Meta-prat om fagforeninger, bedriftledelse og oss her på forumet
Etter lang tid borte fra forumet - oppgitt over at forsøk på faglige innspill og perspektiver fra skribenter med bransjeerfarting ble nedsablet som papegøyesnakk o.l. fra meddebattanter, har jeg tatt en liten tur innom for å se hvilken vei nivået har tatt. Det er dessverre lite å skryte av. De samme bruker enhver anledning til å sable mot flyselskapsansatte, flygere, kabinpersonell og liknende, og de fleste av de som tidligere kom med faglige perspektiver, har forlengt gitt opp og forlatt forumet. All heder til de som fremdeles forsøker, jeg ser det som en lost cause, dessverre.
Dog har jeg lurt litt på hvem noen av disse ekspertene kan være; ikke personer, det er uinteressant, men er det "erfarne bedriftsledere" og liknende som sitter i arbeidstiden og skriver, eller er det flyinteresserte velmenere som lurer på om det som står i media er det hele bildet, og gjerne vil ha andres perspektiver? Eller er det "troll" som ikke er så interessert i
debatten for det faglige innholdets skyld, men fordi det er morsomt å hive inn brannfakler i fagmiljøet for å irritere folk, og for å se hvor langt de er villige til å strekke seg for å forklare, eller før de selv blir usaklige.
Avisenes kommentarfelt er dyster lesning, og en lurer på hva som får enkelte til å lire av seg det de skriver; nesten aldri under eget navn. De mest aktive "kritikerne" her har også skjult profilene sine godt. Da er det også vanskelig å danne seg et bilde av om en skriver for noen som er genuint interessert, om det er for noen som bare hater flygere/kabinansatte/et enkelt flyselskap generelt, eller om det er et hyggelig menneske som rett og slett synes det er bra at man kan diskutere luftfartens mange fasetter på en hyggelig og gjensidig opplysende måte.
En annen skribent har hatt mange enkle løsninger og tabloide påstander mot bransjerepresentanter på forumet. Han har presentert seg som bedriftseier, og virker som han kan litt om fly. Samtidig har mange av de hyppige innleggene vært av en slik art at de har støtt mange av de dypere bransjeskribentene her bort fra forumet. Kanskje det er dårlig folkeskikk, kanskje en personlig "greie" mot luftfartsansatte, eller kanskje vedkommede bare er slik? I et flyselskap er de ansatte gitt forbud mot å skrive innlegg her, noe som skaper stor ubalanse i seg selv.
Fordelen ved anonyme fora er at bransjefolk kan skrive litt mer (men ikke helt) åpent om forhold de kjenner bedre til enn folk utenfor bransjen. Ulempen er at hvem som helst kan gi seg ut som hva som helst. Man kan ta en annens identitet og gjøre den til sin egen, og derved skade en person. Eller man kan være så usaklig og så ufin man vil uten at det har konsekvenser for en selv. Det har imidlertid konsekvenser for de andre brukerne; man støter bort mange av de som brukte litt av tiden sin her, og man er med å trekke gode debatter ned i sølen. Det gjør også at forumets kvalitet og seriøsitet forringes, noe som verken er forumets stifter, nåværende drivere, eller de fleste forumbrukernes hensikt.
Ansatte i flyselskaper må være særlig forsiktige på et forum som dette. Det de skriver skal være korrekt, og personlige følelser må en være nøye med å ikke trekke inn; de kan fort stå skrevet i avisene. I tillegg er de lette å identifisere for andre kolleger.
Men anonymiteten er ikke helt enkel den heller. Det er spesielt å finne ut at en av de mer "hatske" og hyppige debattantene, som fremstiller seg som bedriftseier, økonomiutdannet, og ekspert på mange felt og kritiker av både ledere, ansatte, fagforeningsfolk m.m. (senest "dinosaurer"), og som har kalt flere av fagskribentene her for fagforeningspapegøyer, i virkeligheten driver en veldig liten matbutikk i en liten villa i et strøk som er tett befolket av ansatte og pensjonister med bakgrunn nettopp i flyselskapene vedkommede er så spesielt kritisk mot. Flybakgrunnen synes å ligge i å like å tegne flight-sim-modeller i forskjellige farger.
Det forklarer jo - hvis antakelsene og resonnementet er riktig (navn, by, bydel er ikke nevnt, for ordens skyld) - at en har god tid til å skrive, når bokser er satt på plass i hyllene og kassadamen (er hun/han lønnet i forhold til bokostnadene i strøket, tro?) satt til å smile til kundene som jobber i selskapet skribenten er så kritisk til? Men hva er motivet med å være så krass, sikker på sine påstander, kritisk mot fagdebattanter, ja, hva er egentlig motivet for å skrive på dette forumet i det hele tatt?
Motivene for å skrive kan nemlig være de samme som at man gjemmer seg; man har en dyptliggende "greie" mot en bransje man selv ikke fikk ta del i eller drømte om, man kan ha hatt en negativ personlig opplevelse som gjør en veldig kritisk, eller man kan enkelt nok endelig ha funnet et forum der man ukritisk kan lange ut mot fagfolk.
Det spesielle er kanske - igjen om det er riktig - at det er de samme fagfolkene som på grunn av nærhet, service (!) og en normal norsk inntekt er med å sponse den lokale nærbutikken istedetfor å handle på et dyrere kjøpesenter med superutvalg av kvantumsbaserte varer nærmere arbeidsplassen. Uten dem, ingen seilbåt, dyre flysimulator-pc'er eller liknende. Jeg tror innsikten i bransjen vil stige betrakelig om en tilkjennegir sin interesse for emnet og prater med dem, istedetfor å lange ut mot kollegaene deres på et nesten helt anonymt forum.
Fagkredibiliteten til den mest aktive debattanten ble satt i et annet perspektiv, men for min del må vedkommede gjerne fortsette å debattere. Men for å få skikkelige svar, og for å ha et høyt nivå på debattene, er det vesentlig at man ikke utgir seg for å være mer enn hva man er, og at man behandler sine meddebattanters svar ordentlig. Ellers får man en debatt om debattantene, slik dette dessverre har blitt; istedetfor en debatt om emnet, slik forumets opprinnelige hensikt var.
Etter lang tid borte fra forumet - oppgitt over at forsøk på faglige innspill og perspektiver fra skribenter med bransjeerfarting ble nedsablet som papegøyesnakk o.l. fra meddebattanter, har jeg tatt en liten tur innom for å se hvilken vei nivået har tatt. Det er dessverre lite å skryte av. De samme bruker enhver anledning til å sable mot flyselskapsansatte, flygere, kabinpersonell og liknende, og de fleste av de som tidligere kom med faglige perspektiver, har forlengt gitt opp og forlatt forumet. All heder til de som fremdeles forsøker, jeg ser det som en lost cause, dessverre.
Dog har jeg lurt litt på hvem noen av disse ekspertene kan være; ikke personer, det er uinteressant, men er det "erfarne bedriftsledere" og liknende som sitter i arbeidstiden og skriver, eller er det flyinteresserte velmenere som lurer på om det som står i media er det hele bildet, og gjerne vil ha andres perspektiver? Eller er det "troll" som ikke er så interessert i
debatten for det faglige innholdets skyld, men fordi det er morsomt å hive inn brannfakler i fagmiljøet for å irritere folk, og for å se hvor langt de er villige til å strekke seg for å forklare, eller før de selv blir usaklige.
Avisenes kommentarfelt er dyster lesning, og en lurer på hva som får enkelte til å lire av seg det de skriver; nesten aldri under eget navn. De mest aktive "kritikerne" her har også skjult profilene sine godt. Da er det også vanskelig å danne seg et bilde av om en skriver for noen som er genuint interessert, om det er for noen som bare hater flygere/kabinansatte/et enkelt flyselskap generelt, eller om det er et hyggelig menneske som rett og slett synes det er bra at man kan diskutere luftfartens mange fasetter på en hyggelig og gjensidig opplysende måte.
En annen skribent har hatt mange enkle løsninger og tabloide påstander mot bransjerepresentanter på forumet. Han har presentert seg som bedriftseier, og virker som han kan litt om fly. Samtidig har mange av de hyppige innleggene vært av en slik art at de har støtt mange av de dypere bransjeskribentene her bort fra forumet. Kanskje det er dårlig folkeskikk, kanskje en personlig "greie" mot luftfartsansatte, eller kanskje vedkommede bare er slik? I et flyselskap er de ansatte gitt forbud mot å skrive innlegg her, noe som skaper stor ubalanse i seg selv.
Fordelen ved anonyme fora er at bransjefolk kan skrive litt mer (men ikke helt) åpent om forhold de kjenner bedre til enn folk utenfor bransjen. Ulempen er at hvem som helst kan gi seg ut som hva som helst. Man kan ta en annens identitet og gjøre den til sin egen, og derved skade en person. Eller man kan være så usaklig og så ufin man vil uten at det har konsekvenser for en selv. Det har imidlertid konsekvenser for de andre brukerne; man støter bort mange av de som brukte litt av tiden sin her, og man er med å trekke gode debatter ned i sølen. Det gjør også at forumets kvalitet og seriøsitet forringes, noe som verken er forumets stifter, nåværende drivere, eller de fleste forumbrukernes hensikt.
Ansatte i flyselskaper må være særlig forsiktige på et forum som dette. Det de skriver skal være korrekt, og personlige følelser må en være nøye med å ikke trekke inn; de kan fort stå skrevet i avisene. I tillegg er de lette å identifisere for andre kolleger.
Men anonymiteten er ikke helt enkel den heller. Det er spesielt å finne ut at en av de mer "hatske" og hyppige debattantene, som fremstiller seg som bedriftseier, økonomiutdannet, og ekspert på mange felt og kritiker av både ledere, ansatte, fagforeningsfolk m.m. (senest "dinosaurer"), og som har kalt flere av fagskribentene her for fagforeningspapegøyer, i virkeligheten driver en veldig liten matbutikk i en liten villa i et strøk som er tett befolket av ansatte og pensjonister med bakgrunn nettopp i flyselskapene vedkommede er så spesielt kritisk mot. Flybakgrunnen synes å ligge i å like å tegne flight-sim-modeller i forskjellige farger.
Det forklarer jo - hvis antakelsene og resonnementet er riktig (navn, by, bydel er ikke nevnt, for ordens skyld) - at en har god tid til å skrive, når bokser er satt på plass i hyllene og kassadamen (er hun/han lønnet i forhold til bokostnadene i strøket, tro?) satt til å smile til kundene som jobber i selskapet skribenten er så kritisk til? Men hva er motivet med å være så krass, sikker på sine påstander, kritisk mot fagdebattanter, ja, hva er egentlig motivet for å skrive på dette forumet i det hele tatt?
Motivene for å skrive kan nemlig være de samme som at man gjemmer seg; man har en dyptliggende "greie" mot en bransje man selv ikke fikk ta del i eller drømte om, man kan ha hatt en negativ personlig opplevelse som gjør en veldig kritisk, eller man kan enkelt nok endelig ha funnet et forum der man ukritisk kan lange ut mot fagfolk.
Det spesielle er kanske - igjen om det er riktig - at det er de samme fagfolkene som på grunn av nærhet, service (!) og en normal norsk inntekt er med å sponse den lokale nærbutikken istedetfor å handle på et dyrere kjøpesenter med superutvalg av kvantumsbaserte varer nærmere arbeidsplassen. Uten dem, ingen seilbåt, dyre flysimulator-pc'er eller liknende. Jeg tror innsikten i bransjen vil stige betrakelig om en tilkjennegir sin interesse for emnet og prater med dem, istedetfor å lange ut mot kollegaene deres på et nesten helt anonymt forum.
Fagkredibiliteten til den mest aktive debattanten ble satt i et annet perspektiv, men for min del må vedkommede gjerne fortsette å debattere. Men for å få skikkelige svar, og for å ha et høyt nivå på debattene, er det vesentlig at man ikke utgir seg for å være mer enn hva man er, og at man behandler sine meddebattanters svar ordentlig. Ellers får man en debatt om debattantene, slik dette dessverre har blitt; istedetfor en debatt om emnet, slik forumets opprinnelige hensikt var.
Last edited by a moderator: