige varianten vi lager. Eneste tilskuddet utenfor denne sirkelen er vulkaner fra jordens indre, og derfor er det boost til plaktonproduksjonen.

Så derfor er dette ingen løsning.
 
Re: Miljøvennlige fly - mulig løsning!

Det var en artikkel i Scientific American for en tid siden om slike ting, og jo, slike ting diskuteres. Det store problemet er egentlig "er vi sikre nok på at vi forstår klimasystemene bra nok til at vi er sikre nok på hva vi skal gjøre?" Og svaret er nok nei...

Det som er litt rart, synes jeg, er at man ikke diskuterer mer om man kunne brenne hydrogen i jet-motorer (forskningen går mest på brenselsceller nå for tiden, noe som virker ganske dødfødt i fly-sammenheng). Allerede HEs-1 (den første jet-motoren) var hydrogendrevet, russerne hadde Tu-155 delvis på hydrogen, det finnes en variant av Tu-160 på hydrogen og Lockheed hadde CL-400. Men ingen av disse kunne bruke tanker av kompositter, og med det skulle man tru at man skulle kunne lage et hydrogen-fly med ganske enkle midler som hadde 10-15% av den range et tilsvarende konvensjonelt fly har med samme tank-volum...
 
Re: Miljøvennlige fly - mulig løsning!

Hvis bassiluskene skal spise opp CO2 må de jo gjøre det mens de er i kontakt med den, dvs direkte etter at den kommer ut av motorene. Ser for meg at utblåsingshastighet samt trykk og temperatur i 10 km høyde gjør slikt litt vanskelig. Også må man jo ha med masse ekstra drivstoff for å få med alt vannet som trengs.

Jeg har mer tro på denne metoden for bruk på store skip, eller ved at man samler opp CO2 fra biler og resirkulerer i landbaserte anlegg. Evt kan man også få hydrogendrevne fly, der CO2 som dannes ved forbrenning av fossile brenser for å kjøre elektrolysen kan samles opp på land, og H2 så fylles på flyet.
 
Back
Top