Mer turbulens...?

Polaris

Free Luigi
Da har startsiden.no kommet med en story jeg lenge har tenkt på, nemlig at vi må belage oss på mer turbulente flyreiser etterhvert som været tilpasser seg klimaet i forandring.

http://www.abcnyheter.no/node/92756

- I fremtiden vil det oppstå stadig flere cumulonimbus, spesielt om sommeren, og da denne årstiden blir forlenget. De kommer til å opptre lengre mot nord enn det vi er vant til, sier Hesselbjerg

Hvilken utvikling tror dere vil skje? Må flyprodusentene ta hensyn til dette og øke maks-belastningen som flyene kan tåle?
 
Man holder seg unna de kraftigste skysystemene som de eksisterer i dag, og det er da noe man må fortsette med.

Man vil uansett ikke fly inn i så sterke skysystemer - det er altfor ubehagelig for paxen, selv innenfor dagens toleransegrenser.

Den eneste konsekvensen blir mer reroutinger og ATC-restriksjoner ved dårlig vær.
 
Men går det ALLTID an å fly rundt slike systemer? Hvis de nå strekker seg fra bakkenivå til 20.000 meter, og deretter får en frontform - hva gjør man da? Ingen vei rundt eller over / under?
 
De dukker ikke opp av ingenting. Når man lager en flightplan vil man bruke værmeldingen til å ta slike forhold inn i betraktningen og planlegge deretter. Ligger det et slikt system der man vil fly, velger man en annen rute, selv om det betyr omvei og mere fuel.
 
...tiltreder det LN-MOW skriver, har selv opplevd EWR - SEA med over 7 timer flytid (mot rett under 5 normalt) vi floey langt soer for aa unngaa et kraftig vaersystem som strakk seg fra Philadelphia til Montana, stor omvei...men vi kom trygt frem..
 
Får meg til å tenke på den voldsomme uværet vi hadde over Sør- og Østlandet en høst rundt tusenårsskiftet, som bl.a. flyttet en del trær rundt GM. Var ute og kjørte mens det sto på som værst, og jammen kom det ikke en Dash8 under bygeskyene retning sydover. Skybasen lå ikke spesielt høyt den gangen, for å si det sånn. Antar at det var en WF-maskin på vei til Göteborg.
 
"Turbulence incidents like these are increasing as a result of human-caused climate change. Severe clear-air turbulence (Cat), meaning very rough air that is invisible to satellites, radar and the human eye, has increased 55% since 1979 – when reliable meteorological records began, according to research by Paul Williams, professor of atmospheric science at the University of Reading.

Turbulence is expected to treble worldwide by the 2050s and will likely have a major impact on routes across East Asia and the North Atlantic. It could affect people's willingness to fly at all. Among the most common reasons people give when justifying a fear of flying are loss of control and a past experience with turbulence."

https://www.bbc.com/future/article/...8IC7gkWtjNXE_hypTb_aem_ChuvwGHLdALJ-kq2z9TBmQ

Interessant artikkel. Klimaendringer fører til mer og mer turbulens, spesielt i Asia og over Nord-Atlanteren. Nå vil man bruke fuglefysikk for å dempe opplevelsen av turbulensen.

Jeg vurderer å bare legge om til båtreise hvis jeg vil besøke Canada.
 
Det er vel sannsynlig at man samtidig også får bedre verkøy for å oppdage og unngå CAT, både i meterlogi/ATC-systemene og i flyene. Dermed vil flyene kunne ledes utenom de verste omådene.

Noe må man da bruke all denne nymotens teknologien og AI-beregningene til ... ;)
 
Det er vel sannsynlig at man samtidig også får bedre verkøy for å oppdage og unngå CAT, både i meterlogi/ATC-systemene og i flyene. Dermed vil flyene kunne ledes utenom de verste omådene.

Noe må man da bruke all denne nymotens teknologien og AI-beregningene til ... ;)

Det er vel man kommet et stykke på allerede

https://www.flightglobal.com/safety...system-after-successful-trials/164153.article

Japanese carrier All Nippon Airways has implemented a turbulence-prediction service based on artificial intelligence, following several years of testing and validation.
 
Værradaren sliter jo med å oppdage turbulens med mindre der er partikler den kan bruke for å oppdage relative bevegelser. Det er jo problemet med CAT i stor høyde, at der ikke er noe som radaren kan se etter.

Vi har også noe turbulens greier som ligger som et lag på de elektroniske kartene. Dataene kommer fra andre fly hvor de sender akselerasjonsdata til en eller annen database og som så blir vist med et symbol som har en farge og klarhet som avhenger av styrken på akselerasjonen og hvor lenge siden den var målt. Det er foreløpig ganske magert med data da de fleste ikke rapporterer i nåtid, som jo må være noe av poenget.
 
Back
Top