Mer fyll i lufta

På longhaul mistenker jeg at det står i arbeidsbeskrivelsen til flyvert(innene) at de skal skjenke passasjerer akkurat så mye at de sovner momentant etter serveringen (evt. også under serveringen). Passer meg fint.

Skjenketider er bare tull, i luften og på bakken.

Last edited:
He, he, Varig hadde flott system i 1993, CPH LHR til Rio, etter LHR .

Jeg ble servert smekk fullt stort glass med whisky etter vin og øl til maten.. De hørte ikke mer fra meg før landing i Brasil... :drunk: Garantert bevisst så cabincrew kunne sove med oss..:colgate:

Statistikken ser ut til å vise "unruly pax" med absolutte tall. Ikke som % av antall reisende. Da er det jo klart at tallet er økende.

At å ensidig sette likhetstegn mellom alkoholinntak og uvøren oppførsel blir å forenkle problemet grovt tror jeg de fleste på forumet er enig i. Og det store flertallet av reisende klarer helt uten problemer å kombinere alkoholinntak med god oppførsel.

Men det betyr ikke at en ikke bør finne løsninger. Voksenopplæring og holdningskampanjer er jo ofte svaret på slike problemer. Små laminerte pamfletter ombord som innleder med hvorfor fly er forskjellig fra danskebåten. Og utruste kabinbetjeningen med gule- og røde kort. Da blir det nok bra skal du se :)

Jeg kan bekrefte tallene, som indikerer at det har vært en sammenhengende nedgang i antall "disruptives" og overstadig fulle pax på sydenflyene, i mange år. Etter 11.9 i New York stupte antall disruptives, og man har nesten ikke hatt noen i de senere år. Hos Thomas Cook Scandinavia snakker man om mindre enn en handfull hvert år, fra hele Skandinavia, på mange hundre tusen reisende.

Muligens opplever man en smule høyere grad av medbrakt alkohol og fyll på low cost selskaper som Ryanair etc, da de tiltrekker seg andre typer pax, i alle fall kan statistikken indikere dette.
Men det er uansett ganske små tall.

Tally-Ho

Jeg kan bekrefte tallene, som indikerer at det har vært en sammenhengende nedgang i antall "disruptives" og overstadig fulle pax på sydenflyene, i mange år. Etter 11.9 i New York stupte antall disruptives, og man har nesten ikke hatt noen i de senere år. Hos Thomas Cook Scandinavia snakker man om mindre enn en handfull hvert år, fra hele Skandinavia, på mange hundre tusen reisende.

Muligens opplever man en smule høyere grad av medbrakt alkohol og fyll på low cost selskaper som Ryanair etc, da de tiltrekker seg andre typer pax, i alle fall kan statistikken indikere dette.
Men det er uansett ganske små tall.

Tally-Ho

Jeg har hørt av en bekjent i Norwegian at dette er et større problem der enn hos andre selskap og at Kjos har sagt at dette er en fordel for å tjene mer på salg om bord?

Jeg skjønner ikke helt hva du skriver, men selv slipper jeg å støtte meg til bekjente i Norwegian, som angivelig har hørt noe fra Kjos...
Det finnes nøyaktig statistikk på dette, for hvert enkelt selskap, der man har blitt presentert tallene i detalj. Dette er tall som er sendt Tilsynet i de enkelte land, gjennom et eget rapporteringssystem, og som kan ettergås av de involverte. Uansett er tallene ganske små, selv for low cost også...

Tally-Ho

Back