Mediekrigen fortsetter

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Denne gangen er det Mats J som langer ut i media:

- Jeg vil ha lønnsom vekst. Vår konkurrent Norwegian ser ut til å prioritere ulønnsom vekst, noe jeg ser på resultatene, sier Jansson til DN, og legger til at han er overrasket over at journalister så ukritisk svelger et slik pr-budskap fra Kjos.

-SAS vurderer nå blant annet å gjenåpne ruten Oslo-New York.
Norge står for den største andelen av omsetningen i SAS, og det er pinlig at vi ikke har direkteruter ut fra Oslo, sier Jansson.



http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1941902.ece

Agurktider tydeligvis:D
 
Ser ut til at journalsitene hygger seg, i hvert fall. Dette er jo godt stoff, ikke bare for forumfolk. Det er ellers godt å høre at Mats J er enig med en del her inne når det gjelder punkt 2. Men "vurderer" har vi vel hørt noen ganger nå...
 
Positivt med en ny offensiv tone fra sjefen.
Den er egnet til å gi ny optimisme for kunder , ansatte og eiere av selskapet.
IC fra Oslo og øking av IC flåten til 11-12 maskiner er jo interessant utvikling.
Måtte de bare skaffe seg A332 slik at det gir mulighet til åpning av noe tynnere IC ruter.
A332 vil nok være en bedre maskin på helårsbasis fra OSL til EWR kapasitetsmessig.
 
Ja, det var vel på tide med et tilsvar fra SAS.

Når det gjelder Oslo - New York, så håper jeg at SAS setter inn sine ressurser andre steder. Gjerne i København. På denne ruten trenger vi en operatør som kan gi et forutsigbart tilbud.
 
Man kan bare håpe at dette er mer seriøse uttallelser enn "vi relanserer service"...

En knallhard analyse hva går galt er alltid en fundamentum for forbedring. Likevel kommer dette forbedring ikke via media-intervju, men gjennom faktiske grep. Jansson kan snakke som mye han vil om hva er pinlig (faktisk er det en god del ting hos SAS).

Det hva virkelig teller er hva han klarer å forbedre. Talking is cheap...
 
Man kan bare håpe at dette er mer seriøse uttallelser enn "vi relanserer service"...

En knallhard analyse hva går galt er alltid en fundamentum for forbedring. Likevel kommer dette forbedring ikke via media-intervju, men gjennom faktiske grep. Jansson kan snakke som mye han vil om hva er pinlig (faktisk er det en god del ting hos SAS).

Det hva virkelig teller er hva han klarer å forbedre. Talking is cheap...

Vel - nå mener jeg faktisk at Jansson også har gjort ganske mye, jeg ...
 
Er dette en taktisk utalelse nå som DY IC skal ut i markedet å hente penger? Ellers er det jo bra at det blir mere konkurranse for oss pax!
 
Selvsagt så skal SAS også fly IC fra OSL.
Tidligerer forsøk har strandet pga av dårlig økonomi, selv med smekkfulle fly og fullt opp med cargo, men med den "nye" kostandsstrukturern" så burde dette endelig være mulig å få til, uten å tape penger.
Vi sere nå effekten av alle de sparetiltakene som SAS har gjort de siste årene og selskapet tjener penger for første gang på mange år. Jeg tror på Mats J når han nevner OSL og IC:,
 
I mine øjne er det helt rigtigt af SAS at satse på at flyve 1-2 IC destinationer fra OSL, hvor EWR helt naturligt skal være den ene. Samtidigt med dette skal selskabets hovedhub(i dette tilfælde CPH) styrkes på IC udbud. Dermed får man skabt noget loyalitet fra OSL pax som kan flyve direkte ud af OSL til EWR. Når de så skal til andre IC destinationer som ikke flyves fra OSL, men fra eks. CPH, så vil der være større sandsynlighed for at bruge SK, end at de flyver via HEL, AMS etc.

Det her drejer sig helt tydeligvis om at vinde nordmændenes hjerter, og loyalitet, tilbage. Og samtidig vil det jo være en fin måde at drille Kjos på .
 
Bare for ordens skyld: Jeg regner med at de samme "reglene" gjelder for uttalelser fra SAS-sjefen som fra DY-sjefen - man skal ikke rakke ned på konkurrenten, men snakke om sine egne planer. I intervjuet med Jansson går ca 1/3 av hovedintervjuet med til å kritisere DY og deres ekspansjonsplaner. Riktignok ikke så populistiske utspill som Kjos kom med, men likefullt kritikk av egen konkurrent.

Forøvrig så har vi vel hørt at det skal komme IC fra OSL tidligere, så vi får vel vente å se. Det har nok utvilsomt skjedd noe med kostnadene til SAS så kanskje er det et mer troverdig utspill nå enn tidligere, men det passer jo også veldig flott i forhold til DYs annonserte planer (som vel foreløpig er bare annonserte planer, riktignok). Hva angår IC fra OSL så sier jo også Jansson det mange her inne tidligere har påpekt, men som som oftest er blitt avfeid av enkelte debattanter som irrelevant; nemlig at Norge står for den største andelen av omsetning i SAS-konsernet (og Jansson sier at det er pinlig at de ikke flyr direkte fra Norge....).

Det andre nye som også nevnes i en egen sak er mulig salg/børsnotering av SAS Eurobonus.
 
Last edited:
Jeg skulle gjerne sett et SAS som har materiell og produksjon tilpasset den delen av hjemmemarkedet som er størst og der inntjeningen har vært høyest, men nå har de hatt sjansen i så mange år uten å gjøre noe som helst så dette utspillet er jeg redd virker mot sin hensikt.

Er det nok GB med serverplass så utfordrer jeg noen på forumet til å lage en oversikt over uttalelser fra SAS som omhandler ekspansjon på IC generelt..

Skål dere:)!
 
Bare for ordens skyld (og i all hovedsak ment for dere som fremholdt dette argumentet hva angår Kjos): Jeg regner med at de samme "reglene" gjelder for uttalelser fra SAS-sjefen som fra DY-sjefen - man skal ikke rakke ned på konkurrenten, men snakke om sine egne planer. I intervjuet med Jansson går ca 1/3 av hovedintervjuet med til å kritisere DY og deres ekspansjonsplaner. Riktignok ikke så populistiske utspill som Kjos kom med, men likefullt kritikk av egen konkurrent.

Det står litt mer i dagens papiravis, som SAS leverte ved gaten på OSL i dag ;).

Jeg er enig med deg TOS, og synes ikke at det å rakke ned på konkurrenten i media stiller SAS i et godt lys.
Men, hvis man leser litt mellom linjene, så kan det se ut som om kommentarene til MJ kommer som svar på spørsmål.
Jeg har inntrykk av at Kjos kommer med kommentarer om SAS litt mer uprovosert enn hans svenske motpart.
Dessuten er MJ sine svar litt mer seriøse enn "XX flyr med søppel"
 
Det står litt mer i dagens papiravis, som SAS leverte ved gaten på OSL i dag ;).

Jeg er enig med deg TOS, og synes ikke at det å rakke ned på konkurrenten i media stiller SAS i et godt lys.
Men, hvis man leser litt mellom linjene, så kan det se ut som om kommentarene til MJ kommer som svar på spørsmål.
Jeg har inntrykk av at Kjos kommer med kommentarer om SAS litt mer uprovosert enn hans svenske motpart.
Dessuten er MJ sine svar litt mer seriøse enn "XX flyr med søppel"

Jeg leser i papiravisen som ble levert i min egen postkasse....;) Men det er flott at SAS deler ut gratis DN.

Jeg er helt klart enig i at svarene til Jansson er noe mer seriøse enn "XX flyr med søppel". Nå tror jeg, basert på min lesing av Aftenposten-artikkelen som hadde intervjuet med Kjos at Kjos sine uttalelser også kommer som svar på spørsmål, så jeg tror ikke i så måte at Janssons uttalelser er noe "bedre" (men som sagt, noe mer seriøse, kanskje).
 
Jeg skulle gjerne sett et SAS som har materiell og produksjon tilpasset den delen av hjemmemarkedet som er størst og der inntjeningen har vært høyest, men nå har de hatt sjansen i så mange år uten å gjøre noe som helst så dette utspillet er jeg redd virker mot sin hensikt.

Er det nok GB med serverplass så utfordrer jeg noen på forumet til å lage en oversikt over uttalelser fra SAS som omhandler ekspansjon på IC generelt..

Skål dere:)!

Jeg tror nok utspillet om IC fra OSL må ses i forhold til DYs planer (samt at det føyer seg pent inn i rekken av tidligere utspill i samme gate - som du trekker frem SQ321).....:)

Men, for all del, om SAS starter IC fra OSL så er jo det flott (så lenge det ikke bare er for å stenge for andre konkurrenter). Det andre spørsmålet i så måte er selvsagt - hvorfor EWR? Er det en så stor destinasjon at den kan serves av både CO og SK?
 
Det andre spørsmålet i så måte er selvsagt - hvorfor EWR? Er det en så stor destinasjon at den kan serves av både CO og SK?

Jamen det giver da helt sig selv, NY er en stor business og leisure destination, og samtidig har CO et stort netværk ud af EWR - så den bør da være oplagt.
 
Og hvis SAS klarer å vinne tilbake en del av markedet som de har tapt til KL, spesielt fra BGO, TRD og SVG til NYC, og få mange nordmenn til å reise via OSL og videre til EWR med SAS, så burde markedet være til stede. Jeg tror ikke det skal så mye til før nordmenn nok en gang velger å fly med SAS. Folk har kort hukommelse, og velger som regel det enkleste og billigste.
Flaskehalsen i så måte er jo transfer utland-innland på vei hjem.
 
Back
Top