Mener Ryanair er SAS store tabbe

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Jan Carlzon er ute med en kommentar vedrørende SAS sine problemer de siste årene:


Mener Ryanair er SAS store tabbe


- SAS skulle aldri definert Ryanair som konkurrent, sier SAS-legende.
Tidligere toppsjef i SAS, Jan «Janne» Gösta Carlzon, mener en av de største feilene som SAS og de andre tradisjonelle europeiske nasjonale flyselskapene gjorde var å definere Ryanair som en konkurrent.

http://www.nettavisen.no/na24/mener-ryanair-er-sas-store-tabbe/5469459.html


Kan nok være enig ja, at SAS har hatt feil fokus lenge ...
 
Det er vel strengt tatt kundene som definerer om to selskaper er konkurrenter eller ikke, gjennom å evt flytte mellom selskapene i tilstrekkelig stort omfang. Jeg tror i så måte at det kan være litt farlig å definere bort selskaper gjennom å si at de ikke er konkurrenter - da kan man ende opp med å sove enda lengre i timen (og uten kniven på strupen så tror jeg kanskje at kostnadskuttprosessene i SAS hadde tatt betydelig lengre tid).

Men jeg kan kanskje være enig i at SAS muligens har hatt litt vel mye fokus på å skulle kunne konkurrere på pris med selskaper som DY, FR o.l., og litt for lite på å øke betalingsvilligheten til kundene.
 
Last edited:
Hmm, er Janne litt utdatert mon tro, har han ikke hørt om et nytt flyselskap som heter Norwegian?

Norwegian fløy F50 for BU når Ryanair "kom" som det nevnes i artikkelen. Jeg er forøvrig uenig, siden i begynnelsen så var ikke Ryanair sett på som noe annet enn perifert i et annet marked som de skapte selv. Men det siste han nevner, SAS store feil var det enorme fokuset på å redusere kostnader for enhver pris, uten å se det i forhold til kundene. Man lyttet bare til økonomene og ikke på kundene.
 
To presisjoner : (1) när man nevner "kostnadsbesparelser" i SAS-sammenheng, som et direktiv fra Ledelsen, skal ordet oppfattes i samme tolkning som "budsjett-reduksjon" i François Hollande's regjering : alle forstär hva det gjelder men ingen er villig til ä fölge opp direktivet, fordi dette innebaerer ä begynne med seg selv ! Dvs : skjaere vekk alt fett som ikke har en direkt baering pä selskapets produksjon (statens funksjon) iöyenmed strategisk fokus : gjör man det, fär man resultater umiddelbart ! ... Men (2) "Kunden" blir gradvis av helt annen natur/identitet (personlighet) i 2014 enn i Jan Carlzon's tid : forretnings-reisende (Frequent Travelers, dvs Kunden i "The Businessman's Airline") er ofte ikke lenger den som KJÖPER (bestiller, velger, betaler for) flybilletten, da dette blir gjennomfört etter uavhengige "corporate travelling rules" hvor egne preferanser oftest blir overkjört av "system-regler" ? Om ikke RYR direkt, kanskje NAX derfor allikevel oppnevnes tildels som ny SAS-konkurrent idag ?
 
Last edited:
Den største tabben etter min oppfatning var å kjøpe Braathens i sin tid.
Deretter kom tabbe nummer 2 ved å kansellere kontraktsflygingene med Norwegian Air Shuttle som igjen første til kanselleringsgebyr stort nok til at Nowegian så dagens lys i den form det har i dag.
Det kalles å kaste gode penger etter dårlige prosjekter for SK.
Janne Carlson ser nok dette i et annet lys med sin uttalelse.
 
SAS har jo sett på Norwegian som konkurrent hele tiden - SAS ble til og med dømt for spionere på Norwegian i 2010.

Hele tiden, nei. Til å begynne med var gjennomgangsmelodien at de opererte i et annet marked og følgelig ikke var en konkurrent. Brått var de jevnstore og man ble tvunget til å endre på det synet.
 
Hele tiden, nei. Til å begynne med var gjennomgangsmelodien at de opererte i et annet marked og følgelig ikke var en konkurrent.

Ja, noen i SKBU presterte f.eks. å hevde at siden DY fløy til en annen flyplass i London enn SKBU så var de ikke konkurrenter...;)
 
Veien fra Janne sin tid til å nå er strødd med mange eksterne faktorer man kan peke på som kilder for mye rart igjennom årene, men det som er definitvit den største egenskapen som har satt SAS i den situajsonen de er i, er SAS selv.

Større evne til å ikke oppfatte at verden er i endring og at man må tilpasse seg eller bli skvist ut skal man se langt og lenge etter. Det at man ikke har greitt å få med seg de ansatte til å endre kulturen i tide, at man ikke har fått endret holdningen til de ansatte for å se hvilke endringer som må til, osv. faller alt på forskjellige stadier av ledelse som har hatt all fokus på alt annet enn de eksterne faktorene.

Tre gode eksempler:

- Hvordan SAS komplett har bommet med å være tidlig ute med en strategi for å benytte seg av teknologi. Hva internet!? Det går over! Selvbetjening for kunder?! Nei, kunden har ikke vett til sitt eget beste!

- SAS sin enorme evne til å lansere og ikke gjennomføre. Den er ikke noe som har kommet de siste årene, men vært med ganske mye lengre. Noen som husker Snowflake? Flåteplanlegging som utelukkende har gavnet spottermiljøet?

- SAS sin fenomenale strategi på å bruke 10-15 år på å spille de ansatte av mot hverandre og ikke forsøke å få alle til å trekke sammen. Noen som husker 3-4 AOC'er?

Så om de eksterne faktorene heter FR, BU, DY, eller er selskap fra sandkassen eller KLM som har bygget opp mer avganger fra Norge til Amsterdam enn SK selv har til Køben spiller liten trille. Her har man jobbet ivrig med å male seg inn i hjørnet i lang tid, med egen kost.

-A
 
Last edited:
Selvbetjening for kunder?! Nei, kunden har ikke vett til sitt eget beste!

-A


Jeg skal gi SAS credit for en ting her. Selvbetjening var tidlig mantraen på flyplassene og automater ble utplassert og promotert svært aggressivt. Det gikk floorwalkere som utelukkende hadde til oppgave å oppmuntre kundene til å bruke automat. Og dette var før de fleste konkurrentene hadde begynt.

Samme med webcheckin's forgjenger - den klassiske telefonsjekkin. Og etterhvert som folk fikk mobiltelefoner, ble det populært å gjemme seg bak nærmeste søyle, ringe 6759 6060 (var det ikke? Og sentralbordet var 6050 ... ) for så å skride selvsikkert frem for å plukke opp boardingkortet.

Desverre manglet vidsynet og websatsingen ble en flause. Synd ikke visjonene holdt. Det ville også gjort websatsingen til en suksess. Mange av oss ansatte så dette tidlig, men ble ignorert.
 
Back
Top