Mediekrigen fortsetter

Vi ser konturene .. En A340 er tilbake - og som nevnt, det letes etter mer kapasitet ..

Det er mullig jeg blander sammen, men jeg synes å ha hørt også tidligere at man i SAS lette etter mer kapasitet på IC uten at det ble noe action. Sist jeg kan huske det var vel et par år siden, om jeg husker sånn høvelig rett.
 
SEA er vel netop en destination der egner til godt til CPH med tanke på Microsoft? De har ret mange ansatte i begge ender, mener jeg ;)

Tja, spørs vel om MS bruker så mye $ på fly, når de sikkert har utallig teknisk utsyr til å ha videokonferanse via sine kontorer, selv om de også må ut å fly av og til....



OSL-EWR burde være en fin destinasjon for en A332 til å begynne med, slik at de får avlastet de "overfulle" flyene ifra CPH og ARN, og hindret lekkasjen til KL/AF. TG har vel en A332 stående ledig, mente jeg å lese en plass.

Noen har ikke direkte rute til CPH ifra hjemflyplass, men er i kjøreavstand til en flyplass som har direkte rute til AMS, som gjør tingen litt enklere. Også mange rederier som ligger på vestlandet foretrekker ofte KLM/AF når de skal ut i verden, ofte pga ruter direkte til AMS i "nærheten" og deretter videre ut i verden. Så en SIN eller PEK rute ifra OSL hadde vel ikke gjort noe :YES.

Men flere huber er vel ikke å foretrekke, men så lenge de har 2 huber ifra før, så hvorfor ikke noe IC ifra OSL også, så lenge det er lønsomt.... Ellers må de få mer direkte feed ifra mindre flyplasser direkte til CPH, om en skal klare å holde på kundene sine. For SAS har vel ett bra produkt på IC, og prisene er konkuranse dyktige??
 
Last edited by a moderator:
Don't get it ..... han har uansett ingen innflytelse her og jeg har heller ingen problemer med å dele ut pepper til SAS eller hvem som helst annen der det er fortjent.

Det Fly High er inne på har kanskje litt sammenheng med det jeg forsøkte å antyde litt lenger opp i tråden - Jansson er seriøs, og Kjos opererer under beltestedet.

Jeg synes kanskje ikke hverken Kamarks eller Janssons utspill er helt sturent (men som nevnt kanskje et lite hakk bedre intervjuet med Kjos - som til hans forsvar ikke sa at SAS fløy med søppel, men at "Vi har en veldig forurensende flypark, i likhet med Afrika. Jeg kaller det søppel i luften". Deretter trakk han frem at "SAS kjører med gamle fly i hele Skandinavia, hvor det er samme avgiftssystem som i Norge. Hjemmemarkedet er blitt en dumpingplass!"). Det er nok øyet som ser, men når man ser det med SAS-øyne så er det ikke unaturlig at man ser mer positivt på uttalelsene til egen sjef, og er mer negativ til uttalelser som er kritisk til egen arbeidsgiver.

Jeg har full forståelse for at de som er tilknyttet SAS-konsernet synes det kan være vanskelig å kritisere egen arbeidsgiver for åpen mikrofon, og det er derfor jeg synes det er litt kjekt å vite "hvor folk kommer fra...".
 
Tja, spørs vel om MS bruker så mye $ på fly, når de sikkert har utallig teknisk utsyr til å ha videokonferanse via sine kontorer, selv om de også må ut å fly av og til....
De flyr nok endel. Kjenner en som tidligere jobbet for Microsoft i Norge/Europe og da hadde vedkommende Pandionkort hos SAS

TG har vel en A332 stående ledig, mente jeg å lese en plass.
Du blander ikke nå med de 333 som skal til TG og som står i Bordeaux og venter på seter?
 
Det betyr mao at selv om SEA var ulønnsom så er det ikke sikkert samme rute ville vært ulønnsom nå.


Støttes. Grunnen til at mye av IC gikk med underskudd, var overhang og regnemetoder. Ting er iferd med å endre seg.

Imidlertid tviler jeg på at SEA står på kartet foreløpig.
 
Tja, spørs vel om MS bruker så mye $ på fly, når de sikkert har utallig teknisk utsyr til å ha videokonferanse via sine kontorer, selv om de også må ut å fly av og til....

You have no idea ....... MS har/hadde 10-15 business class-reisende i snitt hver dag hele året til Europa. Mesteparten av disse til PAR, og disse har nå AF med glede overtatt.
 
SEA er vel netop en destination der egner til godt til CPH med tanke på Microsoft? De har ret mange ansatte i begge ender, mener jeg ;)

Lars

De flyr nok endel. Kjenner en som tidligere jobbet for Microsoft i Norge/Europe og da hadde vedkommende Pandionkort hos SAS


Du blander ikke nå med de 333 som skal til TG og som står i Bordeaux og venter på seter?

Det stemmer, leste det sto en stored 332, airbus sin MRTT var det, blanda det med TG sine 333, som sikkert er de som venter på seter.
 
You have no idea ....... MS har/hadde 10-15 business class-reisende i snitt hver dag hele året til Europa. Mesteparten av disse til PAR, og disse har nå AF med glede overtatt.

:wow: såpass, ja de er jo ett stort konsern, men 15 stk til Europa, vil ikke alltid si 15 med SAS til OSL/CPH....
 
Nei - men i en periode hadde SAS denne kontrakten og de fløy via CPH til CDG eller hvor-de-nå-skulle ... men ett av problemene var at SAS solgte seg så billig at det ikke ble mye igjen ..
 
Nei - men i en periode hadde SAS denne kontrakten og de fløy via CPH til CDG eller hvor-de-nå-skulle ... men ett av problemene var at SAS solgte seg så billig at det ikke ble mye igjen ..

Ikke bare billig! De kuttet også ned på frekvensene slik at de tapte både kirsebærfrakten, Boeingoppdragene og Microsoft.
Microsoft har et internt reisebyrå i SEA som er like stort som SAS sitt totale salgsapparat.
Dersom SAS skal inn på SEA igjen, så må de stare opp med min. 5 turer/uke, samt kapre seg noen av de største kundene. Det er ikke gjort over natten.
 
I mine øjne er det helt rigtigt af SAS at satse på at flyve 1-2 IC destinationer fra OSL, hvor EWR helt naturligt skal være den ene. Samtidigt med dette skal selskabets hovedhub(i dette tilfælde CPH) styrkes på IC udbud. Dermed får man skabt noget loyalitet fra OSL pax som kan flyve direkte ud af OSL til EWR. Når de så skal til andre IC destinationer som ikke flyves fra OSL, men fra eks. CPH, så vil der være større sandsynlighed for at bruge SK, end at de flyver via HEL, AMS etc.

Det her drejer sig helt tydeligvis om at vinde nordmændenes hjerter, og loyalitet, tilbage. Og samtidig vil det jo være en fin måde at drille Kjos på .

Helt enig - synes det er fint såfremt SAS kan få lønsomhed i 1-2 IC ruter fra OSL som et supplement til ruterne fra hub SAS. Men det må indgå som en større strategi, hvor hub CPH også styrkes med henblik på at opnå større loyalitet i det samlede hjemmemarked. Uanset forventer jeg at SAS vil have forkus på at undgå kannibalisering af egne ruter og indsætter kapaciteten der hvor der kan opnåes størst lønsomhed - så selv om noget er lønsomt er der måske andet som er endnu mere lønsomt...

Vi må se hvad der sker - jeg synes et fint scenario ville være at genindsætte den sidste A340 fra CPH. Indleje 3 stk A332, hvor den ene indsættes på OSL-EWR(ORD) og de to andre anvendes til at oprette nye destinationer fra CPH.
 
Uanset forventer jeg at SAS vil have forkus på at undgå kannibalisering af egne ruter og indsætter kapaciteten der hvor der kan opnåes størst lønsomhed - så selv om noget er lønsomt er der måske andet som er endnu mere lønsomt...

Sikkert ikke dumt, men nesten uansett hva SAS gjør så vil direkteruter ut fra f.eks. OSL innebære kannibalisering av eksisterende ruter fra enten CPH eller ARN. Nå er det nok større grad av stordriftsfordeler på langtur, men om man ser på utviklingen på Europa så har det vel gått i retning av flere direkteruter. Man kan jo håpe at dette skjer også på langrutene.
 
Sikkert ikke dumt, men nesten uansett hva SAS gjør så vil direkteruter ut fra f.eks. OSL innebære kannibalisering av eksisterende ruter fra enten CPH eller ARN.

Hvis man da ikke velger å kjøre noen avganger ut fra OSL enkelte dager i uka, i stedet for CPH og/eller ARN? Med nok avganger mellom CPH/ARN til OSL trenger ikke det være utenkelig. Kanskje til og med mer økonomisk, og man får tilfredsstilt pax og forumister i alle land :)
 
Hvis man da ikke velger å kjøre noen avganger ut fra OSL enkelte dager i uka, i stedet for CPH og/eller ARN? Med nok avganger mellom CPH/ARN til OSL trenger ikke det være utenkelig. Kanskje til og med mer økonomisk, og man får tilfredsstilt pax og forumister i alle land :)

Vil det ikke gør feed endnu mere besværligt? Netop af hensyn til feed bør OSL og ARN kun betjenes, hvis det er et supplement til CPH?

Lars
 
Vi må se hvad der sker - jeg synes et fint scenario ville være at genindsætte den sidste A340 fra CPH. Indleje 3 stk A332, hvor den ene indsættes på OSL-EWR(ORD) og de to andre anvendes til at oprette nye destinationer fra CPH.

Du, det fattas nåt i ditt scenario. Skaffar SAS ytterligare tre maskiner så ska ARN-PEK tillbaka. Basta. Det duger inte med att ha enbart 7 avgångar i veckan mellan Skandinavien och Asiens viktigaste marknad.
 
Her er mange følelser ute og går, enten man håper på SK eller DY. Det må vel være plass til begge også i fremtiden.

DY er fremadstormende og spiser markedandeler hver uke, ikke bare fra SAS men også fra charter og andre. De vil uten tvil fortsette å vokse.

Prisen har delvis de luftfartsansatte betalt i form av nye begreper som "outsourcing", kontraktsansatte, lavere lønn og et større generelt press i bransjen.
DY har videre tatt opp hansken til RyanAir, og innført et innfløkt billettsystem, der man forsøker å dytte alskens andre tillegg over på pax'en. Og vent ikke den helt store support og støtte ved forsinkelser o.l. fremover.

Men dette er fremtidens luftfart (Easyjet, RyanAir, AirBerlin, DY etc), og man må bare akseptere det.

Charter og nettverksselskaper (som SAS / Star Alliance) vil fortsette måtte tilpasse seg dagens markedsutvikling.

Og de av oss som er i andre selskaper, og ikke er med i bikkjeslagsmålet mellom DY og SAS, kan bare undre seg over retorikken blant noen der.

Tally-ho
 
Back
Top