• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Merkelig utflyvning fra 01 R, OSL

kekker

Onkel reisende kekker
Hei.

Ved et par anledninger de siste månedene, så har SK907 gjort en liten krok bortom Fenstad etter avgang og fulgt Vorma opp til Eidsvoll, før nesa er vendt Vestover.

Antar det er en god grunn til akkurat dette! :-D

Godt mulig at andre flyninger driver akkurat med det samme, men antallet småfugler som flyr forbi vinduet mitt er så høyt at det kan jeg ikke forholde meg till..

Attachments

• SK_OSLEWR.jpg
    SK_OSLEWR.jpg
    144.1 KB · Views: 742
Hva nøyaktig mener du er merkelig? Alle SID-ene på 01R svinger høyre. Og på kurs vestover etterhvert er vel ikke så overraskende. :)

Hva nøyaktig mener du er merkelig? Alle SID-ene på 01R svinger høyre. Og på kurs vestover etterhvert er vel ikke så overraskende. :)
Tilgi min uvitenhet, men jeg innbiller meg at de som tar av fra 01R fortsetter mer eller mindre rett nord, frem til de kommer omlag til Eidsvoll og så knekker de av i en eller anna retning?! Til sammenligning passerer det meste av annen trafikk type til DXB, DOH og BKK over hustaket her i Grunnlovsbygda..

Nå skal det sies at jeg ikke har noen formening om de faktisk har tatt av fra 01R eller 01L!

Uvitenhet del to, hva er en SID? Mulig svaret mitt ligger der! *googling*

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Tilgi min uvitenhet, men jeg innbiller meg at de som tar av fra 01R fortsetter mer eller mindre rett nord, frem til de kommer omlag til Eidsvoll og så knekker de av i en eller anna retning?! Til sammenligning passerer det meste av annen trafikk type til DXB, DOH og BKK over hustaket her i Grunnlovsbygda..

Nå skal det sies at jeg ikke har noen formening om de faktisk har tatt av fra 01R eller 01L!

Uvitenhet del to, hva er en SID? Mulig svaret mitt ligger der! *googling*

Jeg tror grunnen til at de drar til høyre først er for å gi plass til evt go-arounds som kommer inn på 01L, men enig i at denne er litt spesiell.
Ifølge SID (Standard instrument departure) kartet skal de egentlig gå sørover hvis man tar av på 01R og skal vestover.

Vet ikke, det kan være han fikk vectors på grunn av lite trafikk... Vanskelig å si :(

Attachments

• sid.PNG
    sid.PNG
    418 KB · Views: 550
Takk til Field in Sight og 1944vintage!

Bare så jeg får det inn med teskje;

Alt og alle som tar av fra 01R må pelle seg bort til GM440, for så å komme seg derifra etter henvisninger fra ATK?!

Skjønner at det finnes prioritert trafikk som mer eller mindre gjør som de vil, men at hovedregelen er slik

51ae243075cb45b6b4e31c32cf7cc5ee.jpg

Tror det er støyforskriften som dikterer at SIDene ser ut som de gjør. På 01R betyr dette en høyresving bortimot umiddelbart etter avgang.

Jeg har oppfattet at høyresvingen etter avgang på 01R har med gjeldende støyforskrift å gjøre. Bl.a mtp bebyggelsen på Mogreina, Dal og Råholt. Har vært høyresving i mange år når denne rullebanen benyttes til avganger nordover.

Espen

Back