Med lisens til å rane (Avinor)

Re: Med lisens til å rane (Avinor)

Det er ikke obligatorisk å kjøre til flyplassen og parkere bilen der. Er man misfornøyd med at Avinor som statsaksjeselskap driver etter foretningsmessige prinsipper (noe alle aksjeselskap for øvrig er lovforpliktet til å gjøre), så er det fortsatt lov til å ta bussen eller taxi, eller sykle og gå for den saks skyld. Husk at Avinor er selvfinansierende (mottar ingen overføringer over statsbudsjettet) og i tillegg er pålagt å betale et betydelig årlig utbytte til sin eier (staten).

Etter min mening er det en stor selvfølgelighet at et selskap som Avinor driver butikk og priser seg etter det markedet som eksisterer. Dette er en bedre løsning enn å velte regningen over på skattebetalerne.

Beste hilsen Espen

Jeg vil ikke si at det er forretningsmessige prinsipper når Avinor er eneste tilbyder av parkering, og når andre forsøker å etablere seg blir de stoppet av miljøverndepartementet, mens avinor får klarsignal. Avinor kan sette akkurat de prisene de vil, for de er eneste tilbyder.

Man ville utvilsomt merket det på trafikken.

Nå forutsetter du at disse reisende slutter helt å fly, noe som ikke er sannsynlig. Dessuten TOS f.eks kunne gått med overskudd om man ikke hadde flyplasser nærmere enn 30 mil. I dag er det nok ikke realistisk, men det å utbygge infrastrukturen rundt er mulig.

Nå forutsetter du at disse reisende slutter helt å fly, noe som ikke er sannsynlig. Dessuten TOS f.eks kunne gått med overskudd om man ikke hadde flyplasser nærmere enn 30 mil. I dag er det nok ikke realistisk, men det å utbygge infrastrukturen rundt er mulig.

Det var vel mer en respons til din kommentar om at man neppe ville merket så mye til det om man la ned alle flyplassene bortsett fra OSL, SVG, BGO og TRD.;) Trafikktallene ville neppe vært noe i nærheten av det vi ser i dag med en slik lufthavnstruktur.

Tror du at trafikktallene ikke ville blitt påvirket av at man f.eks. måtte kjøre fra Alta til Tromsø (drøyt 30 mil, og ca 5 timer...) for å komme seg ut å fly? Eller at folk i Harstad/Evenes/Narvik/lofoten måtte kjøre til Tromsø? Vel...

Last edited:

På Oslo lufthavn er over MRD 5 inntekter fra salg, servering og parkering. Disse inntektene har det siste året økt med ca 11,0% - mao mer en passasjerveksten

Det viser vel bare at kjøpekraften til flypassasjerene har gått opp i samme periode. I sammenhengen ville det jo vært interessant å se utviklingen de siste ti-femten år på OSL:
- omsetning flybilletter til og fra
- omsetning i butikkene
- passasjerantall
- gjennomsnittsinntekt per passasjer

Skal man påstå noe så ville det jo vært at flere reisende betaler mindre for flybillettene og tar seg råd til å kjøpe mat eller drikke på flyplassen...

Det later til at noen tror prisene på f.eks. parkering og serveringssteder ville være lavere om det ikke var "monopolisten" Avinor som drev lufthavnen.

Med unntak av Oslo-området er det lite sannsynlig at det ville være grunnlag for å åpne konkurrerende lufthavner. Selv om en håndfull lufthavner i Norge går med overskudd, ville det være feil å si at de er noen gullgruver. Og de går med overskudd nettopp fordi Avinor inngår kontrakter med underleverandører og prissetter varer og tjenester på den måten man gjør i dag.

Hvis man så aksepterer min påstand at det ikke vil være økonomisk mulig å drive konkurrerende lufthavner i Stavanger, Bergen og Trondheim, vil da et annet alternativ kanskje være å sette driften av lufthavnene ut på anbud om man ønsker å rive opp "monopolet". Å anta at en eventuell tilbyder som fikk ansvaret for å drive f.eks. Sola, skulle senke prisnivået vil vel bare være en rørende naiv tanke om godheten blant kapitalister. Om noen fikk og tok ansvaret for å drive en lufthavn ville selvfølgelig hensikten være å tjene penger, og da mest mulig penger. Det er igrunnen hele hensikten med aksjeselskap og privat næringsliv. Sannsynligheten er vel også stor for at slike tilbydere gjerne er utenlandske, og da forsvinner overskuddet ikke bare i private lommer, men også ut av landet.

Avinor driver de fleste lufthavnene i Norge, og av disse er det bare en håndfull som leverer overskudd. Oslo Lufthavn er den eneste gullguven i Avinor-systemet. Avinor tjener gode penger totalt sett. Men Avinor er allikevel et null-spill. Bortsett fra et overskudd som politikerne vedtar at Avinor skal levere, forsvinner ingen andre penger ut av systemet til aksjonærer eller til statskassen. Alle pengene pløyes tilbake til investeringer i hele luftfarts-Norge.

Om monopolet brytes opp, (for at det skal bli billigere å parkere bilen og billigere vann på innsiden av security), bryter man også opp det luftfartssystemet det faktisk er stor politisk enighet om.

Det foregår stadigvekk benchmarking på prisnivået på de tjenester Avinor leverer til luftfarten, opp mot "land det er naturlig å sammenligne seg med" (EU), og de viser at Avinor ikke har noe å skamme seg over. Allikevel opplever vi som jobber i Avinor hele tiden innsparingskampanjer og resultatforbedringsprogrammer. Den primære hensikten med disse er ikke utelukkende å kunne senke prisene, men også å sikre midler til å drifte luftfarts-Norge.

Når det gjelder prisnivået mot passasjerer på lufthavnene gjenspeiler de vel norsk prisnivå og nordmenns betalingsvillighet generellt? Avinor har fått i oppdrag å drifte hele luftfarts-Norge og det er ikke gratis.

Når det gjelder lufthavnstrukturen, antall og plasseringer, er dette politisk bestemt og ikke noe Avinor alene kan gjøre noe med, selv om man kanskje hadde sett for seg mer rasjonelle løsninger

Hvis man så aksepterer min påstand at det ikke vil være økonomisk mulig å drive konkurrerende lufthavner i Stavanger, Bergen og Trondheim, vil da et annet alternativ kanskje være å sette driften av lufthavnene ut på anbud om man ønsker å rive opp "monopolet". Å anta at en eventuell tilbyder som fikk ansvaret for å drive f.eks. Sola, skulle senke prisnivået vil vel bare være en rørende naiv tanke om godheten blant kapitalister.

Hvis det hadde vært et mål å presse ned prisene for forbrukerene hadde det jo vært fullt mulig å dele opp tjenester på samme flyplass i flere anbud, slik at f.eks. flere parkeringsselskap ville havne i konkurranse mot hverandre. Artikkelen og enkelte kommentarer her nevner òg et forsøk på å etablere et privat alternativ i nærheten av Sola i 2007.

Hvis det hadde vært et mål å presse ned prisene for forbrukerene.

Men hvorfor skal målsetningen være å presse ned prisene for forbrukerne når de er villig til å betale som de gjør? Og hvordan skal et anbud for å skape konkurranse mellom to aktører, samtidig som forbrukerne skal legge igjen færre penger, generere inntekter til anbudsutlyser?

Vil ikke påstå at Avinor bedriver ran, men på min lokale flyplass (BOO) sparer jeg penger på å ta taxi til og fra flyplassen, dersom reisen er på 30 timer eller mer, enn ved å betale langtidsparkering for samme periode. Nå blir det faktisk snart ennå litt dyere (både med taxi og korttidsparkering), da det innføres et gebyr å kjøre inn på flyplassens område.

Vil ikke påstå at Avinor bedriver ran, men på min lokale flyplass (BOO) sparer jeg penger på å ta taxi til og fra flyplassen, dersom reisen er på 30 timer eller mer, enn ved å betale langtidsparkering for samme periode. Nå blir det faktisk snart ennå litt dyere (både med taxi og korttidsparkering), da det innføres et gebyr å kjøre inn på flyplassens område.

Da bor du i så fall svært nærmt flyplassen. Jeg sparer mye på å kjøre selv kontra taxi, selv om jeg er borte 4-5 dager hver gang, og jeg bor i sentrum. Parkerer selvsagt på en av parkeringene med busstransport tilbake til flyplassen, evt. på langtidsparkeringen til Avinor. Taxi koster i overkant av 500kr en vei, det samme som en ukes parkering.

BOO er jo midt i sentrum av Bodø, så at taxi lønner seg er helt klart.. første døgnet koster vel 230kr her på langtid...

BOO er jo midt i sentrum av Bodø, så at taxi lønner seg er helt klart.. første døgnet koster vel 230kr her på langtid...

Woops! Klarte å lese BOO som BGO! Amatør. :)

Ja, da stiller saken seg helt anderledes.

Mitt poeng her var vel at en privat aktør ønsket å starte opp parkeringsvirksomhet i nærheten av SVG, utenfor Avinors eiendom, men fikk nei med begrunnelse om ønske om større kollektivandel fra miljøverndepartementet. Så etterpå kommer Avinor og vil utvide og får ja.

Back