Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Flanders

ScanFlyer Blue
Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Hei.

For få minutter siden la jeg merke til at et Norwegian-fly sirklet tre ganger i samme "flymønster" over Oslo (se vedlagt bilde). Vet noen her inne hva grunnen til at flymaskinen foretok seg en slik manøver i forbindelse med innflyvningen til Gardermoen? Dette kan umulig være særlig økonomisk?

Skjermbilde_2013_08_31_kl_21_45_48.png
 
Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Ifølge osl.no kan det ikke være tale om mye trafikk i det aktuelle tidsrom:

Ankomst:
"AF1274 landet 21:16
DY1745 landet 21:45
LH2456 landet 21:35
SK1472 landet 21:32"

Avgang:
"BA769 avreist 21:21
SK4055 avreist 21:18"

Videre forstår jeg ikke relevansen av tråden det vises til, da det ikke er tåke i dette tilfellet.
 
Last edited:
Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Videre forstår jeg ikke relevansen av tråden det vises til, da det ikke er tåke i dette tilfellet.

Jeg viste bare til et annet tilfelle av holdingpattern, tåke er en av mange årsaker. De flyr jo ikke slik fordi det er gøy, men fordi de må vente på et eller annet.
 
Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Discus: Nå spør jeg eksplisitt om denne NAX-maskinen, ikke de ulike årsaker til hvorfor fly havner i holding pattern. Selvfølgelig forstår jeg at flyene ikke kan stoppe i luften. Jeg bet meg merke i at det var tre runder rundt Oslo, samt turen opp til Frogner. For å presisere problemstillingen; kan noen fortelle meg hvorfor NAX-maskinen LN-NOV fra Bilbao måtte følge innflyvningsmønsteret vist på bildet i førstepost?
 
Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Flap problem. Avbrøt approach og dro til VALPU for å lese sjekklister.
 
Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Discus: Nå spør jeg eksplisitt om denne NAX-maskinen, ikke de ulike årsaker til hvorfor fly havner i holding pattern. Selvfølgelig forstår jeg at flyene ikke kan stoppe i luften. Jeg bet meg merke i at det var tre runder rundt Oslo, samt turen opp til Frogner. For å presisere problemstillingen; kan noen fortelle meg hvorfor NAX-maskinen LN-NOV fra Bilbao måtte følge innflyvningsmønsteret vist på bildet i førstepost?

Hadde du spurt sånn som dette første gang, hadde du nok fått det svaret du var ute etter. Men ut fra spørsmålet ditt, så det ut som om du kunne trenge litt ekstra forklaring. Det var garantert gjort i beste mening, så det er ingen grunn til å bli irritert på folk som bruker av tiden sin på å gi svar på det det ser ut som du lurer på.
 
Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Spørsmålet mitt var suplert av et bilde som er forsvunnet fra førstepost, slik at det var enda tydeligere at spørsmålet var rettet mot denne maskinens "oppførsel". Vedrørende mitt andre spørsmål kan jeg se at det kan misoppfattes. Omformulert blir spørsmålet; hvor mye koster tre runder i holding pattern for et flyselskap?

Påstanden om at jeg er irritert stemmer ikke.
 
Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Eksakt kostnad er svært vanskelig å spå, da det kan påløpe ekstra kostnader i forbindelse med forsinkelser osv. I rene drivstoffutgifter så ligger man gjerne på et forbruk opp mot to tonn i timen (2500 liter), og når en runde i holding tar 3-4 minutter så blir det enkel matte. "Billig" er det vel ikke.
 
Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Eksakt kostnad er svært vanskelig å spå, da det kan påløpe ekstra kostnader i forbindelse med forsinkelser osv. I rene drivstoffutgifter så ligger man gjerne på et forbruk opp mot to tonn i timen (2500 liter), og når en runde i holding tar 3-4 minutter så blir det enkel matte. "Billig" er det vel ikke.

I teorien skal en runde i holding ta eksakt 4min. I praksis flys det veldig varierende og det er ikke uvanlig at det kan ta opp til 6 minutter hvis de velger å "banke" mindre enn en standard sving tilsier.
Ihht. manualen for B738 så vil et fly som veier 65 tonn og holder i 10000ft på 3 turns á 4 min bruke 456 kg. Eller i overkant av 1,5 tonn CO2 hvis man bekymrer seg for miljøet.
 
Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Jeg tok det litt på gefühlen, FMC'en sier i fra hvor lenge jeg har igjen og det er vel det jeg forholder meg til. Hvilken høyde man velger å holde kan også spille inn. "Mindre billig" er vel svaret du leter etter. :)
 
Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

I teorien skal en runde i holding ta eksakt 4min. I praksis flys det veldig varierende og det er ikke uvanlig at det kan ta opp til 6 minutter hvis de velger å "banke" mindre enn en standard sving tilsier.
Ihht. manualen for B738 så vil et fly som veier 65 tonn og holder i 10000ft på 3 turns á 4 min bruke 456 kg. Eller i overkant av 1,5 tonn CO2 hvis man bekymrer seg for miljøet.
I Rnav capable flymaskiner velger man lengden på inbound leg, ikke bank angle. Som regel 1 min. på slike høyder. Skal man holde lenge kan man spørre om f. eks 2 minute legs. Distanse på inbound er også en option.
 
Back
Top