Re: Med lisens til å rane (Avinor)
Jeg vil ikke si at det er forretningsmessige prinsipper når Avinor er eneste tilbyder av parkering, og når andre forsøker å etablere seg blir de stoppet av miljøverndepartementet, mens avinor får klarsignal. Avinor kan sette akkurat de prisene de vil, for de er eneste tilbyder.
Det er ikke obligatorisk å kjøre til flyplassen og parkere bilen der. Er man misfornøyd med at Avinor som statsaksjeselskap driver etter foretningsmessige prinsipper (noe alle aksjeselskap for øvrig er lovforpliktet til å gjøre), så er det fortsatt lov til å ta bussen eller taxi, eller sykle og gå for den saks skyld. Husk at Avinor er selvfinansierende (mottar ingen overføringer over statsbudsjettet) og i tillegg er pålagt å betale et betydelig årlig utbytte til sin eier (staten).
Etter min mening er det en stor selvfølgelighet at et selskap som Avinor driver butikk og priser seg etter det markedet som eksisterer. Dette er en bedre løsning enn å velte regningen over på skattebetalerne.
Beste hilsen Espen
Jeg vil ikke si at det er forretningsmessige prinsipper når Avinor er eneste tilbyder av parkering, og når andre forsøker å etablere seg blir de stoppet av miljøverndepartementet, mens avinor får klarsignal. Avinor kan sette akkurat de prisene de vil, for de er eneste tilbyder.