Med DOT til Røros

Re: Med DOT til Røros

Det er slats som blir extenda på take off på saab'en (tror jeg). Trenger ikke noe flaps når man har 3km med tarmac :)
 
Re: Med DOT til Røros

Den har ikke slats... Flap 0 takeoff brukes ofte på Saab'en, særlig hvis man er tung og trenger engine-out performance.

Forhåpentligvis har de heller ikke tatt av på tarmac :-)
 
Re: Med DOT til Røros

Saab er ikke det eneste flyet som ikke nødvendigvis bruker flaps ved avgang.

Tarmac er et navn for asfalt/oljegrus (knust steinmasse blandet med tjære etc.) og derfor kan de ha tatt av fra tarmac siden 3km tarmac betyr kun 3km med fast asfalt-type dekke. ;)

Det er vel i USA de bruker "tarmac" som et navn på området der hvor flyene parkerer (utenfor manøvreringsområdet (manoeuvring area) men som en del av movement area) mens det her i Europa er "apron" eller "ramp" som gjelder.
 
Re: Med DOT til Røros

Det er vel i USA de bruker "tarmac" som et navn på området der hvor flyene parkerer (utenfor manøvreringsområdet (manoeuvring area) men som en del av movement area) mens det her i Europa er "apron" eller "ramp" som gjelder.

Vi bruker mest 'ramp'. Tarmac brukes som generell beskrivelse av asfaltert overflate - ikke bare på en flyplass.
 
Re: Med DOT til Røros

Det viktigste var vel at den kom seg i lufta, og ikke hva slags overflate det var på rullebanen...
 
Back
Top