• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Metropolitan i BLL

Guest

ScanFlyer Gold
CK, du har før spurgt om en metropolitan i BLL, der skulle til et museum, er det mon denne:

Før:
http://www.airliners.net/open.file/659544/M/

Efter:
http://www.airliners.net/open.file/669867/M/

Replying to Topic 'Metropolitan i BLL'

OOOHHH! Dette blir spennende. Jeg skal fly til BLL i desember for å hilse på min kones danske familie, kanskje jeg kan spotte Metropolitan også?

Hmmm... Lang radarnese? Det hadde ikke SAS-maskinene.:naughty:

Originally posted by FBU 4EVER
Hmmm... Lang radarnese? Det hadde ikke SAS-maskinene.:naughty:
Nei, de hadde ikke det. Men dette er et spennende prosjekt, tro hvilket SAS-skjema de velger ? Sannsynligvis den siste varianten av det mørkeblå drageskjemaet som de innførte da CV-440 og DC-7C var nye, (etter at de hadde prøvd seg med noen fly i "bare metal" -skjema).

Så bra at Danmark får seg en Convair! Synd med den lange nesen, hvis den ikke skal bygges om. Skal spørre faren min (CV-doktoren) hvor vanskelig det er å bygge om til butt nese igjen når jeg treffer ham senere i dag. :)

Originally posted by Falcon

Så bra at Danmark får seg en Convair! Synd med den lange nesen, hvis den ikke skal bygges om. Skal spørre faren min (CV-doktoren) hvor vanskelig det er å bygge om til butt nese igjen når jeg treffer ham senere i dag. :)

Hva med en treslegge???

Bättre en Convair 440 med radarnos än ingen alls ! You need a pilot ? Jag har 3500 timmar Convair... Är SAS med och sponsrar ? Det brukar ju inte vara SAS starka sida om man jämför med andra bolag i världen som är med och målar maskiner i "old colours".

Originally posted by Falcon
Det er vel neppe så vanskelig å fjerne radarnesen. Det er vanskeligere å la være å gråte over alle de DC-3 og CV-440 som ble hogd opp og brent i den branndumpa vi begge kjenner så alt for godt! Vanskelig også å tro det ikke vill kostet mindre penger å ta vare på en av disse, enn å få brakt et tilbake så mange år seinere.

Vides det med bestemthed at den skal MALES i SAS bemaling ???

Hilsen
Ole

HVIS maskinen skal males som et fly som skal ha butt nese, så er det i følge min far (som stelte med SAS' og LINs CV-er i mange år) en enkel sak å fjerne radarnesen. Denne nesen er for alle praktiske formål en fairing som er montert utenpå den originale strukturen. Han mente også det burde være greit å få tak i originale deler til den butte nesetippen. I verste fall er det visstnok en helt kurant sak å tilvirke skallene selv - han hadde selv gjort da han tidlig i karrieren var platearbeider.

Håper noen kan holde oss orientert om hvordan det går med dette prosjektet!

Får håpe det blir i det eldste vikingskipdesignet - som denne

Metropolitan.gif

Originally posted by LN-KGL
Får håpe det blir i det eldste vikingskipdesignet - som denne
Metropolitan.gif
Enig med deg. Håper det blir dette skjemaet, det er det vakreste vikingskipdesignet, men det er ikke det eldste. Det er vel egentlig 3.utgave, det første kom i 1946, og det andre i 1948, mens dette kom i 1956. 4. og siste utgave så dagens lys i 1966.

Back