Med SAS til "Nordens Venezia"

Novair

ScanFlyer Gold
En litt annerledes trip-report fra oss i Trondheimlufthavn.net:

Vi har testet SAS’ Business-produkt mellom byene Trondheim og Stockholm. Stockholm er kjent som Nordens svar på Venezia, med en vakker skjærgård og frodig vegetasjon, med kultur og monumenter. En storby med puls, med et rikt utvalg museer, shopping, natteliv og spisesteder.

Les og se hele bildereportasjen her.
 
Last edited:
Jeg var faktisk ikke klar over at EBS medlemmer får automatisk fast track?

Lounge på Eco Extra kan vel umulig stemme? Det er det vel bare Icelandair som har så vidt jeg vet.
 
Jeg var faktisk ikke klar over at EBS medlemmer får automatisk fast track?

Det gjør de heller ikke, kun Gold.


Leser også følgende:

På denne ruten benytter SAS fly av typen Boeing B737-600. Dette flyet har en setekapasitet på 120 seter - 15 på Economy Extra og 105 på Economy.

Det var klassefordelingen på den ene flighten. Skillet kan flyttes, og de kan ha 120 Economy Extraseter, om de faktisk skulle selge så mange seter i den klassen.
 
Lounge på Eco Extra kan vel umulig stemme? Det er det vel bare Icelandair som har så vidt jeg vet.

Man kan få lounge på Eco Extra hvis billetten er booket i C, D eller J. Er den derimot booket i Y eller S får man det ikke (dette er min erfaring, og også slik jeg tolker reglene).
Selv om ikke SAS tilbyr C-klasse i luften på en del ruter (f.eks. intraskandinavisk) for de som booker i C,D eller J, er produktet på bakken standard business.

Fra rapporten:
Det skal lønne seg å reise på Economy Extra. Betaler du litt ekstra for flybilletten, er lounge, Fast Track og bedre komfort bare noe av det du kan forvente deg. Du kan i tillegg endre billetten din så mye du vil uten ekstra kostnader.
At kan kan endre billetten så mye man vil, er en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke endringsgebyr, men hvis bookingklassen man har ikke er tilgjengelig på den flighten man endrer til, vil man måtte betale mellomlegget opp til neste bookingklasse. Eks S opp til Y.
 
Man kan få lounge på Eco Extra hvis billetten er booket i C, D eller J. Er den derimot booket i Y eller S får man det ikke (dette er min erfaring, og også slik jeg tolker reglene).
Selv om ikke SAS tilbyr C-klasse i luften på en del ruter (f.eks. intraskandinavisk) for de som booker i C,D eller J, er produktet på bakken standard business.

.

Det var det jeg regnet med.

Betaler du litt ekstra for flybilletten..

He he.... Ja ca 500% ja...

Ser for øvrig at det er rettet opp fra Eco Extra til Business i artikkelen - regner med de kom på at det var en business tur ;)
 
500 kroner mer for business Trondheim - Stockholm enn økonomi?

Det tviler jeg faktisk på.

Forskjellen mellom Eco Extra og Business er liten, men mellom f.eks O-klasse og Business er stor

Fares en vei(pluss tax)

SK TRD ARN 219 NOK *** ONOOWMD
SK TRD ARN 323 NOK *** TNOOWMD
SK TRD ARN 375 NOK *** ONOOWM
SK TRD ARN 380 NOK *** TNOOWM
SK TRD ARN 444 NOK *** LNOOWMD
SK TRD ARN 501 NOK *** LNOOWM
SK TRD ARN 565 NOK *** KNOOWMD
SK TRD ARN 669 NOK *** KNOOWM
SK TRD ARN 767 NOK *** UNOOWM
SK TRD ARN 767 NOK *** UNOOWMD
SK TRD ARN 916 NOK *** WNOOWM
SK TRD ARN 963 NOK *** WNOOWMD
SK TRD ARN 1164 NOK *** QNOOWMD
SK TRD ARN 1320 NOK *** QNOOWM
SK TRD ARN 1366 NOK *** HNOOWMD
SK TRD ARN 1516 NOK *** HNOOWM
SK TRD ARN 1614 NOK *** MNOOWMD
SK TRD ARN 1718 NOK *** MNOOWM
SK TRD ARN 1787 NOK *** BNOOWY
SK TRD ARN 1862 NOK *** ENOOWMD
SK TRD ARN 1943 NOK *** ENOOWM
SK TRD ARN 2040 NOK *** SNOOWY
SK TRD ARN 2340 NOK *** DNOOWC
SK TRD ARN 2358 NOK *** YNOOWY
SK TRD ARN 2525 NOK *** CNOOWC

Legg merke til at Y er dyrere enn D. Det er ikke uvanlig.
 
Men artikkelen hentydet (før den ble redigert) at det kostet lite å oppgradere til mer komfort fra økonomi klasse. Det gjør det ikke, hverken til business eller eco extra som artikkelen omhandlet.
 
500 kroner mer for business Trondheim - Stockholm enn økonomi?

Det tviler jeg faktisk på.

Nei, 500 kr. mer for Business enn Economy Extra. F.eks. koster Economy Extra Oslo-Stockholm 1500 kr. mot 2000 kr. i Business. De fleste som reiser på disse klassene har uansett bedriftsavtale med rabatt. Jeg jobber hos en av SAS' større kunder og vi betaler bare litt over tusenlappen i Economy Extra til Stockholm.
 
Nei, 500 kr. mer for Business enn Economy Extra. F.eks. koster Economy Extra Oslo-Stockholm 1500 kr. mot 2000 kr. i Business. De fleste som reiser på disse klassene har uansett bedriftsavtale med rabatt. Jeg jobber hos en av SAS' større kunder og vi betaler bare litt over tusenlappen i Economy Extra til Stockholm.

Det er jo ikke dette jeg jeg snakker om. Les postene.
 
Det er jo ikke dette jeg jeg snakker om. Les postene.

Jeg har lest postene, men kan ikke helt se problemet med at en fleksibel billett koster mer enn en økonomibillett. Den er i de fleste tilfeller heller ikke 500 prosent dyrere. De fleste økonomibilletter selges ikke for laveste pris, så en fleksibel billett mellom Oslo og Stockholm er vel heller dobbelt, og ikke fem ganger, så dyr. For øvrig synes jeg det var en merkelig skryteartikkel dette her - flyvninger innen Skandinavia er først og fremst transport. Economy Extra er laget for å være fleksibelt, effektivt og greit - men det er jo ikke luksus ...
 
Last edited:
Jeg har lest postene, men kan ikke helt se problemet med at en fleksibel billett koster mer enn en økonomibillett. Den er i de fleste tilfeller heller ikke 500 prosent dyrere. De fleste økonomibilletter selges ikke for laveste pris, så en fleksibel billett mellom Oslo og Stockholm er vel heller dobbelt, og ikke fem ganger, så dyr. For øvrig synes jeg det var en merkelig skryteartikkel dette her - flyvninger innen Skandinavia er først og fremst transport. Economy Extra er laget for å være fleksibelt, effektivt og greit - men det er jo ikke luksus ...

Sorry, jeg er litt utrent på nettkverulering men denne redigerte rapporten fortalte at for en liten sum kom man opp til economy extra. Et kjapt søk (for meg uten dilldall) viste som vanlig på SAS.no en extra pris langt langt over prisen på økonomi. Yes?
 
Sorry, jeg er litt utrent på nettkverulering men denne redigerte rapporten fortalte at for en liten sum kom man opp til economy extra. Et kjapt søk (for meg uten dilldall) viste som vanlig på SAS.no en extra pris langt langt over prisen på økonomi. Yes?

Ofte skiller det bare 200-300,-kr mellom ecomomy og economy extra. (i hver fall innen skandinavia)
En gang så jeg faktisk at Economy Extra var billigere enn Economy :colgate:
fa-1.png
 
Back
Top