Mediekrigen fortsetter

Jamen det giver da helt sig selv, NY er en stor business og leisure destination, og samtidig har CO et stort netværk ud af EWR - så den bør da være oplagt.

Mitt poeng var altså at EWR er en av IC-ruten vi allerede har direkte ut fra OSL, den serves av en av SAS sine partnere (og som da sikrer tilgang til COs store nettverk), osv. Dvs. at SAS evt vil åpne e IC-rute fra OSL og som fra dag 1 vil være nærmest i direkte konkurranse med CO (jeg regner med at CO som er eneste aktør på ruten har lagt avgangstidene til det som passer kundene best). Selv om SAS har kuttet kostnader så var vel EWR en av destinasjonen de betjente fra OSL, og som de ikke klarte å få lønnsomt uten konkurranse. Nå ville det evt blitt med konkurranse, men som en litt mer effektiv aktør. Det er et åpent spørsmål om fortegnet blir positivt, men jeg antar at SAS tenker på slike ting.

Dag Viking har vel et poeng: Om SAS kan ta tilbake en tilstrekkelig stor andel av kundene som i dag flyr via CDG/AMS/LHR o.l. til New York, så kan det kanskje være OK.

Last edited:
Morsomme uttalelser fra Mats og jeg er glad for at SAS endelig setter litt handling bak ordene. Det er mye som vil skje i høst og vinter.

Det hva virkelig teller er hva han klarer å forbedre. Talking is cheap...

Mats har gjort veldig mye som ikke er synlig utenfra, og dette vil vi nå begynne å se fruktene av. Organisasjonen er nå langt slankere og SAS står nå godt rustet til å ta aggressive tak i markedet.

Når det gjelder kommentarene om DY .. vel - det bør være lov å kommentere konkurrentens utspill så lenge man holder det over beltestedet. Og Mats er ingen medienisse - han bare er ikke slik ....

Når det gjelder kommentarene om DY .. vel - det bør være lov å kommentere konkurrentens utspill så lenge man holder det over beltestedet. Og Mats er ingen medienisse - han bare er ikke slik ....

Ja, da er jo alt greit...

Last edited by a moderator:
Morsomme uttalelser fra Mats og jeg er glad for at SAS endelig setter litt handling bak ordene. Det er mye som vil skje i høst og vinter.

Det er vel ennå ikke satt handling bak ordene? Hva har skjedd offisielt til nå?

Jeg for min del holder ikke pusten i påvente av at DY og SK eventuelt skal IC-fly fra Oslo. Mulig det er pessisisme, eller kanskje bare en sunn porsjon realisme. Flyruter har blitt lovet tidligere, uten at lovnadene alltid har blitt fulgt opp.

SEA er vel netop en destination der egner til godt til CPH med tanke på Microsoft? De har ret mange ansatte i begge ender, mener jeg ;)

Lars

SEA ville vært en glimrende dest. fra OSL :up:

SEA er vel netop en destination der egner til godt til CPH med tanke på Microsoft? De har ret mange ansatte i begge ender, mener jeg ;)

Lars

Nå tror jeg det er ganske mange andre ruter enn en tidligere ulønnsom rute til Seattle, SAS heller burde starte hvis de skal starte opp en ny IC-rute, enten det nå er fra CPH, OSL eller ARN:rolleyes:

Syns jeg hører en representant for SAS komme med stort sett det samme utspillet om IC fra Osl ca en gang i året. I 2007/2008 var det snakk om Bangkok og New York eller Chicago fra 2009/2010. I fjor var vel sjefen for den norske delen av SAS i dagsrevyen og pratet om oppstart i 2010/2011. Da ble vel i allefall Bangkok og Boston nevnt om jeg ikke husker feil. Er det i det hele tatt noe troverdighet i dette? Eller er det kun for å gi journalistene noe å skrive med varme ord om SAS for?

Med tanke på disse tidligere utspillene, og spareplaner er jeg usikker på hvor mye jeg tør å tro på dette, uansett hvor mye jeg ønsker tilbake den gamle "flaggruta" til New York fra Osl. Dessuten, hvorfor kommer de med dette nå, når Norwegian lufter sine planer, og Osl for første gang på mange år har klart å tiltrekke seg flere interkontinentale ruter?... Er de ute etter å starte opp, spise opp konkurrentene, for så å lede folk om til huben i CPH? Eller ønsker virkelig SAS å kunne tilby i allefall den gamle New York ruta, kanskje i samband med en rute til? Håper i såfall på det siste. Det ville i allefall vært leit om Continental, US og Thai ble nødt til å gi opp Osl på grunn av skittent spill! Personlig vil jeg ikke vurdere seriøsiteten i dette før SAS evt. anskaffer seg flere a330, og da helst av den mindre typen.

Mats har gjort veldig mye som ikke er synlig utenfra, og dette vil vi nå begynne å se fruktene av. Organisasjonen er nå langt slankere og SAS står nå godt rustet til å ta aggressive tak i markedet.

Er det ikke litt synd at det har ikke blitt mere forandringer som ble synligere for kunden? Dette er jo en k.o. argument.

Jeg forsatt venter på de store service-offensiven, på den store frekvens-offensiven og på den store innovasjons-offensiven fra SAS.

Dette er disse 3 ting som jeg forventer fra SAS:

1. Å være service-leader
  2. Å være nettverk-leader i og til/fra Norden
  3. Å være den desidert mest innovative selskap

Rett nå har de bare slanked og spart seg nesten til helvete.

Men, for oss kunder kom altfor få positive forandringer. Dette må bli bedre snart!

Er det ikke litt synd at det har ikke blitt mere forandringer som ble synligere for kunden? Dette er jo en k.o. argument.

Helt klart et godt argument, men for å få til positive endringer for kunden, må det til endringer internt først. Og det ble da også gjort klart da CORE ble satt igang.

Så etter den sure svie, kommer nå den søte kløe. :up:

For min del er vel et av ønskene å få på plass SIN på rutekartet igjen, selv om dette nok ikke er sannsynlig, gitt at det ser ut til å være mye basert på samarbeide via TG i BKK.

-A

Tja, SAS har ingen minutt å miste. FR, EZY og AB vil betydelig mate seg inn i SAS sitt hjemme-marked i neste året. Alrede med vinter-halvåret øker alle tre aktører sitt præsens i Norden.

Og også SK sine allianse-partnere blir temmelig urolig at det kommer endelig forbedringer i onboard-produkt. Bare tenk det om den store service-forskellen en kunde opplever mellom LH, SQ og SK... Her må det skje noe ganske snart...

Her i forumet heter han bare "sjefen" og Mats. Klarere kan det vel ikke sies ...;)

Don't get it ..... han har uansett ingen innflytelse her og jeg har heller ingen problemer med å dele ut pepper til SAS eller hvem som helst annen der det er fortjent.

Nå tror jeg det er ganske mange andre ruter enn en tidligere ulønnsom rute til Seattle, SAS heller burde starte hvis de skal starte opp en ny IC-rute, enten det nå er fra CPH, OSL eller ARN:rolleyes:

Bare for ordens skyld: Det meste av IC har vel gått med underskudd tidligere, så om SEA ruten gikk med underskudd i sin tid er vel ikke et argument for å ikke starte den opp igjen. Jansson hevder jo, og støttes av flere her inne, at kostnadene er en helt annen nå. Det betyr mao at selv om SEA var ulønnsom så er det ikke sikkert samme rute ville vært ulønnsom nå.

Back