Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
.....Northwest flight 34 i gaar fikk en "liten" forsinkelse.....18 timer ekstra OMBORD!! Flight 34 landet paa Seatac i dag tidlig.....den skulle ha landet ved 14 tiden i gaar....men pga taake gikk de til Moses Lake, som i grunn kun har lange rullebaner, og billig landingsavgifter.....vel fremme i Moses Lake kunne passasjerene IKKE forlate flyet da det ikke finnes Transitt hall, Immigrasjon etc. Ikke engang vann kunne de faa lastet....ei heller kunne de toemme toalettene......og naar det foerst gikk galt, saa fortsatte det verre.....foerst gikk crew tiden ut....nytt crew maatte flyes i fra Seattle...naar disse ankom fikk maskinen teknisk........saa det ble en langt natt ombord....en av mine kollegaer var ombord...han sendte noksaa desperate emails gjennom natten.......
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Ja, MWH har ingen fasiliteter for diversions ...
Etter hva jeg har hoert annensteds hen, slapp passasjerene ut puljevis til terminalen for aa strekke litt paa bena. Terminalen er for liten til aa huse alle passasjerene paa en gang.

Litt mer fra media:
http://www.komotv.com/stories/34586.htm
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

....min tyske kollega's toerre bemerkning...and you tought Hahn and Ryanair was bad!!!
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Hvorfor ikke til Portland, Pasco Tri Cities eller Yakima....?
Uansett, snakk om stivbeinte tolkere av loven... sikkert en kjempetrussel mot USA om de hadde fått tømme toalettene... Skal driten fortolles også:D :naughty: ???
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Jeg vil gjette paa at ogsaa Portland hadde taake....det var rimelig tett hele julen, PDX ligger rett ved Columbia River....derimot var det straalende vaer i Vancouver...som de burde ha brukt....har selv divertet med SAS til Vancouver naar det var taakete i SEA...mye bedre....men NW liker jo Moses Lake....dette er langt fra foerste gang.....saa de visste hva de gikk til.....men det er jo bi-billig aa lande der....
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Og sikkert en grunn for mange av de ombord til å tenke seg om før de flyr nW igjen. Så det kan bli dyrt å lande billig...
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Och då får man väl tänka sig för att flyga SK på longdistance också. Var själv med ombord, som pax, efter diversion på SK991 CPH-HKG till Canton, mainland China. Jag kan försäkra att det inte var någon trevlig upplevelse för de c:a 100 pax som var med ombord. Att åka 1 dec. från Skandinavien och efter, för det första, heavy delay från CPH, nattflygning, diversion till CAN, slut på mat/vatten/dricka, fulla toiletter, sjuka passagerare, ingen möjlighet att ens få gå av maskinen och sträcka på benen, försöka sova ombord efter remoteparkering/CAN och konstant trafik hela natten med startande ryss-maskiner 100 meter bort och för att komma fram till HKG 3 dec efter ferry SK4991 CAN-HKG så utgjorde säkert inte SK första valet nästa gång de ombordvarande pax skulle till Asien.
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Eller tenk på alle de som landet på Gander 11. september 2001!!! Say no more...
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Vill minnas att Halifax drabbades värst av diversions 11 september. Det fanns ett antal fina översiktsbilder från flygplatsen med alla parkerade maskiner, finns bilderna kvar på nätet?
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Prøv her: http://www.airliners.net/open.file/188171/L/
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Originally posted by EB


Eller tenk på alle de som landet på Gander 11. september 2001!!! Say no more...

Gander (og Halifax) hadde vel noe bedre fasiliteter enn Moses Lake. Gander var jo tidligere stoppested for transatlantiske flygninger (før ER'ene...), men ingen var vel klare for så mange diversions som 11/9 ..
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Originally posted by LN-KOG


Prøv her: http://www.airliners.net/open.file/188171/L/
Precis LN-KOG , det var de bilderna som fanns på näthinnan.
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Originally posted by RolfL


Och då får man väl tänka sig för att flyga SK på longdistance också. Var själv med ombord, som pax, efter diversion på SK991 CPH-HKG till Canton, mainland China. Jag kan försäkra att det inte var någon trevlig upplevelse för de c:a 100 pax som var med ombord. Att åka 1 dec. från Skandinavien och efter, för det första, heavy delay från CPH, nattflygning, diversion till CAN, slut på mat/vatten/dricka, fulla toiletter, sjuka passagerare, ingen möjlighet att ens få gå av maskinen och sträcka på benen, försöka sova ombord efter remoteparkering/CAN och konstant trafik hela natten med startande ryss-maskiner 100 meter bort och för att komma fram till HKG 3 dec efter ferry SK4991 CAN-HKG så utgjorde säkert inte SK första valet nästa gång de ombordvarande pax skulle till Asien.

Dette dreide seg vel om en teknisk diversion...ikke pga taake ??...og CAN ble vel valgt ut i fra operasjonelle aarsaker ?? ikke oekonomiske ?? SAS har vel ogsaa hatt en tilsvarende i Nord Canada..naar SK932 LAX CPH fikk fuel lekasje...og flyplassen de landet paa ikke hadde trapp stor nok til 767...saa passasjerene ble hentet ut med gaffeltruck....uansett begge var tekniske diversions, hvor sikkerheten var den utslagsgivende faktor.....ikke som i NW sitt (sine) tilfeller:

I NW sitt tilfelle var YVR aapen...og naar man besluttet aa ta diversion i fra SEATAC var distansene de samme....mens Moses Lake tilboed Wal Mart landingasavgifter, Lidl Fuel og Pizzeria....saa har YVR Transitthall med utmerket kapasitet (dvs. at passasjerene kunne gaa ut av flyet 20 minutter etter ankommst) US!!! Immigration bemannet av US HOMELAND SECURITY OFFICERS....3 timer med buss til Seattle ....men Canadierne vet aa ta seg betalt.....(godt for dem)
Og det var ikke foerste gang Nortwest har valgt Moses Lake.....i loepet av 2004 er dette den andre diversion med de samme resultater...
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Mener å huske fra i fjor at SAS hadde en diversion på SK937 til Seattle, fordi noen hadde skrevet det var en bombe ombord på flyet på en vegg på ett toalett på SEA/TAC. Flyet måtte lande i SFJ (Søndre Strømfjord) og bombehunder og politi måtte søke gjennom hele flyet og all bagasje. Var selvfølgelig en idiot som hadde gjort dette for å få oppmerksomhet, og flyet landet i SEA ett døgn senere.

Tror nok SFJ har bedre mulighet for å ta i mot passasjerer fra diversions enn Moses Lake, men var nok sikkert ikke gøy å ligge ett døgn i terminalen for passasjerene.
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

SFJ har jo flere hoteller, et av dem er vel SAS Radisson tror jeg....naar jeg var paa SFJ sist...bodde vi tvers over for terminalen.....men det er en stund siden....det var mens SFJ var mellomlanding paa vei til/fra LAX......
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Naa sammenligner dere litt epler og paerer her ... noen ganger kan man planlegge hvor man gaar og noen ganger ikke. 11. september var et unikt tilfelle hvor man ikke hadde alternativer - det var bare aa finne en kanadisk stripe og haape paa det beste.

I NW's tilfelle var det alternativer i fleng. Portland var aapen og tok en god del diversions. Bl.a. oss. NW har stor operasjon (inkl. widebody) der, og kunne godt blitt brukt. Men av en eller annen grunn har NW forkjaerlighet for aa bruke Moses Lake - Tokyo-maskinen deres har gaatt til Moses minst 3-4 ganger det siste aaret. Moses er utmerket for 'gas-and-go', men ikke mer ettersom det ikke finnes bakkeutstyr for aa toemme doer og fylle vann.

Det er imidlertid ikke sikkert at paxen hadde sluppet ut om de hadde gaatt til Portland heller. Vi hadde en L-1011 diversion for et par uker siden og vurderte aa busse paxen opp hit, men DHS nektet aa klarere lasten. Vi var ikke forhaandsanmeldt .... Saa det var bare aa vente paa at taaka lettet.

For aa kjore en sammenligning saa tror jeg ikke at situasjonen hadde vaert spesielt annerledes om f.eks. PK hadde diverted til en norsk flyplass uten toll og immigrasjon ..

Akkurat naa kjoerer MSNBC en reportasje om saken ... :p NW har faatt usannsynlig mye pepper det siste doegnet ... Tipper det blir Portland eller SFO neste gang ...
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

.....men de fikk jo Pizza......!!

Min tyske kollega i fra NW 33 er tilbake paa jobb.....og har mange artige historier i fra Moses Lake...etter 7 timer kom det pizza og boksbrus til MVH....men i god TSA stil maatte hver eneste Pizza i fra Domino's gjennom scanneren....saa en god time senere fikk de kald pizza!!......NW sitt crew synes det var noksaa komisk at min kollega som satt ved en noedutgang ble svaert saa vaat i fra kondensvannet som dryppet, dryppet og dryppet....:wow:
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Originally posted by dc-8-63


...NW sitt crew synes det var noksaa komisk at min kollega som satt ved en noedutgang ble svaert saa vaat i fra kondensvannet som dryppet, dryppet og dryppet....:wow:

Ja, jeg er sikker paa at han lo hjertelig med ........ :sarc
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Dette må være dårlig dømmekraft til kapteinen, eller er det blitt policy at de skal lande på de billige flyplassene, enn at pax'en skal prioriteres. Muligens de har denne flyplassen som ALTN?

En kaptein bør vel tenke mer på menneskelige behov, enn at flyselskapet hans skal spare mest mulig penger på akkuart denne typen situasjon. NW går vel ikke sååå dårlig?
 
Replying to Topic 'Med Northwest til Seat...nei Mose Lake!'

Originally posted by dc-8-63


Originally posted by RolfL


Och då får man väl tänka sig för att flyga SK på longdistance också. Var själv med ombord, som pax, efter diversion på SK991 CPH-HKG till Canton, mainland China. Jag kan försäkra att det inte var någon trevlig upplevelse för de c:a 100 pax som var med ombord. Att åka 1 dec. från Skandinavien och efter, för det första, heavy delay från CPH, nattflygning, diversion till CAN, slut på mat/vatten/dricka, fulla toiletter, sjuka passagerare, ingen möjlighet att ens få gå av maskinen och sträcka på benen, försöka sova ombord efter remoteparkering/CAN och konstant trafik hela natten med startande ryss-maskiner 100 meter bort och för att komma fram till HKG 3 dec efter ferry SK4991 CAN-HKG så utgjorde säkert inte SK första valet nästa gång de ombordvarande pax skulle till Asien.

Dette dreide seg vel om en teknisk diversion...ikke pga taake ??...og CAN ble vel valgt ut i fra operasjonelle aarsaker ?? ikke oekonomiske ??
Nej, det var inte teknisk diversion och det var inte p.g.a. taake. Och vi som fick tillbringa natten ombord fick varken pizza eller chinafood. Det kan tilläggas att efter denna diversion kom det ut direktiv om att "CAN may not be used as alternate due to recent bad experience", jag vill minnas att Kaohsiung blev huvudalternativ. Senare tror jag dock, efter förhandlingar mellan SAS och de kinesiska myndigheterna om hur en diversion ska hanteras, att CAN åter användes som alt.
 
Back
Top