midt norge stengt i natt

Replying to Topic 'midt norge stengt i natt'

Tror ikke Trondheim Control hadde slike problemer med denne sektoren. Denne sektoren er jo slot regulert store deler av tiden også... Not good! :naughty:

Blir stille paa scanner'n til KAB i natt, da .... :zzz

Nå kan "vi" som de egosentriske småjævlene vi er si. "Hva var det vi sa!"

....for det var det vi gjorde! Nå taper Avinor (og kundene) penger, fordi vi skulle spare penger. Godt å vite at den neste nye flygeleder vil være i produksjon i 2008!

Desverre for kundene, vil det bli mere slik fremover, om ikke med samme intensitet som i høst. (Avhengig av at ledelsen tar kloke valg når det gjelder bemanning, ellers blir det like ille. Det kan alle med 3-klasse matte og oversikten over antall sektorer/flygeledere se!)

Dem hadde vel julebord for flygeledere i Bodø igår kveld/natt. det var vel noen som heller ville dit enn sitte på jobb og holde midt-Norge åpent tenker jeg :)

Jan Roar Rød

Originally posted by M609

Nå kan "vi" som de egosentriske småjævlene vi er si. "Hva var det vi sa!"

....for det var det vi gjorde! Nå taper Avinor (og kundene) penger, fordi vi skulle spare penger. Godt å vite at den neste nye flygeleder vil være i produksjon i 2008!

Desverre for kundene, vil det bli mere slik fremover, om ikke med samme intensitet som i høst. (Avhengig av at ledelsen tar kloke valg når det gjelder bemanning, ellers blir det like ille. Det kan alle med 3-klasse matte og oversikten over antall sektorer/flygeledere se!)

Tja, hva med å outsource alt nord for Trondheim til Svenske controllers ? og tilby norske flygeledere Nordpå jobb i Sør =Stavanger, så er vel det problemet løst ?

Originally posted by nutcase

Dem hadde vel julebord for flygeledere i Bodø igår kveld/natt. det var vel noen som heller ville dit enn sitte på jobb og holde midt-Norge åpent tenker jeg :)

Jan Roar Rød

Jeg blir så utrolig provosert når jeg leser medienes overskrifter i denne saken. De legger så til grader opp til at folk skal tro at flygelederne sa "beklager, jeg kan ikke jobbe i dag" fordi de heller ville ta seg en fest. Så viser det seg lenger ned i de samme arktiklene at dette har ingen ting med saken å gjøre, fordi de som var på julebord ikke var sertifiserte på den sektoren og derfor ikke hadde fått lov til å jobbe der om de så hadde hatt lyst.

!!!!!!!!!!!

Det får meg til å bli kvalm.

Enig med siste innlegger her. Blir litt feil.....ikke flygeldernes problem dette. Men kanskje Avinor burde se på antall sertifiserte flygeledere slik at normal drift lar seg gjøre. Kanskje vi bør flagge ut hele luftfartstjenesten i dette landet.....sikkert billigere arbeidstakere som da allerede har valgt å flytte hit og sikkert tåler varsel om en mulig flytting bedre, om det skulle komme igjen. Arbeidsspråket er jo engelsk så sikkert flere polakker, estere som kunne tenke seg å få gratis utdannelse og sikker jobb.

Ingen kritikk av flygelederne som er i Norge idag! Dette er dårlig arbeid av Avinor - igjen!

Tenkt litt på det - men jeg er ikke helt enig med siste taler...jeg ble ikke kvalm.

Noen journalister som skulle hatt en beta juling enkelte ganger. Blir for teit.

Men problemet må løses! Det er vel mulig med EØS avtalen å få kvalifisert arbeidskraft til landet?

Replying to Topic 'm

Når skal folk forstår at:

1. Det er et skrikende underskudd av flygeldere i verden
2. Flykontroll er DYRERE pr km fløyet i Sverige (Index 105 kontra 75 in Norge)
3. Sverige har heller ingen flygeldere til overs, og pga at vi sender all trafikken vår gjennom ESUN, så sliter de med sine overtidsregler nå.
4. De som er "overtallige" her i Norge, er egentlig ikke det, fordi Avinor glemte at det går arbeidstid når man skal lede/jobbe med prosjekter når det gjelder anskaffelser og flytting. (Flyttte ATCC'er og kjøpe inn teniske løsninger for å kunne nedbemanne i kontrolltårn)

5. Norske flygeledere er så dritt lei av å jobbe for Randi, at de som har mulighet (ingen famile osv, og er unge nok etc) stikker til Midtøsten i Serco eller annen regi.

Så kan man jo tenke på at vår kjære sjef har satt ett flygelederårsverk til:

Normal arbeidstid (inkl 200t OT, 36t uke) + 200t OT = Årsverk

Noen som tør tippe hva som skjer nårr man i tillegg ikke har regnet inn langtidssykemelding, fødselspermisjon, eksterene kurs og prosjektarbeid????

2+2 er ikke 8, men det blir det i hodet til Randi!

Ja og den utforstanden nutcase og P.A Viking viser angående hva som skal til for å outsource, og hva det enventuellt koster, eller om det i del hele tatt er mulig, viser hvor lite peiling dere i det hele tatt har på tema.
W@ankers!

, ikke for å fyre ytterligere opp, men

Det er svært mange yrkesgrupper opp igjennom tidene som har ansett seg selv som "uunværlige, og u-oppsigelige", og som av de merkeligste grunner har blitt overflødige ...

Ja , Avinor ledelsen gjør en elednig jobb, og når ledelsen gjør en dårlig jobb går det utover, NEI ikke bare de ansatte, men også KUNDENE, noe som endel statsansatte har et veldog REMOTE forhold til.

/Geir

Replying to Topic 'm

Originally posted by M609

Ja og den utforstanden nutcase og P.A Viking viser angående hva som skal til for å outsource, og hva det enventuellt koster, eller om det i del hele tatt er mulig, viser hvor lite peiling dere i det hele tatt har på tema.
W@ankers!

Nå må du roe deg ned litt, jeg har da vitterligen ikke nevnt outsourcing med ett eneste ord i min post. jeg nevnte bare julebordet som ble holdt i går kveld/natt til i dag jeg.

kjekt å lese hvem som skriver HVA, før du går i taket, mulig du er ung og lettprovosert og har vanskelig for å skille mellom personer som taler her.

Jan Roar Rød

Ville vel hjelpe om man la bort "Tuppen og Lillemor" holdningen å innså at faktisk Randi er sjef og at det meste skjer i hennes "gård"...

Kampen mot Randi minner jo litt om den tragiske kampen offiserene prøver seg mot sin overkvinne Krohn Devold!!!

Kanskje det er paa tide at nordmenn gaar tilbake til aa vaere boender og fiskere, da slipper vi disse problemene. Bombeviken kan jo gjoere ala Pol Pot og Kambodsja!

Dette er for daarlig i "luftfartsnasjonen" norge...:naughty:

Hmm...

Grunnen til at enkelte av oss blir veldig provosert er at her i et luftfartsorientert forum så kommer de samme holdningene som på Veggavisen og VG-nett fram gang på gang. Det er selvfølgelig en forklaring på hvorfor dette skjer. Man får all sin informasjon fra avisene og den informasjonen er elendig. Når vi som jobber i bransjen i diverse innlegg har prøvd å gi et nyansert syn på saken blir det gang på gang ignorert og så blir vi flygeledere tillagt egenskaper og holdninger ingen av oss kjenner seg igjen i.
Så jeg skjønner godt at M609 blir forbanna.

Flåsete eller ei, utrop som
"outsourcing", "sykemelding" og tilsvarende blir rett og slett for sløvt når helt okay forklaringer på hva som EGENTLIG skjer har blitt gjentatt i det uendelige!

Hvor i heite huleste har dere fått det fra at vi flygeledere ikke skal forholde oss til normale arbeidstidsbestemmelser og reguleringer som alle andre? SPESIELT med tanke på at det er LT som forståelig nok har innført disse. Det er da ingen som setter spørsmålstegn ved at flygere eller trailersjåfører har et utrolig strengt regelverk å forholde seg til, et regelverk som forøvrig er langt strengere enn det vi jobber under.

Hvor har dere det fra at det å ansette utlendinger til å jobbe under norsk lov vil gjøre noen som helst forskjell i forhold til arbeidstidsbestemmelsene?

Når problemene i sentralsektoren kommer av at man ikke har anledning til å lære opp flygelederne i Bodø, hvordan hadde dere tenkt at man skulle la andre, som f.eks Sverige eller en eller annen utenlandsk enhet, gjøre jobben?

Som sagt. Det provoserer så inderlig når luftfartsinteresserte gode norske ungdommer kommer med samme fåkkings pisset som leses på diverse andre og mer populistiske fora. På generelt grunnlag er vi flygeledere, som IKKE er syke eller jobber i Røyken eller har gjort noe som helst galt, lei av å ta fram den berømte teskjeen gang på gang bare for å få det samme oppgulpet i trynet hver gang Avinor blir nevnt i media.

Avinor har gjort en glipp når det gjelder mannskapsdisposisjonene. Det har de tatt tak i ved å ta en pause for å se på konsekvensene av det som er gjort.

Vi flygeledere jobber som f*en for å få hjulene til å gå rundt i et skakkjørt system. Kritiser systemet, ikke de som gjør jobben!

:naughty:

Hei, denne ungdommen er 42 år, leser i minimal grad vg og nettavisen, så det så . Da har jeg vel andre kilder, OG hjerne til å tenke selv.

Ja AVINOR er den man først og fremst skal skyte på ,men enkelte flyglederes utsagn, både her på netter og ovenfor pressen gjør at det ikke gavner den kampen dere fører mot Randi.

Mulig at det i dagnes regler ikke over natta lar seg gjøre å outsource "NordNorge" til Østersund, men hvem sa at dette skulle bli løsningen før julaften.

Hva med om 2-10 år, hva med å være med på å Posisjonere AVINOR, til i steden å ta over hele Scandinavia, om dere er best, har referanser på å "LEVERE". og er konk. dyktig på pris ?

KUNDENE (igjen trolig et fremmedord, slå det opp) er dritt lei forsinkelser og bortforklaringer, helt uinteresant om Dere er syke, for får , på juloebord, AVINOR levere ikke, det er RAndi & Dere det, i samme båt uansett.

Har lagt merke til endel kommentarer underveis fra ATC hold.
For noen månder siden var det snakk om å låne ut noen ATC'er til utlandet noen år, nei ingen hadde lyst til det.
Så skulle en central flytte fra Røyken til Stavanger , om 6 år..., ingen skulle miste jobben, det endte med kollektivt kolaps.

Fra en som jobber i en bransje som har vesentlig tøffere krav på å levere i hht kontarakt så lever dere i en så beskyttet verden at man nesten ikke kan ta dere på alvor noen ganger, sorry.

Men , ja dere er MEST Randi sin skyld, men ikke bare Randi sin skyld.

/Geir

Måten man her banner på og bruker "Randi" som skjellsord gir vel ikke akkurat stor støtte/sympati... Sitter fortsatt igjen med inntrykket at alt blir bedre bare "Randi" går...er verden så enkel?

Med fare for aa 'banne i kjerka' ... men med hjelp av den teknologi som finnes i dagens fly og etterhvert paa bakken, er det ikke sikert at man trenger flygeledere til annet enn aa overvaake et automatisk ATC-system om noen aar ...

Kanskje Randi vet hva hun gjoer likevel ...? Hvorfor utdanne dyre folk naa som vil bli overfloedige om ti aar???

Unnskyld meg, PA, men du fortsetter med akkurat det samme svadaet som jeg nettopp kjennetegner resten av diskusjonen.

Flygere uttaler seg i det offentlige også. Det betyr ikke at man stempler hele flygerstanden basert på en enkelt persons mening?
Røyken? Den biten er utdebattert. Det er ingen som satte spørsmålstegn da to sas-kapteiner reserverte seg fra å jobbe operativt da de var forbanna og gjorde feil... forskjellen er at på Røyken ble arbeidet stoppet før feilen ble gjort.

Service? Vi flygeledere i Norge nasjonen driver service dag ut og dag inn. Vi jobber mer overtid enn de fleste andre. Vi gjør hva vi kan for å få flytrafikken til å gå så stabilt som mulig. Men vi har et regelverk å forholde oss til. Det er regelverket som begrenser vår service, ikke hver enkelt flygeleders holdninger!

Beskyttet verden? Hvor har du det fra? Vi har et krav over oss om å levere 100% hver eneste gang vi går på jobben. Hver gang vi setter oss i stolen ender vi opp med et ansvar som overgår det ansvaret de fleste andre har. Hvis vi ikke leverer dør folk. Og hvis folk dør så mister vi jobben.
Hva slags krav stilles til arbeidet ditt, PA?

Og så til andre innlegg.

Selvfølgelig kan ting automatiseres. Ingenting er bedre enn det. Men fremdeles må vel noen sitte og se på at automatikken gjør jobben? Har DU lyst til å sitte oppi et fly som automatflys fra Oslo til Stavanger uten folk i cockpit og uten folk på bakken?
Trodde ikke det.

Dette er jo akkurat som å sitte på VG og lese innleggene der. Latterlig.

Back