Merker store passasjerer med sjakkmønster

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Merker store passasjerer med sjakkmønster

Merker store passasjerer med sjakkmønster - for å unngå at de blir en propp i nødutgangen

Og før noen får kvelds cognacen i pustehullet, det gjelder helikopeter shuttel i Norsjøen.

MEN, det er jo ikke helt feil andre steder heller.

TU:
Drukning er den fremste dødsårsaken ved helikopterulykker til havs.

Det er halvannet år siden det skjedde sist i den britiske delen av Nordsjøen, og nå kommer tiltakene som skal redusere risikoen for at det skjer igjen.

Målet er å hindre at passasjerer blir sittende fast som propper i de minste nødutgangene og hindrer andre fra å evakuere.

http://www.tu.no/petroleum/2015/03/...for-a-unnga-at-de-blir-en-propp-i-nodutgangen

https://www.stepchangeinsafety.net/about-step-change-safety/steering-groups/helicopter-safety
 
Re: Merker store passasjerer med sjakkmønster

Har reist en del turer offshore og syntes all fokus på sikkerhet er fornuftig.

Usikker på hvor enkelt det vil være å gjennomføre i en vanlig fly setting. Offshore blir mye mindre og mer skjermet. I tillegg er folk såpass drillet på det med sikkerhet. Så tror ikke folk vil ta seg så nær av det.

Men på i en flyplass eller boarding situasjon kan jeg se for meg mye drama rundt noe sånt [emoji12]
 
Re: Merker store passasjerer med sjakkmønster

En god ide som gjerne kan brukes på mindre regionale flytyper også.
Tenk en junglejet som f.eks. type 135 eller 145 med 3-4 karer i størrelse XXXL foran nødutgangen midtskips og du sitter bak.
Hvilke muligheter har du for å komme forbi slike karer i en nødsituasjon?
På en flyging innenriks US for kort tid siden forlangte jeg å bli re-seated foran disse kar'ene ut fra en sikkerhetsbetraktning fra min side.
Det var ingen protester for dette argumentet fra CA'ens side.
 
Re: Merker store passasjerer med sjakkmønster

På en flyging innenriks US for kort tid siden forlangte jeg å bli re-seated foran disse kar'ene ut fra en sikkerhetsbetraktning fra min side.

Hva om det er fullt? Hva ville du gjort da?

Man skal være ganske svær før man ikke kommer seg ut en nødutgang på fly (Vet ikke hvor store de er på helikopter).
 
Re: Merker store passasjerer med sjakkmønster

Det kommer an på flytypen. På en CRJ f.eks. er den ikke spesielt stor ....
 
Re: Merker store passasjerer med sjakkmønster

Man skal være ganske svær før man ikke kommer seg ut en nødutgang på fly (Vet ikke hvor store de er på helikopter).

Nødutgangene på helikopterne har en ok størrelse, men vindustørrelsen varierer veldig fra type til type. Og vi skal vel helst ha mulighet til å komme oss ut av de også hvis noe skulle skje.

Men for oss som har en del kilo for mye, sa er jo dette bare topp. Kommer du inn under gruppen som må merkes, så er du nesten garantert god beinplass og litt mer rom rundt deg ;)

Men synes det er rart at de bare måler skulderbredde, for selv mener jeg at magen har mye å si, selv om de mener den er mer fleksibel til å lirke seg ut.

Er for øyeblikket på britisk sokkel vest for Shetland, og ser at det henger litt info om dette, men ingen ble målt før vi reiste ut.
 
Re: Merker store passasjerer med sjakkmønster

Hva om det er fullt? Hva ville du gjort da?

Det samme , bedt om re-seating alternativt forlatt flyet.

Man skal være ganske svær før man ikke kommer seg ut en nødutgang på fly (Vet ikke hvor store de er på helikopter).

Det har du rett i og det er nettopp det som er tilfelle. Enkelte folk i unit'en er så svære at den ene delen av ræva tar i bruk midtgangen på en junglejet når de sitter på A-setet!
 
Back
Top