• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Militært Hvem-Hva-Hvor?

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Militært Hvem-Hva-Hvor?

Det er fredag og jeg er i det militære hjørnet. Arbeidsuka har ikke sluppet helt - har til og med vært på selveste flyplassen i uka. Vel, nok om det...

Over til bildene som skal identifiseres. Jeg vil vite hva vi ser og hvilke flyvåpen de tilhører. Det er nok hint i samtlige bilder til at de kan identifiseres selv om en og annen rimeligvis er under middels elementær ;). Hvor er kul i hampen så det dropper vi. Noen er gamle og noen er sylferske, dvs tatt i september.

1)
Q81.jpg

2)
Q82.jpg

3)
Q83.jpg

4)
Q84.jpg

5)
Q85.jpg

6)
Q86.jpg

7)
Q87.jpg

8)
Q88.jpg

9)
Q89.jpg

10)
Q90.jpg

Re: Militært Hvem-Hva-Hvor?

nr3: er vel fra Zambia ???? c54 eller noget lignende
Hilsen Ole

Last edited:

9) er vel en F5 fra RNAF ??
7) C130 fra RDAF ??

Hilsen Ole

1. South African Air Force Rooivalk
4. Royal Navy /Bond(FOST) Dauphin
5. Tuccano, vet ikke hvor, men fargen tyder på at det ikke er Short som bygget den i alle fall?
7. RAF C-130J
8. Air Force of Zimbawe , BAe Hawk
10. US Navy F-5B

Edit: 10, skiftet mening

Last edited:

1: I tillegg til Rooivalken så står det noen Malaysiske MiG-29er i bakgrunnen.
5: Tucano - vil gjette på at det er fjorårets displaymaskin for RAF, som ble malt i "vintage" camo.

På tide med noen kommentarer.

1) er riktig identifisert
2) Her er nok til at man skal kunne identifisere flyvåpenet og ikke flytypen...
3) Det er ingen C-54, men flyvåpenet er riktig
4) riktig
5) riktig
6) riktig, men MMX??? Feil jorde til og med
7) riktig
8) imponerende nok, riktig. Mangler bare skvadron og sted så blir jeg skikkelig imponert
9) F-5 ja, men RNAF er tvetydig. Luftforsvaret forkortes RNoAF på engelsk. Koninklijke Luchmacht forkortes RNLAF.
10) Så totalt feil jorde som mulig! Flytypen er muligens ikke helt borte, men US Navy er så langt fra som du kan komme :rolleyes:

Da kan det tyde på at jeg skal tilbake til T-38 på nr 10 da sikkert. Bare meget uvant color scheme. Var mest lik aggressor fargen til US Navy da sju.....
En av de asiatiske brukerene kanskje? Eller en av de private?

Edit: 3: Syns det har likhet med DC-6

Last edited:

Det er heller ikke T-38. Du var inne på noe med flytypen men det manglet en C og B er feil ;). Landet er laaaangt unna å ha en marine.

Den zambiske Douglasen er nok en sekser.

Fasit kommer i morgen, tror jeg.

Ahhhh bugger....

Canadisk export til f.eks Botswana? CF-5D?

Da kom den siste også... Det er en eksport til Botswana og en CF-5D - CAF kalt CF-116D og i Botswana BF-5D :D

:old Da mangler vi bare hvilken luftmakt det er som eier nr 9 :old

RNoAF? Basert på norsk smil, norsk natur og noe som minner om norsk fuselage-farge og roundellen... Er det et norsk flagg på høyre skulder også?

9. Tipper på at det er F-5 fra Rygge. Det norske luftforsvaret.

Og da var vi i havn.

Vi begynner med en Denel AH-2 Rooivalk. Disse angrepshelikopterne opereres av 16 Sqd SAAF (eller 16 Eskader Suid-Afrikaanse Lugmag) fra AFB Bloemspruit i Bloemfontein (der slekta bor, for øvrig). Programmet startet med Atlas Alpha basert på Alouette III og utviklet seg til Rooivalk som er basert på Atlas Oryx (en videreutvikling av Aérospatiale Puma). Helikopteret spilte en rolle i en av Deon Meyers romaner.
Q81A.jpg

Så beveger vi oss litt lenger nord til et av de vakreste landene i verden. I 1969 lovde jeg og min bror vår da fortsatt unge mor at vi skulle feire hennes 70-års dag i en av verdens (da) flotteste byer, Bulawayo. Hun døde tre år før hun fylte 70 så det ble det ikke noe av. Men på samme turen var vi innom Kariba der dette bildet er tatt en gang rundt 1980. Det er en Douglas C-47B-DK (bygd i Oklahoma City. OK) hvis vi bruker USAAF-betegnelse på kjerra. Britene kalte den en Dakota IV. I Rhodesia i 1980 gikk den under navnet ParaDak siden den ble brukt til å droppe fallskjermjegere fra enten RhSAS eller RLI i Fireforce-oppdrag. Det er mye spennede litteratur om emnet, but I digress... Legg forøvrig merke til rørene under vingen. Det er lokalt tilpassede heat deflectors for å lure MANPADs eller Strela 2-raketter (SA 7 i NATO-speak). To Air Rhodesia Viscounter ble offer for dem i 1978 og 1979.
Q82A.jpg

Fram til 1964 kjent som Northern Rhodesia (i min familie kjent som "hjem"), Zambia fikk ved uavhengigheten en del av Royal Rhodesian Air Force. Denne DC-6 kom senere og hadde base like ved mitt barndomshjem. Dette bildet derimot er tatt i München på en pengeinnsamling Kenneth Kaunda hadde tidlig på 70-tallet.
Q83A.jpg

Den konglelige marine (Royal Navy) var innom i Plymouth da LN-KGL og jeg skulle flydd derfra i september....
Q84A.jpg

Fra marin til luftmakt: RAF Shorts Tucano T.1 på Manston dagen før Battle of Britain Air Show i fjor.
Q85A.jpg

Dette er strengt tatt en SAAB Tp.100 (ikke 340, men det er nok det likevel) fra Flygvapenet på Arlanda en varm april-dag for noen år siden.
Q86A.jpg

For et par år siden hadde LN-KGL og jeg en øyhoppertur der vi bl.a. hoppet til Jersey og fant denne Hercules C.5 som lekte seg med touch and gos.
Q87A.jpg

For å være grei legger jeg inn hele kjerra.
Q87B.jpg

Air Force of Zimbabwe fikk en del Hawk T. Mk. 60 rett etter at landet ble Zimbabwe. Bildet er tatt på Thornhill Air Force Base ved Gweru (Gwelo for oss som er født før 1980) i Midlands. Flyet tilhører nr 2 Cobra Squadron.
Q88A.jpg

Luftmakten er nok den norske og da snakker vi om Luftforsvaret (Royal Norwegian Air Force - RNoAF) og 336 Skv. Her en F-5A(G) på Rygge vil jeg mene.
Q89A.jpg

Nesten lik, men veldig ulik. Dagens "dark horse". Dette er en BF-5D fra Botswana Defence Force Air Wing - et land som ikke er plaget av tsunamier. Flyet er bygd av Canadair som CF-5D eller CF-116D som den offisielle CAF-koden er og solgt/donert til Botswana som fant ut at B er bedre en C og pula-pula er lykke (det betyr regn og i en ørken er det lykke - så du kan holde grisepraten din for deg selv!)
Q90A.jpg

Jeg må si jeg er imponert over kunnskapsnivået. Jeg har vanskeligere greier og de kommer :old

SE_100008.jpg

Det bør vel også nevnes at vi trolig senere hadde mistanker om hvem som kom i denne maskinen. Ved avgang tidligere på denne dagen stod det en Russia Il-82 ved gamleterminalen på OSL - det var NATO-møte i Oslo og flere enn NATO-landene var innbudd til morgenmøte. En av de andre som deltok var den svenske utenriksministeren, og mest trolig så var det han som ble sluppet av på ARN den dagen.

Siden det var noen som nevnte fargene til Short Tucanoen. Det var to slike Tucanoer som ble malt i Battle of Britain-farger for minne hva som skjedde i september-dagene i 1940, og en av dem deltok på Duxford den dagen vi ikke var der.

Last edited:
Back