Mer handikap-issues for DY

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian mistet rullestolene deres

Vi trodde ikke at rullestoler var så viktige, skal ha vært Norwegians respons.

http://www.na24.no/article3338315.ece

Det er det svenske rullestollandslaget i rugby som har opplevd dette marerittet. De er på Tenerife for å trene foran Paralympics i september.

Mangler ni rullestoler
- Stemningen er litt lav, sier landslagsspilleren Stefan Jansson til Expressen.

Re: Mer handikap issues for DY

Trodde virkelig DY hadde lært ang rullestoler etter alt det som har vært tidligere.

Selvfølgelig er ikke en rullestol viktig :headbang

Her er der en handling agent på ARN som ikke har gjort sit job ordentlig.
Vedkommende har ikke checket om antal bags indchecket er det samme
som det der er lastet..
DY sender vel sagtens kun bagage med deres egne ruter og ikke andre selskaber.
Kan måske skyldes at de ikke har aftaler med andre selskaber...men det er bare mit gæt

Hilsen Ole

som det der er lastet..
Kan måske skyldes at de ikke har aftaler med andre selskaber...men det er bare mit gæt

Hilsen Ole

Det kan godt være at de visste det manglet noen antall bagasje. Rutetiden har høyest prioritet etter sikkerhet. Derfor skjer det at fly går selv om man vet det mangler noe.

som det der er lastet..

Hilsen Ole

At bagage (eller andre ting) ikke kommer med flyet sker jo - for alle selskaber. Hvad grunden har været her er jo svær at sige for os udenforstående. Har de haft vægt problemer evt? Et scenarie, som ihvertfald ofte er tilfældet når større mængder bagage bliver efterladt. I givet fald kan det så undre at det netop er kørestole man vælger ikke at tage med. Hvis det har været en beslutningen der er taget aktivt af personalet, så er det mangel på god dømmekraft.

Men som sagt - det sker at bagage ikke kommer med og det er naturligvis ærgerligt. Det kan man ikke sige så meget til og det er en risiko man, som flypassager, løber. Det jeg synes er kritisabelt her er at det skal tage DY så lang tid at få kørestolene frem til pax igen. Hvis man har lavet en fejl, så må man tage ansvar og rette op på det igen - uanset om man har aftaler med andre selskaber eller ej - det er særdeles uvedkommende for pax. Har man ikke det, så må man betale prisen for at få dem frem hurtigst muligt. Men det er nok her viljen mangler hos mange LCC's som ikke har aftaler med andre... Det bliver ofte sådan at det er vigtigere at spare denne udgift fremfor at rette op på sin egen fejl overfor pax - uanset om disse så skal leve uden deres kørestole i dagevis - desværre.

Men nu er der da ihvertfald endnu en rejsegruppe, som er klar over det... Man kan jo håbe at pax efterhånden begynder at lære af disse episoder og ser på andet end bare pris når de køber flybillet. Synd at kvalitet ikke rigtigt er en faktor mere...

Kørestole tilhørende pax som er ombord, dem kører man altså ikke fra. Det gør man bare ikke !"!!.

Hilsen Ole

Kørestole tilhørende pax som er ombord, dem kører man altså ikke fra. Det gør man bare ikke !"!!.

Hilsen Ole

Men det skjer ..... enten det gjelder håndbagasje som er sendt ned sklia ved gaten - barnevogner som er satt litt til side for å bli lastet sist ombord - eller annen bagasje som på en eller annen måte er havnet på feil sted.

Vi har vel alle som har jobbet på gate og tarmac sett dette ....

For dårlig, ja !
Men dette har hendt med en bekjent av meg 2 ganger, og det er en nulevende "Flag Carrier", så ikke vær så bastant i deres konklusjoner om alt har blitt så dårligere. :headbang

Hilsen Ole

Nei så absolutt ikke. Disse bør man ha full kontroll over. Men erfaring viser at selv der ikke noe skal kunne gå galt, går noe galt av og til.

Har man middmatch mellom antall innsjekkede bag og antall lastede bag, bør man få med de resterende om kan VET dette er rullestoler.
Tror man det bare er vanlig bag, SKAL man prioritere rutetiden (samme prioriteringsliste for DY, SAS, WF og sikkert fler.

Er det volumproblem så lar man selvfølgelig ikke rullestoler stå igjen.

Jeg håper og tror ikke dette var en bevisst handling.

For dårlig, ja !
Men dette har hendt med en bekjent av meg 2 ganger, og det er en nulevende "Flag Carrier", så ikke vær så bastant i deres konklusjoner om alt har blitt så dårligere. :headbang

Hva da? At "Flag Carrier" mistet én rullestol to ganger, eller at de sa "Vi trodde ikke at rullestoler var så viktige"? Hvem greier å si til et handikappet menneske at rullestoler ikke er viktige? For en tulling.

Ja, ting hár blitt dårligere med tiden, derfor får du sånne svar i trynet :)

Vilken skandal! Jag hoppas verkligen att Norwegian kompenserar de drabbade passagerarna på ett bra sätt. Uttalandet från DY antyder en väldigt skrämmande inställning till människor med funktionshinder.

Hva da? At "Flag Carrier" mistet én rullestol to ganger, eller at de sa "Vi trodde ikke at rullestoler var så viktige"? Hvem greier å si til et handikappet menneske at rullestoler ikke er viktige? For en tulling.

Uten å mene mye om hvilken prioritet typer innsjekket bagasje burde ha, vil jeg påstå at det er lite sannsynlig at noen hos DY har sagt at rullestoler ikke er viktige. Dette er mest sannsynlig en kunde som drar ting litt ut av sammenheng for å understøtte en sensasjonell tabloid-sak.

Uten å mene mye om hvilken prioritet typer innsjekket bagasje burde ha, vil jeg påstå at det er lite sannsynlig at noen hos DY har sagt at rullestoler ikke er viktige. Dette er mest sannsynlig en kunde som drar ting litt ut av sammenheng for å understøtte en sensasjonell tabloid-sak.

Det er vel nesten å forvente at det var et litt tabloid svar vi fikk servert. Men skal man ikke tolke den "uskyldige tredjepart", passasjeren sin historie for godt nok grunnlag som ved mange andre diskusjoner ang. kundeservice til diverse selskaper?

Det er vel nesten å forvente at det var et litt tabloid svar vi fikk servert. Men skal man ikke tolke den "uskyldige tredjepart", passasjeren sin historie for godt nok grunnlag som ved mange andre diskusjoner ang. kundeservice til diverse selskaper?

Det korte, tabloide svaret er vel at det kommer an på hvilket selskap det gjelder...;)

edit edit edit

Nå tror ikke jeg at noen virkelig har uttalt seg om at "jeg trodde ikke rullestoler var så vikig"...! Hvis folk vet at de må åpne smekken eller ta av seg buksa for å gå på do, så vet de også at rullestol er en erstatning for beina til en HC... Så det er nok en eller annen misforståelse, språkpoblem, stress eller annet - men at disse ord fremkom og hadde meningen ordene sier, kan jeg ikke tro... En rugby-spiller har helt egne, spesialtilpassede stoler som kun brukest til å utøve sporten - og disse kan ikke erstattes av noe annet, så det er klart at hvis det var disse som "forsvant", så ble jo treningen helt mislykket...

Når det er sagt, er det mange - både i luftfart og ellers, som tror en rullestol er en, eh - rullestol...! Det er stor forskjell på rullestoler, enhver HC har en rullestol tilpasset seg og sitt HC. Jeg skulle ha en 2 timers transit på CPH, og personalet kom med en av flyplassens rullestoler siden min stol skulle flyttes videre til neste flight... Da fikk jeg panikk, jeg kan ikke trille rundt på store Kastrup i 2 timer med en stor jernhest...!!! Flyverten kunne ikke forstå hva som var så viktig med det, en rullestol var vel en rullestol... Jeg spurte henne hvilken sko-str. hun brukte, hun svarte spørrende str. 37. Jeg spurte henne da om hun orket å gå rundt på Kastrup med noen store vernestøvler i str 45 med innebygget bly-såle...! Og nei, det hadde hun ikke orket... Og ja, da tok hun poenget:-)

Generelt er jeg livredd for å bringe stolen med på fly, da det er så alt for stor fare for ødeleggelser på stolen. De siste 8 gangene jeg har flydd, har jeg faktisk hatt skader på stolen 3 ganger, 2 mindre skader og en skade så stor at stolen ikke kunne brukes. En rullestol er et vanskelig kolli virker det som, ellers er den til irritasjon - eller kanskje de som håndterer den ikke forstår at den er beina våres...

H

Selv om ting blir igjenglemt både i gaten, i sklia, eller hos insjekk er dette ufattelig og helt ubegripelig dårlig jobb av DY. Har ikke DY prosedyrer som må følges angående rullestoler, og rullestol brukere? Her har noen virkelig drite på draget.

Når jeg jobbet som ramp lead hos US Airways sjekket jeg personlig at ingenting var glemt oppe i inngangen til flyet eller i sklia før vi lukket dørene i baggasje rommene for hver eneste flight. Rullestoler hadde topp prioritet, og var 'last on first off'.

Er det slik at disse reiste med to sett rullestoler - en til treningsformål og en til vanlig bruk (jeg tenker på kommentaren fra Harald Oanes om at stolene er spesieltilpasset)? Hvis så, er treningsstolene pakket inn på noe vis (a la Prampack) slik at det ikke er åpenbart at det er en rullestol? Dette er ikke for å komme opp med noen unnskyldning, for jeg synes det er for dårlig å ikke få med seg innsjekket baggasje.

Back