Mer smidig transfer fra Utland til Innland på OSL ?

Farmer

ScanFlyer Crusty
Mer smidig transfer fra Utland til Innland på OSL ?

Etter å har hatt en smidig og grei utreise fra OSL i går, hvor jeg kom fra TRD, gikk ned i avgangshallen og rett til Utland uten ny sikkerhetskontroll, og hvor det hele tok under 5 minutter fikk jeg på returen i dag en liten tanke ..

Her var det den vanlige runden rundt, ved å gå gjennom tollen, opp trappene og i ny lang kø for å slippe inn i avgangsområdet, noe som i dag tok nesten 30 minutter.

Hvorfor ikke lage en ny gjennomgang nede ved bagasjeområdet, hvor det opprettes en tollsone mot transferområdet, samt en bagdrop for de som nå har med bagasje. Hvis alt dette er på "innsiden" må det da være enormt store tidsbesparelser for de mange tusener av passasjerer hver dag som skal i transfer fra utland til innland, samt store pengebesparelser for OSL og flyselskapene ved at man slipper å kjøre alle passasjerene som er i transfer denne veien gjennom hele karusellen i innsjekkingsområdet. Etter min mening bør det absolutt være plass til dette.
Hva tror den øvrige "ekspertise" her ?

Re: Mer smidig transfer fra Utland til Innland på OSL ?

Dette har jeg lurt på også.

OSL fungerer glimrende ved transfer innland-utland, mens det motsatte er slitsomt. Reiser man via f.eks. TRD så er det jo i seg selv en grunn til å velge KLM eller noen andre som unngår OSL. Jeg er i hovedsak enig i det du foreslår:

- Bedre skilting.

- Gjenåpne bagdrop ved tollkontrollen, helst også flytte den slik at den ikke er tilgjengelig for de som er utenfor tollkontrollen.

- Gjennomgang fra ankomst utland og inn til transferområdet innland. Jeg er litt usikker på om dette er praktisk mulig å få til uten større ombygginger ved tollkontrollen.

Sitter på Gardermoen nå, og har akkurat tatt den "karusellen" fra Utland som du snakker om, og jeg er helt enig! Det hadde vært meget meget bra med en løsning som du skisserer. Men vil OSL gjøre det...? Ett ekstra kontrollpunkt, og en ekstra tollpassering??

Trengs det et ekstra kontrollpunkt? Man burde kunne komme seg til transfer innland og bruke sikkerhetskontrollen der?

En ekstra tollkontroll er vel mer tvilsomt, men det burde da være mulig på en eller annen måte å få en gang fra utsiden av dagens tollkontroll og til transfer innland?

Mener dere virkelig at folk skal kunne ha tilgang til sin bagasje på innsiden av sikkerhetskontrollert område, tollklarere den, og fortsette innenfor sikkerhetskontrollert område til innenlandsavgangene?!?!

Sikkerhetshetskontrollen er vel heller ikke det mest tidkrevende i denne prossesen, det er vel det å vente på selve kofferten i en overfylt og kaotisk ankomsthall.

Nei, skal man gjøre noe her, må det være å innføre samme system som de fleste andre land i Europa (bl a ikke Norge, Sverige og Finland); å innføre fortolling ved endestasjon. Men så har vi jo det at Norge har en meget meget større andel innenriks kontra utenriks en for eksempel Danmark, Nederland, Belgia osv. Så å ha tollere på Hasvik Lufthavn og Sørkjosen Lufthavn tror jeg ikke vil svare seg økonomisk...

Det finnes opplegg (og kanskje) komplette skranker for transfer. (Hvis de ikke er fjernet helt nå. Så det senest for et par mnd siden.)

Disse lå mellom gamle narvesen nå Point og Peppes.

Det var et par tre skranker med bånn som var helt klare.. så det ut som.
Riktig nok på utsiden av sikkerhetskontrollen men man slapp "vanlig" innsjekk.

Originally posted by PSC TOS

Mener dere virkelig at folk skal kunne ha tilgang til sin bagasje på innsiden av sikkerhetskontrollert område, tollklarere den, og fortsette innenfor sikkerhetskontrollert område til innenlandsavgangene?!?!

Nei?!? Jeg mener man burde kunne bruke sikkerhetskontrollen for transferpax innland-innland og innland-utland. Den burde man da kunne få gå gjennom seøv om man har hatt tilgang til bagasjen sin?

Det er vel ikke noe sikkerhetssjekk innland-innland eller innland-utland??

Jo, man må alltid gjennom sikkerhetskontrollen oppe under taket når man skal innland-innland eller innland-utland. Jeg liker ikke helt plasseringen av denne. Hver gang jeg reiser fra Sola til utlandet via Gardermoen så parkerer flyet ca. midt på terminalbygningen. Så må jeg ta rulletrapp ned i kjelleren og deretter heis opp til øverste etasje under taket. Så må jeg gå bort til sikkerhetskontrollen (det er et godt stykke) og i den retningen har de ikke noe rullebånd - man må traske (OK, bra med litt trim, men har man dårlig tid er det laaangt). Så må man gjennom sikkerhetskontrollen og ned trappa til avgang innland. Så må man gå HELE VEIEN TILBAKE IGJEN. Også her er det laget så "smart" at alle rullebåndene bare går i motsatt retning.

Det hadde vært mye greiere med denne sikkerhetskontrollen midt i bygget. Da kunne man brukt den for utland-innland også. Man måtte laget noen korridorer og rulletrapper, men det hadde vært mye mer praktisk enn den "kappgang-løypa" med innlagt rulletrapper og heis som de har i dag.

Geir

Det hadde vært mye greiere med denne sikkerhetskontrollen midt i bygget. Da kunne man brukt den for utland-innland også. Man måtte laget noen korridorer og rulletrapper, men det hadde vært mye mer praktisk enn den "kappgang-løypa" med innlagt rulletrapper og heis som de har i dag.

Endel ting hadde vært greiere om OSL hadde tenkt litt lenger enn bare taxefree og veskebutikker.. Errrr! :old

Originally posted by Thomas

Endel ting hadde vært greiere om OSL hadde tenkt litt lenger enn bare taxefree og veskebutikker.. Errrr! :old

Hva mener du? Skal OSL brukes til å reise fra/til også:question: :rolleyes:

Originally posted by Geir

Jo, man må alltid gjennom sikkerhetskontrollen oppe under taket når man skal innland-innland eller innland-utland.

Geir

Det stemmer vel ikke, det er en god stund siden den ble borte.

Originally posted by tosfreight

Jo, man må alltid gjennom sikkerhetskontrollen oppe under taket når man skal innland-innland eller innland-utland.

Geir

Ja, her tror jeg Eivind har rett. Det er lenge siden jeg har måttet passere gjennom sikkerhetskontroll i transit innland-innland eller innland-utland.

Det er ingen sikkerhetskontroll lenger innland-innland og man går da direkte til utlandsdelen uten ennå en sikkerhetskontroll.

Det jeg ser for meg er at man bruker litt av det området før du kommer til bagasjeområdet på ankomst utland, og der setter av en mindre tollsluse, f,eks med størrelse a la TRD. Bak denne kan man så legge en bagdrop og en sikkerhetssjekk. Da Pax har hatt mulig kontakt med innsjekket bagasje må vel dette til.
Det er mulig at man kanskje også ville kunne fått til et løp som gikk utenfor enveisslusene til bagasjebåndet og gjennom toll uten påfølgende sikkerhetssjekk for de ganske mange passasjerer som reiser med kun handbagasje.

Uansett tror jeg en slik løsning på "innsiden" ville få bukt med mye av den pressede kapasitet vi på enkelte dager kan se oppe i avgangshallen.

Nå ser det ut som Sverige også får myndighetene til å bevillge penger til tollklarering på sluttdestinasjon innenlands. Så nå er det bare Norge (og Island men knapt et problem der) igjen i Norden som har tollklarering på første stopp. Så det hadde vært det ideele.

Jeg tror ikke tollvesenet ønsker og ha flere bemanningspunkter i terminalen. Det er jo de som vil få ekstra regningen.

Dessuten så stor ombygging av ankomsthallen vil nok komme langt ned på prioriteringen, da er det bedre å enten ta det i sammenheng med ny terminal evt etter at det er fullført.

"Transfer bag-drop" er en tjeneste SGS tilbyr SAS Norge, men som de har sagt nei til. Grunnen er nok at den koster SGS mye å bemanne og er dyr og lite effektiv. Rent teknisk fra OSL sin side er den lagt opp til at den blir prioritert sist inn på bagsystemet og det har vist seg umulig å endre. Den gang den var åpen så var det store problemet at den ikke ble benyttet som tiltenkt som en baggasjedrop, men ble en full innsjekksposisjon samt infoskranke og utlufting for dårlige opplevelser. Som jeg skjønte kom det inn mange klager på posisjonen så løsningen i dag er nok slik det vil være inntil videre. Skrankene er der, men gjemt bak en pub, men kan åpnes på relativt kort varsel.

Originally posted by Superhai

Jeg tror ikke tollvesenet ønsker og ha flere bemanningspunkter i terminalen. Det er jo de som vil få ekstra regningen.

Det koster vel tollmyndighetene mye mer om man skulle tollbehandle på en av de mange små flyplassene i Norge?

Originally posted by TOS

Originally posted by Superhai

Det koster vel tollmyndighetene mye mer om man skulle tollbehandle på en av de mange små flyplassene i Norge?

Ja, og dette er jo da et politisk spørsmål som politikerne må se på mens lokale prosedyrer på OSL blir noe som neppe kommer på dagsorden utenfor flyplassen. Alternativet er jo også tollklarering kun på stasjoner hvor det allerede er bemanning, men det vil bli en del utfordringer i forhold til informasjon og prosedyrer.

Å ha tollere på alle flyplasser i Norge vil koste. Regninga ville isåfall komme til pax'n. Jeg ville ikke betalt for noe sånt.

Men å gjøre det mere smidig på OSL hadde vært toppen.

Å ha tollere på alle flyplasser i Norge vil koste. Regninga ville isåfall komme til pax'n. Jeg ville ikke betalt for noe sånt.

Olaf i Hasvik, som har nåværende stilling som brannmann, vekter og stuer vil sikkert ikke ha noe imot å være toller også. De fleste nordlendinger har vel, i likhet med østfoldinger, stål kontroll på kvoter her i landet.

Som stuer synes jeg at transfer bag burde blitt avskaffet, skaper bare problemer :)

Originally posted by TOS

Originally posted by tosfreight

Geir

Ja, her tror jeg Eivind har rett. Det er lenge siden jeg har måttet passere gjennom sikkerhetskontroll i transit innland-innland eller innland-utland.

Jeg er tydeligvis ikke helt oppdatert.... Men nå når sikkerhetskontrollen oppe under taket er borte - hvor skal man da gå? Er det fremdeles den samme trappa ned som skal brukes? I så fall er det like langt å gå som før når man skal "transferes" fra et innenlandsfly til et utenlandsfly. Jeg er også enig i at det er mye mer fristende å fly med KLM eller SAS via København enn å fly via Gardermoen når man skal utenlands (men nå må jeg ta forbehold om at jeg ikke vet hvordan "kappgangløypa" er lagt opp nå etter at sikerhetskontrollen forsvant).

Geir

Back