Mid-air mellom to småfly ved Coventry Airport - fem omkommet

Discus

Galley Slave
Medlem
Mid-air mellom to småfly ved Coventry Airport - fem omkommet

Five people have been killed in a mid-air collision between two light aircraft in Warwickshire.
The first plane came down near Coombe Abbey, near Brinklow, five miles from Coventry Airport about 1140 BST, West Midlands Ambulance Service said.
The second aircraft crashed in nearby Brandon Woods, the spokesman added.
One person in the first plane and four people in the second aircraft were all confirmed dead at the scene. Their identities have not yet been revealed.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/7566628.stm
 
Re: Mid-air mellom to småfly ved Coventry Airport - fem omkommet

Huff...dette viser nok en gang at flyging i ukontrollert luftrom her i landet er en risikosport og at en må være uhyre oppmerksom. Vil anta at dette blåser nytt liv i debatten om å få kontrollert luftrom rundt CVT siden Thomsonfly fortsatt har noen flyginger om dagen derfra og dette kunne jo skjedd med en 737...

Får vel høre når jeg kommer på jobb i morgen tenker jeg men mye tyder på at Cessnaen tilhørte RVL Group (tidligere Air Atlantique). Skal bli interessant å vite om det andre flyet også hadde tilknytning til CVT.

T
 
Re: Mid-air mellom to småfly ved Coventry Airport - fem omkommet

737 har vel TCAS så det er vel tvilsomt om det hadde skjedd da (gitt at de små fløy med aktiv transponder). Men litt sparsomt med informasjon så det er vel bare konkludere med at man må passe på når man flyr i luftrom der ATC ikke separerer all trafikk.
 
Re: Mid-air mellom to småfly ved Coventry Airport - fem omkommet

Man må helt opp i Klasse B luftrom for at all trafikk skal være atskilt da, og det har vi ikke i Norge (såvidt jeg vet). C luftrom (Oslo APP og Farris APP) atskiller ikke VFR/VFR, og D luftrom som er vanligst her i Norge atskiller ikke VFR/VFR samt VFR/IFR trafikk. Men det hjelper jo mye at det er krav om transponder samt to-veis kommunikasjon, og at de som ikke får atskillelse får trafikkinformasjon om annen trafikk.

Veldig trist at dette skjer. Vi får bare vente på rapport fra AAIB for å se hva som skjedde. Jeg fikk et støkk i magan da jeg også så det var rapportert fra vitner at et fly hadde gått ned i Buskerud også, men heldigvis var det falsk alarm. :)
 
Last edited:
Re: Mid-air mellom to småfly ved Coventry Airport - fem omkommet

Jeg fikk et støkk i magan da jeg også så det var rapportert fra vitner at et fly hadde gått ned i Buskerud også, men heldigvis var det falsk alarm. :)

Jau, det var bare et mikrofly som landet på ei flystripe i Sylling...
 
Re: Mid-air mellom to småfly ved Coventry Airport - fem omkommet

Jau, det var bare et mikrofly som landet på ei flystripe i Sylling...

Og et seilfly fra Notodden hadde en utelanding i et vann på Meheia. Kanskje det var den?

Edit: Nei, det var det visst ikke! Det var visst to forskjellige saker ...
 
Last edited:
Re: Mid-air mellom to småfly ved Coventry Airport - fem omkommet

Huff...dette viser nok en gang at flyging i ukontrollert luftrom her i landet er en risikosport og at en må være uhyre oppmerksom. Vil anta at dette blåser nytt liv i debatten om å få kontrollert luftrom rundt CVT siden Thomsonfly fortsatt har noen flyginger om dagen derfra og dette kunne jo skjedd med en 737...

Får vel høre når jeg kommer på jobb i morgen tenker jeg men mye tyder på at Cessnaen tilhørte RVL Group (tidligere Air Atlantique). Skal bli interessant å vite om det andre flyet også hadde tilknytning til CVT.

T

Selv om det var pent vær denne dagen gikk det noen kraftige regnbyger i lav høyde i Coventry traktene når ulykken skjedde 11.30 søndag.
Vi var på tur sørover M6 fra MAN til LHR da vi registrerte ulykken over trafikkradioen der de opplyste at det var debris på noen av veiene i området som følge av ulykken med tilhørende kødannelse.
En maskin falt ned i et skogområdet utenfor CVT og det andre på et jorde.
Vi reroutet via M42 til M40 og unngikk dermed trafikkproblemer som oppsto.
 
Back
Top