Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge (25APR24)

Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge

Ser ut som det er åpnet for innkommende nå? Eller er bare kanskje enkelte utvalgte?
 
Last edited:
Re: Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge

BGO-TRD tok av for en 20 min siden. Er «vestsiden» åpen?
 
Re: Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge

Ja det er på Røyken problemene er. Ikke Sola.

Edit: Ser nå at det egentlig kjøres null rate i hele Polaris sør.
 
Re: Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge

Fly fra TRD til utlandet drar også, men rett inn i Sverige
 
Re: Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge

Det virker som SK908 får lande. Den er på innflyvningen nå i følge FR24.
 
Re: Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge

Åpner litt nå. Ryanair til TRF edited diverted til GOT i følge FR24, men ser ut til å lande på TRF og Air Belgrade til OSL
 
Last edited:
Re: Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge

LOT 481 fra WAW til OSL ser ut til å snu over Polen og flyr tilbake til WAW
 
SK4008 på Sola fikk nettopp slot 1248, ZULU ^^

Ser ut til at det blir å ta tid ennå, slottider som nevnes på Sola er mange timer fram i tid
 
Re: Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge

Ja det er på Røyken problemene er. Ikke Sola.

Edit: Ser nå at det egentlig kjøres null rate i hele Polaris sør.


Little did I know, i 2009, at snøscooter-merket Polaris skulle være et så mye brukt begrep innen luftfarten :lol: Fascinerende!
 
Har ikke Sør Norge et alternate kontrollsenter som kan ta over ved problemer?

Samfunnsikkerhetsmessig tvilsomt å legge opp til et konsept konker ut såpass lett.
Da har man bygget noe som er så viktig del av nasjonal infrastruktur med single point of failiure.
Burde revurderes om dette holder mål.
 
Last edited:
Har ikke Sør Norge et alternate kontrollsenter som kan ta over ved problemer?

Samfunnsikkerhetsmessig tvilsomt å legge opp til et konsept konker ut såpass lett.
Nå vet vi vel enda ikke hva som skjedde i dag, og om det hadde hjulpet om man hadde en gjeng med folk som satt en annen plass og skulle koordinere tingene.


Så er det også sagt at SAR-tjenestene(e) ikke er rammet, og man kan jo også fly VFR der det er mulig.



Jeg antar at man fikk et eller annet utfall/feil så stopper man alt til man får oversikt og så setter man i gang på nytt eller med alternative prosedyrer.

Da har man bygget noe som er så viktig del av nasjonal infrastruktur med single point of failiure.
Burde revurderes om dette holder mål.
Som vanlig så er det vel også en vurdering av risiko vs sannsynlighet vs konsekvenser. Det at flyene står noen timer får store konsekvenser for en del mennesker, men for de aller aller fleste personer i Norge så har stoppen i dag null konsekvenser.



Om noe nasjonal infrastruktur skulle bedres så tror jeg jernbanen og en del veier burde kommet lenger frem på listen. Det er ganske mange single point of failures på de områdene...bare se på jernbanen i Oslo-området :stir
 
Back
Top