Merkelig opplevelse på OSL, kastet bort av militæret

winrace12

ScanFlyer Blue

Heisann! Jeg og far holdt på med litt kveldsspotting på Gardermoen, da noe litt merkelig skjedde.. Vi sto og filmet i nærheten av enden av 01R/ starten av 19L (der man står oppe på en lang jordhaug med veien bak seg. Det er også satt opp et rekkverk med tau opp på haugen der også, så virker som en offisiell spotteplass) der vi alltid har pleid å spotte, da plutselig en militærjeep dukker opp.. Ut av jeepen kommer det to personer som sier at dette er et militært område, og at vi må forlate område MED EN gang.. Vi sier at vi har vært her tusenvis av ganger osv, og de svarer at vi bare har hatt flaks som ikke har blitt tatt før..

Stemmer dette? Trodde området rundt ved gjerdene tilhørte OSL jeg (bortsett fra militærterminalen)

På forhånd takk

Re: Merkelig opplevelse på OSL, kastet bort av militæret

Høres ut som noen litt vel ivrige MPer synes jeg, at du er 15 år hjalp nok heller ikke.
Men noen bedre lokalkjente kan sikkert utydpe.

Husker det var en lignende episode fra et par år siden. Du er på sivilt område de og har ingen myndighet på spotterplassene. Ring politiet hvis de blir brysomme.

Har skjedd før - en lengre diskusjon finner du her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=67619

Høres ut som en litt uheldig opplevelse for dere, men ofte blir man litt satt ut når det kommer folk i uniform og påberoper seg ting. Får håpe dere får en bedre opplevelse en annen gang

Snakket nettopp med OSL, og alt er orden :) De sa det samme som dere..

Lurer forresten på noe ang Osl på kvelden.. De lander bare på vestre nå, og er bare opplysninger om 19R på atisen.. Pleier de å stenge østre ved kvelds/natttid? Isåffal vet noen når de åpner den igjen? :)

Neste gang kan du be dra sin vei og sjekke denne siden

Spotteplass 1
Ved vestre bane, 19R
Den aller beste plassen for å kunne få med seg det som skjer er vollen som ligger i skogkanten tett inntil den vestre rullebanen ved enden som heter 19R. Plassen gir en flott utsikt til store deler av flyplassområdet og alle fly som tar av eller lander på vestre rullebane kan enkelt beskues fra denne plassen
https://avinor.no/konsern/flyplass/oslo/miljo-og-lokalsamfunn/for-vare-naboer/

Jeg tolker han slik at det er snakk om vollen på østre bane, da han skriver 19L/01R og ikke vestre som du linker til. :up:

Men samme regler gjelder her, militæret har overhode ikke noe å si her da dette er OSL sin eiendom og er på offentlig eiendom.
Har selv blitt kontrollert her av militæret, og ga de beskjed om at de ikke fikk mine personalia da dette var på offentlig eiendom, skulle de ha de måtte de tilkalle politiet hvis de måtte ha det. Da gikk de i bilen og dro....

Som andre skriver over her, ikke gi fra deg/dere info om dere selv til militæret. Krever de det, be de om å tilkalle Politiet.:old

Jeg tolker han slik at det er snakk om vollen på østre bane, da han skriver 19L/01R og ikke vestre som du linker til. :up:

Men samme regler gjelder her, militæret har overhode ikke noe å si her da dette er OSL sin eiendom og er på offentlig eiendom.
Har selv blitt kontrollert her av militæret, og ga de beskjed om at de ikke fikk mine personalia da dette var på offentlig eiendom, skulle de ha de måtte de tilkalle politiet hvis de måtte ha det. Da gikk de i bilen og dro....

Som andre skriver over her, ikke gi fra deg/dere info om dere selv til militæret. Krever de det, be de om å tilkalle Politiet.:old

Er vel ikke satt opp tau/rekkverk på østre voll?

Joda, det er satt opp det på vei opp/ned bakken til toppen. :up:

Beklager nå var det jeg som surret her. Søndags morgen. Tenkte helt klart på østre voll.. Men da er det enda mere utrolig at militæret bryr seg. Siden den delen ikke peker rett mot militær flystasjon

De har myndighet også utenfor militært område, men kun "i umiddelbar nærhet". Om det ikke har forandret seg.

De har myndighet også utenfor militært område, men kun "i umiddelbar nærhet". Om det ikke har forandret seg.

Helt riktig. MP har politimyndighet overfor sivile i umiddelbar nærhet av militær område, fartøy eller transportmiddel. Nekter du å etterkomme deres pålegg om f.eks å flytte deg eller oppgi personalia, kan de innbringe deg, jf. lov om militær politimyndighet §§ 1 og 3, jf. politiloven § 8.

Hva er umiddelbar nærhet i denne sammenheng? 100m eller 1000m. Er vel begrenset hvor mye militær aktivitet det er på .

Helt riktig. MP har politimyndighet overfor sivile i umiddelbar nærhet av militær område, fartøy eller transportmiddel. Nekter du å etterkomme deres pålegg om f.eks å flytte deg eller oppgi personalia, kan de innbringe deg, jf. lov om militær politimyndighet §§ 1 og 3, jf. politiloven § 8.

Sikkert rett nok men dette er Forsvarets ansvar å regulerer for sine folk, det er ikke vi sivile som skal måtte minne dem på at de er utenfor gjeldende område. Det kan ikke være overlatt til den enkelte MP sitt "skjønn" ?
For OSL´s vedkommende ble det avklart for 5 år siden at vollene på begge sider er utenfor området MP har noen myndighet over, jfr posten det ble linket til fra 2010.

6.Til militært områdes umiddelbare nærhet regnes vei som hovedsakelig tjener som adkomst til militært område samt steder som ligger så nær at uro kan forstyrre ordenen på militært område.
Ref: http://lovdata.no/forskrift/1993-11-26-1299/§6

Aner ikke om det ligger noe mil.område rett ved nordøstre del av Gardermoen, men dette er i alle fall hva som står.

Mye av Gardemoen er militært område, selv om kun hangar og div bygninger vises. Og som lov/forskrift om område/fartøy/transportmiddel i nærhet det vises til Skulle det f.eks komme ett fly det ikke skal bli tatt bilder av, så har de rett til å bortvise folk, selv om jeg tror det blir litt vanskelig å få utført skikkelig på OSL.
En del utstyr kan vel ta bilder av militært område ifra voller, slik at militæret enkelte dager ikke vil dette. Og som sagt, ikke alt som kan ses for oss sivile heller[emoji6].
Noen er nok noen overivrige MP, men ville bok etterkommer krav og evt ringt lokalt politi og forhørt meg før jeg gikk opp igjen.

Sikkert rett nok men dette er Forsvarets ansvar å regulerer for sine folk, det er ikke vi sivile som skal måtte minne dem på at de er utenfor gjeldende område. Det kan ikke være overlatt til den enkelte MP sitt "skjønn" ?

For OSL´s vedkommende ble det avklart for 5 år siden at vollene på begge sider er utenfor området MP har noen myndighet over, jfr posten det ble linket til fra 2010.

Nei, da handlet det ikke om politimyndighet, men om Forsvaret hadde anledning til å registrere og oppbevare bilnumre. Det er noe annet.

Back