Med lisens til å rane (Avinor)

petter380

Powder hound
Medlem
Med lisens til å rane (Avinor)

Hei,

Overrasket over at denne ikke er blitt publisert/diskutert. Kan sikkert skyldes at man må ha abonnement for å se den, uansett en veldig god, gjennomtenkt og spot-on artikkel.

http://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/Med-lisens-til-a-rane-3235420.html

I forrige uke sa lufthavnsjef Lorentzen til NRK Rogaland at han ønsket bidrag fra regionen for å få til et bedre busstilbud for reisende til og fra flyplassen. Avinor ser ikke for seg å bidra.

Plassene drives av Europark, men grunneier Avinor høster høyst sannsynlig størstedelen av parkeringsinntektene.

Jeg vet ikke nøyaktig hvilke kalkyler Avinor bruker når parkeringsavgiftene skal prises. Det skjer i hvert fall ut fra prinsippet om mest mulig profitt for arealene. Jeg vil tippe at prisen på taxikjøring mellom sentrale områder i Stavanger og Sandnes er et øvre pristak. Dersom Avinor setter parkeringsavgiftene noen hakk under taxiprisene, blir profitten størst. Da velger flere å kjøre selv.

Re: Med lisens til å rane (Avinor)

Med forbehold siden jeg ikke ser artikkelen pga en betalingsmur så sier jeg bare: Ser ikke problemet

At Avinor drifter mest mulig på markedsmessige vilkår og dermed maksimerer profitten er jo fornuftig. Jeg skjønner heller ikke argumentasjonen om at de priser under taxiprisen og hva det har å gjøre med busstilbudet

Jeg vet ikke nøyaktig hvilke kalkyler Avinor bruker når parkeringsavgiftene skal prises. Det skjer i hvert fall ut fra prinsippet om mest mulig profitt for arealene

Hva trodde han? Minst mulig inntekter eller at de drev i veldedighet? Tror han at utbyggingen av flyplassen er gratis?

Med forbehold siden jeg ikke ser artikkelen pga en betalingsmur så sier jeg bare: Ser ikke problemet

At Avinor drifter mest mulig på markedsmessige vilkår og dermed maksimerer profitten er jo fornuftig. Jeg skjønner heller ikke argumentasjonen om at de priser under taxiprisen og hva det har å gjøre med busstilbudet

Hva trodde han? Minst mulig inntekter eller at de drev i veldedighet? Tror han at utbyggingen av flyplassen er gratis?

Problemet er vel at de store flyplassene i Norge subsidierer de små, og dermed må de (les: oss passasjerer) melkes så mye som mulig. Om det er Gardermoen, Sola eller Flesland er uvesentlig. Jeg synes det er et problem at det koser meg skjorta å parkere bilen på Gardermoen i 3 dager når jeg må på tur. Har ikke noen arb.giver som betaler.

Det samme kan da sies om prisene på mat og drikke bak sikkerhetskontrollen også. Det sies jo at kvm.leien til Avinor er med på å trekke opp prisnivået til latterlige priser.

Har lest kronikken. Syns han har et par poeng, men krisemaksimerer veldig.

Så det klages over at Avinor maksimere inntektsmulighetene sine? Det klages altså over at man er flink til å drive butikk?

… Det er vel neppe noe billigere på Torp eller Rygge.

Så det klages over at Avinor maksimere inntektsmulighetene sine? Det klages altså over at man er flink til å drive butikk?

… Det er vel neppe noe billigere på Torp eller Rygge.

Med fare for å skli bort fra parkeringsdebatten, så blir jeg ikke veldig imponert over at Avinor klarer å drive butikk i en monopol situasjon.

Kun de eier grunnen i og rundt flyplassen, og tar betalt deretter. Avinor setter prisene på leie av areal til kafé og butikkdrifta, og dermed må butikkene prise vannflaska og baguetten, som vi må kjøpe på ny etter sikkerhetskontrollen, opp til eventyrlige nivå for å klare husleien og fortsatt ha fortjeneste.

Klarer ikke ble imponert over kremmerevnene altså.

Et poeng er at hverken Torp eller Rygge er et alternativ for folk i Stavangerområdet. Avinor har monopol og kan sette de priser de ønsker.

Et annet er at når en privat aktør ville bygge en parkeringsplass like utenfor flyplassområdet ble de nektet med den grunn at en måtte få opp kollektivandelen, og så en kort tid etter utvider Avinor parkeringsanlegget og da er det plutselig helt ok.

Som et eksempel så var 70% av inntektene på OSL non-aero related i 2011. Skulle ikke undre meg om det er tilsvarende på SVG.

Problemet er vel at de store flyplassene i Norge subsidierer de små, og dermed må de (les: oss passasjerer) melkes så mye som mulig. Om det er Gardermoen, Sola eller Flesland er uvesentlig. Jeg synes det er et problem at det koser meg skjorta å parkere bilen på Gardermoen i 3 dager når jeg må på tur. Har ikke noen arb.giver som betaler.

Det samme kan da sies om prisene på mat og drikke bak sikkerhetskontrollen også. Det sies jo at kvm.leien til Avinor er med på å trekke opp prisnivået til latterlige priser.

Hadde det ikke vært for de små, hadde det knapt vært flytrafikk i landet, og du måtte betalt enda mer.

Hadde det ikke vært for de små, hadde det knapt vært flytrafikk i landet, og du måtte betalt enda mer.

De store er store ikke pga. de små. Du finner liten reell data for din påstand.

Men med systemet med anbud for å drive serveringssteder ol. på f.eks. OSL er egentlig ikke bra, det er mer folk som trafikkerer og bruker de stedene enn en hel gjennomsnittlig norsk storby, og skulle det være anbud for å drive serveringssteder i en by så ser man kanskje hvor absurd systemet er.

og dermed må butikkene prise vannflaska og baguetten, som vi må kjøpe på ny etter sikkerhetskontrollen, opp til eventyrlige nivå for å klare husleien og fortsatt ha fortjeneste.

Det har da alltid vært vann i springen innenfor sikkerhetskontrollen... ;)

Et poeng er at hverken Torp eller Rygge er et alternativ for folk i Stavangerområdet. Avinor har monopol og kan sette de priser de ønsker.

Et annet er at når en privat aktør ville bygge en parkeringsplass like utenfor flyplassområdet ble de nektet med den grunn at en måtte få opp kollektivandelen, og så en kort tid etter utvider Avinor parkeringsanlegget og da er det plutselig helt ok.

Det er ikke obligatorisk å kjøre til flyplassen og parkere bilen der. Er man misfornøyd med at Avinor som statsaksjeselskap driver etter foretningsmessige prinsipper (noe alle aksjeselskap for øvrig er lovforpliktet til å gjøre), så er det fortsatt lov til å ta bussen eller taxi, eller sykle og gå for den saks skyld. Husk at Avinor er selvfinansierende (mottar ingen overføringer over statsbudsjettet) og i tillegg er pålagt å betale et betydelig årlig utbytte til sin eier (staten).

Etter min mening er det en stor selvfølgelighet at et selskap som Avinor driver butikk og priser seg etter det markedet som eksisterer. Dette er en bedre løsning enn å velte regningen over på skattebetalerne.

Beste hilsen Espen

Er man misfornøyd med at Avinor som statsaksjeselskap driver etter foretningsmessige prinsipper (noe alle aksjeselskap for øvrig er lovforpliktet til å gjøre), så er det fortsatt lov til å ta bussen eller taxi, eller sykle og gå for den saks skyld.

Det er jo selvfølgelig greit, men problemet er jo at Avinor regulerer også vilkårene for annen næringsvirksomhet tilknyttet flyplassen. Taxiselskapene betaler tillegg for å kjøre inn på OSL f.eks. det er konsesjon som bestemmer parkeringsselskap som skal drive på flyplassen osv.

De store er store ikke pga. de små. Du finner liten reell data for din påstand.

Tja, luftfarten er et "system" av flyplasser, og OSL alene ville neppe vært spesielt stor uten andre flyplasser. Så at en god del av størrelsen til de større flyplassene er kommet (dels) som en følge av de mindre flyplassene er nok helt korrekt.

Så at en god del av størrelsen til de større flyplassene er kommet (dels) som en følge av de mindre flyplassene er nok helt korrekt.

Omtrent noe over halvparten av OSL sine passasjerer reiser/kommer fra utenlands, og av innenlandsreisende så går SVG/TRD/BGO med overskudd i tillegg til OSL. Disse ruteparene utgjør brorparten av innenlandstrafikken. Om man la ned resterende 42 flyplasser (eller enda bedre konsoliderte en god del av disse, så man fikk overskudd eller mindre behov for subsidiering i driften) så ville det neppe gitt så store konsekvenser som "knapt vært flytrafikk" som catocontrol siktet til. Det man faktisk subsidierer er lokalpolitikere og lokalbefolkning som ønsker en flystripe til sitt lokale område, det er ikke noe galt i det i seg selv men det burde vært andre virkemidler enn Avinors ordinære driftsbudsjett som drifter dette. Jeg skal ikke gå inn på hvilke flyplasser som burde vært nedlagt, men det er det som f.eks. dyr mat på OSL sponser.

På Oslo lufthavn er over MRD 5 inntekter fra salg, servering og parkering. Disse inntektene har det siste året økt med ca 11,0% - mao mer en passasjerveksten

Det er ikke obligatorisk å kjøre til flyplassen og parkere bilen der. Er man misfornøyd med at Avinor som statsaksjeselskap driver etter foretningsmessige prinsipper (noe alle aksjeselskap for øvrig er lovforpliktet til å gjøre), så er det fortsatt lov til å ta bussen eller taxi, eller sykle og gå for den saks skyld. Husk at Avinor er selvfinansierende (mottar ingen overføringer over statsbudsjettet) og i tillegg er pålagt å betale et betydelig årlig utbytte til sin eier (staten).

Etter min mening er det en stor selvfølgelighet at et selskap som Avinor driver butikk og priser seg etter det markedet som eksisterer. Dette er en bedre løsning enn å velte regningen over på skattebetalerne.

Beste hilsen Espen
Ja, hadde det vært så enkelt at jeg kunne gått til flyplassen så hadde jeg, og mange flere, nok gjort det. Poenget er vel at da hadde Avinor måtte funnet de pengene de taper på parkering et annet sted, feks do-besøk. Forresten utrolig at ikke det koster 20kr pr pers også.

QUOTE=raider66;878171] "Etter min mening er det en stor selvfølgelighet at et selskap som Avinor driver butikk og priser seg etter det markedet som eksisterer. Dette er en bedre løsning enn å velte regningen over på skattebetalerne."

Regninga havner hos oss skattebetalere, men i form av reisende. Problemet er at Avinor skal finansiere seg selv (byråkratiet ), alle småflyplasser, den aktuelle storflyplassen, og ikke minst betale en grådig stat utbytte... Dermed velter man regningen for mye mer enn driften av flyplassen over på de reisende!

Omtrent noe over halvparten av OSL sine passasjerer reiser/kommer fra utenlands, og av innenlandsreisende så går SVG/TRD/BGO med overskudd i tillegg til OSL. Disse ruteparene utgjør brorparten av innenlandstrafikken. Om man la ned resterende 42 flyplasser (eller enda bedre konsoliderte en god del av disse, så man fikk overskudd eller mindre behov for subsidiering i driften) så ville det neppe gitt så store konsekvenser som "knapt vært flytrafikk" som catocontrol siktet til.

Man ville utvilsomt merket det på trafikken. Av utenlandspassasjerer på OSL så er rundt 20% transferpassasjerer; hvor de skal vet jeg ikke, men ikke til OSL. Av de drøyt 10 millioner innenlands pax OSL hadde i 2012 så er nesten 30% transfertrafikk (heller ikke her vet jeg hvor de skal, men ikke til OSL - kanskje SVG, BGO og TRD?). I tillegg er nok ikke et helt ubetydelig antall av de 7-8 millioner pax på OSL (ca 2012-tall) andre steder enn SVG, BGO og TRD. Nå finner jeg ikke tall for de enkelte byparene i parten, men husker f.eks. at TOS-OSL vel har rundt 1 millioner passasjerer i året. Jeg vil vel tro at en del av de litt mindre flyplassene også står for en brukbar andel av OSL-passasjerene.

(forbehold tatt om at jeg har korrekte passasjertall, samt at jeg glemmer fra gang til gang hvordan paxtallene fremkommer...).

Last edited:
Back