• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mest/minst ineffektive sikkerhetskontroll

Hypern

ScanFlyer Rusty
I Norge må denne plassen gå til TOS blant de større flyplassene. Ingen fasttrack, ingen automatiserte sluser noe som gjør mobilapp irriterende å bruke. Her scanner vekteren boardingkortet mens du nesten er i ferd med å gå igjennom noe som gjør at ting hoper seg opp når man må knote med mobilen for å få den frem. Til gjengjeld er OSL veldig effektiv uavhengig av slow eller fasttrack og den har jo en internasjonal dimensjon også som en middels stor internasjonal flyplass. Selv da køa sto nesten ut av utgangen en gang så gikk det forbløffende fort i slowtrack. Så noe gjør de riktig.

Blant de større internasjonale flyplassene må jeg nok si at LAX er forbanna irriterende hver gang. Jeg var sjeleglad jeg hadde fasttrack (noe som i USA er en vits sånn egentlig). Generelt er amerikanske flyplasser notorisk ineffektive. En TSA drage skulle krangle på æ og ø i navnet mitt en gang på HNL. Blant de større internasjonale flyplassene synes jeg også at HKG er veldig effektiv. Merk at jeg ikke har nevnt SIN - men de har ikke sentralisert sikkerhetskontroll så der avhenger jo alt av flighten etc. Jeg synes HKG nesten overgår OSL faktisk.

Noen opplevelser? :)

Den treigeste sikkerhetskontrollen jeg har opplevd var CDG (nå i oktober) på vei til LHR. Sykt irriterende.

OSL er veldig effektive med sin sikkerhetskontroll. Hurtigspor på TRD fungerer helt ok. På GOT fungerer sistnevnte mindre godt. Den verst flyplassen er BRU, der flyr det jo mange viktige mennesker som ikke kan å telle til en (håndbagasje) og som har masse viktige ting med seg dom må plukkes opp og plukkes opp og plukkes opp...

BKK er rimelig effektive i motsetning til OSL. Drar med nøyaktig samme innhold i håndbagasjen hver gang. Men kan banne på at på OSL så skal de plukke alt fra hverandre. Aldri opplevd dette noen andre steder. Ellers så er kontrollen i DOH en vits av dimensjoner selv på den nye flyplassen.

Synes som de andre her at Oslo er veldig effektiv, en av de bedre uten tvil.
I andre enden må CDG komme. Synes hele flyplassen er grusom, sikkerhetskontroll inkludert.

Noe som stikker seg ut som lite imponerende for min del er Tyskland. Det at som oftest når jeg er gjennom der er etter en long-haul flight hjelper nok ikke så mye heller, men en tur fra HAM forandret ikke synet mitt helt

Er enig i at TRD fingerer veldig bra med sin Fasttrack. Ellers er heliporten i Monaco den mest effektive. Kjører bare inn de 3-5 passasjerene som skal med neste helikopter og det går lynkjapt. :)

Den desidert tregeste jeg har har vært borti er Sheremetevo i Moskva.. Høl. Skal dog sies at dette er noen år siden, men minnene sitter fastfrosset.

Kim

Må si at Osl stort sett imponere. Akkurat nå er det tydligvis endel nye som forsøker å insistere på at litersposen fra sas som har blitt brukt i minst seks år er for stor. Og i dag måtte klokken taes av, men stort sett veldig bra. Fast track på bgo funker også kanon for meg.

Synes USA i helhet har veldig forvirrende sikkerhetskontroll. Noen steder kan man la laptop og alt annet være i bag, andre steder må det taes ut. Greit nok, for det er avhengig av hvor avansert røntgen maskin de har, men at de ikke kan sette opp tydelige skilt om dette fatter jeg ikke. Ser mange forrover i køen som begynner å pakke ut, for så å få beskjed om at laptop skal pakkes ned igjen, siden dette varierer fra sluse til sluse så kan man jo ikke forvente at passasjerene skal kunne vite...

I Norge så er OSL og TRD de jeg flyr mest mellom, sikkert 20-30 talls turer i året, og der glir det nesten alltid veldig bra. Det største kaoset jeg har sett i europa i år var vel på EDI i slutten av juli, tok i overkant av 45 minutter å komme gjennom, ganske lenge men bedre enn sist jeg var der (august 2005), da vi stod i overkant av 70 minutter, og nesten mistet flyet.

Mest effektive var på JSI i sommer. Ei jente som satt og spilte candy crush mens hu gløtta på skjermen. Ingen som brydde seg om at det pep i metalldetektoren

Det største kaoset jeg har sett i europa i år var vel på EDI i slutten av juli, tok i overkant av 45 minutter å komme gjennom, ganske lenge men bedre enn sist jeg var der (august 2005), da vi stod i overkant av 70 minutter, og nesten mistet flyet.

EDI er beryktet i Skottland for elendig sikkerhetskontroll, det er mye bedre på GLA en time unna, har aldri stått over 7 minutter i kø. De skryter på seg 98% av tiden er ventetiden under 10 minutter.

Ja det er noe mer trafikk på EDI enn GLA, men i peaktid er det stort sett like mye folk igjenom.

Syns slow-track i CPH er skikkelig slow. Dessuten må man gå langt av gårde for å finne frem til sikkerhetskontrollen.

Orlando er bra. Ingenting ut av bag. Tok meg 15 min fra innsjekk til gate.

Var igjennom Orlando i går, og overraskende effektiv ja. Men allikevel får man ikke inntrykk av at TSA akkurat prioriterer de reisende. Utrolig mye personell som bare virrer rundt, og de trengte fem ansatte som måtte diskutere høylytt før de kunne bestemme hvor de skulle flytte et sperrebånd. Skiltingen for å vise hva man måtte ta ut var også relativt uklar, så folk brukte mye tid på å ta ut ting de ikke trengte. Og de som bemannet scanneren folk gikk igjennom kommuniserte kun ved grynting og hodebevegelser mens de flørtet med hverandre...

Ellers er jeg enig i at sjekk av boardingkort først når man har lagt tingene på båndet er for sent og skaper mye kø. Så dette senest på AES forrige måned. Lite folk, god plass og generelt god flyt. Bortsett fra at hun som sjekket boardingkort stod helt framme med scanneren, noe som krevde at vi med mobil måtte holde igjen håndbagasjen til det var sjekket. Så ja takk til automatiske sluser som på OSL! :D

CDG har kommet seg synes jeg, ihvertfall T2, hyggelige vakter, T1 er derimot ganske annerledes. OSL er bra, ellers i Norden synes ARN særlig T2 er bra, T5 er litt treg i rushtiden. JFK er min verste, spesielt T1 og T4.

Kanskje jeg er innhabil, men syns min hjemflyplass SVG er veldig bra. Dessverre litt mye variasjon om kamerabagen min går igjennom eller ei selv om den er likt pakket hver gang. OSL har komt seg men syns den har endel igjen særlig utforming.

SAN og HEL har jeg elendig erfaring med.

På LAX i sommer fikk vi TSA precheck uten at jeg enda har forstått hvorfor.

Nei, du er ikke innhabil Vede. Er ganske så enig med deg i det!

Men fra de bra til de dårlige. Må vel bli ABZ og LIS det! Begge steder har gått de sneglefart de gangene jeg har passert igjennom der.

ORD var ikke spesielt imponerende, lange køer og generelt ganske lite effektivt når man først var igjennom. Bare fast Track for de med både status og TSA Pre, så den ble jeg nektet tilgang til.

SVG er kjapp og effektiv og kanskje en favoritt i Norge. HEL imponerte også ganske bra og i tillegg var sikkerhetskontrollen faktisk veldig pen - gjennomført design på hele greia.

ARN tidligere i uka - null folk så det var jo effektivt sånn sett. Sekken ble sendt gjennom to ganger for sjekk og deretter manuelt sjekket. Siden det var dagstur så var det eneste som lå oppi der en Mac-lader og en paraply, alt "småskrot" som mobil m.v. lå i jakken. De var hvertfall nøye da...

Minst effektive er helt klart LHR T5. En større ansamling av inkompetente dimlinger finnes knapt. Vi snakker om en Security som får Nairobi til å virke elegant. Ledelsen burde blitt montert opp ned ute i rusegropa. Jeg får hjertebank når jeg nærmer meg. Selv som BA-fanboy vurderer jeg seriøst å bytte til KLM.

Mest effektive er vel OSL og det meste i USA (med enkelte fæle unntak).

Back