Mektige krefter prøver å forhindre utvidede åpningstider på Rygge

Herlov

ScanFlyer Gold
Mektige krefter prøver å forhindre utvidede åpningstider på Rygge

:angry:

Det pågår fortsatt en dragkamp om Moss Lufthavn Rygge skal få konkurransedyktige åpningstider.

-

Av Jørgen Gangstøe
Publisert i dag 11:16 Oppdatert i dag 11:55

Ifølge informasjonsdirektør i samferdselsdepartementet, Ivar Torvik, er saken om Rygges åpningstider likevel ikke avgjort.

Presset av Gardermoen-forkjempere
Ifølge sentrale politiske kilder er Navarsete innstilt på å si ja til utvidede åpningstider.

Men hun blir presset av krefter i Arbeiderpartiet som ikke ønsker at Rygge skal bli en for sterk konkurrent til Gardermoen.

I løpet av uken
Onsdag innkalte departementet til pressekonferanse om åpningstidene, men avlyste denne igjen.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete lovet å ha saken ferdigbehandlet i løpet av denne uken.

Men denne avklaringen har ikke kommet ennå.

-

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.4559960

Re: Mektige krefter prøver å forhindre utvidede åpningstider på Rygge

Etter hva jeg kjenner til er Avinor også opptatt av å unngå trafikklekkasje fra OSL. Det har sammenheng med at OSL står for mesteparten av inntektene som går med til å finansiere resten av flyplassene i Norge.

Både begrensninger pga. manglende kapasitet på OSL, og ev. ny lekkasje til Rygge vil således få konsekvenser i resten av landet, ref. det nylig presenterte forarbeidet fra Avinor til Nasjonal Transportplan.

Jeg tror ikke OSL trenger å bekymre seg for mye over for stor lekkasje til RYG. OSL forblir uansett det store navet i norsk luftfart. La de få de åpningstidene de ber om.

Sterke AP krefter var også i sving når vedtaket om ny hovedflyplass på Østlandet skulle fattes:exclaimation Resultatet ser man i dag. Skandale.
Istedet for EN hovedflyplass ender man opp med tre flyplasser og spredt trafikk. Hvorav den såkalte hovedflyplassen ligger i tåkehavet. Hurum, intet RYG og TRF.

Det er nok en del som skjer nå i forbindelse med NTP, T2 på OSL og åpningstider RYG. Vi kan på en side få fremskutt bygging av T2 på OSL i tillegg til at RYG ikke får forlenget åpningstider, eller på den andre siden på T2 på OSL først i 2012 og RYG får forlenget åpningstider. Begge disse alternativene kan få større følger for utviklingen av luftfarten på Østlandet enn først antatt.

Og i forhold til plassering av hovedflyplass så er nok de fleste enige om at det var et dumt valg. Men hadde valget falt på Hurum så hadde vi nok sett GEN som alternativ flyplass uansett, tror jeg. Men jeg mener også at Stor Oslo burde hatt 1 flyplass med flere direkteruter enn vi har i dag, i stedet for 3 stk som alle mater CPH, ARN, AMS osv...

Det er nok en del som skjer nå i forbindelse med NTP, T2 på OSL og åpningstider RYG. Vi kan på en side få fremskutt bygging av T2 på OSL i tillegg til at RYG ikke får forlenget åpningstider, eller på den andre siden på T2 på OSL først i 2012 og RYG får forlenget åpningstider. Begge disse alternativene kan få større følger for utviklingen av luftfarten på Østlandet enn først antatt.

Og i forhold til plassering av hovedflyplass så er nok de fleste enige om at det var et dumt valg. Men hadde valget falt på Hurum så hadde vi nok sett GEN som alternativ flyplass uansett, tror jeg. Men jeg mener også at Stor Oslo burde hatt 1 flyplass med flere direkteruter enn vi har i dag, i stedet for 3 stk som alle mater CPH, ARN, AMS osv...

Nu vill jag tro att TRF inte haft någon betydande negativ inverkan på utbudet av direktlinjer från OSL. Åtminstone inte vad det gäller långlinjer (som jag förmodar att du syftade på). Torp precis som Skavsta är mer ett komplement än en konkurrent.

Jeg syns nå det er rart å bruke ordet lekkasje når det knapt nok er kapasitet på OSL. Når bøtta er full så renner den over den begynner ikke å lekke.
Gi nå Rygge de ekstra minutene så kan mann lette trykke på OSL. For uansett om Rygge blir en sukses eller ikke kommer nok trafikken på OSL til å vokse og vokse.

Jeg syns nå det er rart å bruke ordet lekkasje når det knapt nok er kapasitet på OSL. Når bøtta er full så renner den over den begynner ikke å lekke.
Gi nå Rygge de ekstra minutene så kan mann lette trykke på OSL. For uansett om Rygge blir en sukses eller ikke kommer nok trafikken på OSL til å vokse og vokse.

Helt enig med deg Laurenz.

Selv om jeg er litt enig med deg, så synes jeg en mye bedre strategi er å lage en større bøtte og helle vannet over i den heller enn å spre vannet på 2-3 ulike bøtter. Det er mye greiere å holde styr på vannet da, spesielt for vannet som kommer inn fra distriktet og som skal loses ut via vannrørene til utland/andre innelandske steder.:) Jeg skjønner rett & slett ikke hva vi skal med 3 flyplasser rundt Oslo.

Last edited:

For å snakke om bøtter så kunne jo en ide å ha Rygge som "charter-bøtta"?

Istedet for EN hovedflyplass ender man opp med tre flyplasser og spredt trafikk. Hvorav den såkalte hovedflyplassen ligger i tåkehavet. Hurum, intet RYG og TRF.

Men til gjengjeld ville man med stor sannsynlighet hatt en GEN...

Selv om jeg er litt enig med deg, så synes jeg en mye bedre strategi er å lage en større bøtte og helle vannet over i den heller enn å spre vannet på 2-3 ulike bøtter. Det er mye greiere å holde styr på vannet da, spesielt for vannet som kommer inn fra distriktet og som skal loses ut via vannrørene til utland/andre innelandske steder.:) Jeg skjønner rett & slett ikke hva vi skal med 3 flyplasser rundt Oslo.

Jeg er nok den siste som vil være uenig med det om det. Men så som de har blitt så har vi jo 3 flyplasser nære Oslo. Og den største av de takler ikke særlig mer. Og en så lenge så er ikke utvidelsen av OSL kommet i gang så da må Rygge være et greit alternativ.
Men ja, hadde jeg fått bestemme her i landet så hadde ikke Torp og Rygge vært noe flyplass.

Men ja, hadde jeg fått bestemme her i landet så hadde ikke Torp og Rygge vært noe flyplass.

Jeg er uenig i å trekke Torp over den samme kammen som Rygge her. Det er tross alt et godt stykke fra Torp til Oslo - for ikke å snakke om hvor langt det er fra befolkningssentrum i Vestfold til Gardermoen. Derfor har Torp i aller høyeste grad livets rett, både samferdselsmessig og økonomisk.

Til orientering: Torp og Rygge er flyplasser i dag. Hurum ble aldri noen flyplass og Fornebu ble lagt ned for mange år siden.
Det beste er nok å se fremover, ikke mimre over hva som var/kunne ha vært/burde vært eller "hva var det jeg sa" ... ;-)

Hadde det blitt Hurum hadde vi nok ganske sikkert hatt GEN ja, og det er ikke sikkert den hadde vært så liten. Tror også vi hadde hatt Torp. Husker jo fra debatten på slutten av 80- tallet at sterke krefter (mellompartiene tror jeg) ville ha delt løsning FBU og GEN, lurer på hvordan det hadde funka i dag...:D

Ellers er det vel liten tvil om at Rygge ikke behøver bli så veldi stor før OSL vil merke det på pax-veksten. Det er jo f eks ingen tvil om at ARN merker sine konkurrenter godt. Å få til en ny T2 på OSL blir viktig, men håper det kan kombineres med en velfungerende flyplass på Rygge (etterhvert med flere enn bare DY).

Ellers har det jo blitt et par riktig lange og perspektivrike debatter på forumet i dag med både diskusjon om svak vekst på CPH, flyplassituasjonen i Oslo-området osv. Det er jo bra!^_^

Rent intuitivt hørtes ikke det ut som gode nyheter for Rygge.

Det ser dessverre ut som om Rygge-saken har blitt en drakamp mellom Samferdselsdepartementet, som vil gi sitt samtykke til søknaden om utvidede åpningstider, og SV-ledede Miljøverndepartementet, som vil avvise den.

Hvem trekker det lengste strået? Eller har de største ballene? Blir Rygge trukket inn i en større hestehandel innad i regjeringen?

Det begynte med at Luftfartstilsynet bestemte at Moss lufthavn Rygge skulle holdes stengt mellom klokken 23.00 om kvelden og frem til klokken 07.00 neste morgen. Tilsynets vedtak ble anket inn for Samferdselsdepartementet.

Er ikke dette feil? Mener å ha lest tidligere at RSL selv søkte om å ha åpent 7-23, og at det er den senere utvidelsen av åpningstiden som ble avslått og anket?

Back