Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Someone

Moderator
Medlem
Rapporten kommer fort og gæli løpene via iPhone så kvaliteten og fremdriften blir som den blir.

Vel mitt nærvær behøvdes i Aberdeen, og da det ikke går nonstop fly mellom Oslo og den skotske oljehovedstaden måtte man via et eller annet. Det mest tidseffektive og som jeg klarte å rekke ble da SAS til SVG også Widerøe der siste stykket, mens returen ble en Cimber operert variant til CPH også SAS sin "oppsamlingsfly" siste strekket hjem.

Etter en vanlig dag på jobb ble det å komme seg på Flytoget opp til OSL. Innenriksfly så ingen fastrack, men var tre minutter kø i security, så ingen grunn å klage. Sulten siden det var lenge siden lunsj så ble en halv porsjon "vinger" på en overfylt O'Leary's. Snøvær på OSL denne dagen også det oppsatte flyet, LN-TUJ var på vei fra Ålesund, dog noe forsinket.

......fortsettelse følger.
 
Fem minutter før oppsatt rutetid var det så klart for boarding, men selv med en midtgang ble flyet snudd på et blunk og var vel ikke mer enn ti minutter sene vi pushet, husker jeg rett. Snøvær denne dagen så ble også tid for en liten dusj før vi kunne ta av omtrent tjue minutter senere enn planlagt. Det betydde også at med 30 min transfer i SVG var det ikke så mye å gå på etterhvert.

Såvidt jeg kunne se fra 3F tipper jeg belegget denne tirsdagskvelden var tett opp til 90%. Ellers en helt uspennende flight og tok min vanlige kopp med te

Ved ankomst SVG lyste det ikke overaskende boarding på WF366 til ABZ, så var bare å begi sett rett til andre enden av terminal og gate 9.
ImageUploadedByTapatalk1360177245.517506.jpg

Ble stående litt å vente før avgang da det var flere på samme flighten fra OSL som skulle videre me samme fly.

Tydelig at noe cargo var av typen dyrt og trengtes nå....dvs relativt vanlig her i oljen
ImageUploadedByTapatalk1360177367.699153.jpg

Knyttnevetesten bestått bak på sete 19A
ImageUploadedByTapatalk1360177414.690631.jpg

Litt forsinket kom vi oss opp i luften og kunne sette kursen over Nordsjøen.

Omtrent halvfullt fly, men med hva man betaler på denne ruten vil det ikke overaske meg om de fortsatt tjente penger på flighten.

Hadde eco extra billett, men var ingen eco extra ombord hos WF, kun business og economy. Men det visste seg at WF har fri serveringen på rutene over Nordsjøen av den gammeldagse typen. Så fikk et relativt kjedelig rundstykke og en øl
ImageUploadedByTapatalk1360177629.009318.jpg

Veldig bra besetning ombord og ikke hver gang man blir aktivt pushet drikke på. Så nei takk til en liten brun etter maten, men da jg ble pushet på en øl rett før landing sa jeg ja. Perfekt timing og siste slurk ble tatt fem sekunder før vi tok bakken
 
Var LN-WDL som tok meg over Nordsjøen denne dagen, og det er vel den maskinen som ble levert i fjor? Uansett var den fresh og fin inni

Ankomst Aberdeen var det som ofte surt og kaldt. Siden en kamerat og kollega var over samtidig så hadde jeg booket inn på samme hotell....og av den lærdommen fant jeg ut av hvem man ikke skal stole på når det kommer til hotellbookinger. Brittania Hotel Aberdeen så ikke lange kjøreturen unna både flyplassen og alle oljeselskapene, men det var og fordelen. Veldig mye minnet meg om Hotell i Særklasse, bare uten en John Cleese som gir deg kjeft

Klimaanlegget på rommet
ImageUploadedByTapatalk1360184052.534456.jpg

Topp moderne underholdningsanlegg
ImageUploadedByTapatalk1360184068.751423.jpg

At man også endte i den meget stillestående trafikken det siste stykket ut til kontoret dagen etter hjalp heller ikke på.
For de som ikke er kjent der er det til tider store trafikale problemer i Aberdeen på tross av byen størrelse.


Da jeg så programmet jeg hadde turte jeg ikke booke meg inn på 17:55 avgangen via SVG, og siktet meg istedet inn på 19:10 via CPH som blir fløyet av en av Cimber sin CRJ-200.
I ettertid visste det seg var et lurt valgt da sjefen min hadde satset på Stavangervarianten som ikke gikk bra da vi ble stående fast i kø. SAS sin handlingagent var ikke veldig imponerende da de ikke klarte booke om han tross fleksibel billett, men måtte selv ringe SAS.

Selv var jeg sulten så begikk meg mot Serviceairloungen i mens for å innta en større mengde plastinnpakket skit......ikke overaskende var den like kjip som kontraktsloungen pleier å være
ImageUploadedByTapatalk1360184088.117673.jpg

Etterhvert ble det tid for boarding og på tross av en veldig liten trillekoffert....er vel mer en stor PC bag på hjul, ble det "delivery at gate" før jeg kunne gå ombord i OY-RJI i sine hybrid SAS-farger
ImageUploadedByTapatalk1360184104.361120.jpg

Knyttnevetesten bestått såvidt det er
ImageUploadedByTapatalk1360184118.349587.jpg

Tilsynelatende fullt fly, med 1,5 rad biz, og resten uvisst. Enten er alle andre i Y+ eller så har ikke SAS vanlig economy her? Lurer også på om det er noen som ikke jobber i oljen her?

Uansett fikk jeg "Extra"-boksen min her i dets 6A og for første gang på alt for lenge var det Salmon-Always-Salmon....ja jeg liker laks :)
ImageUploadedByTapatalk1360184133.661124.jpg

CRJ-200 blir heller aldri noen favorittmaskin med sine lave vinduer og trange kabin. Men med to CF-34 bak er den i hvertfall ganske støysvak og det vår mange år siden jeg sist fløy en på tross av hundrevis av flighter
 
Ja, liker "live"-report.
Ser dog at knyttnevetesten kan utføres på minst to måter:
På tvers og på langs; Hvilken gjelder som et kvalitetstegn?
 
Etter landing og parkering på "småflygatene" ble det buss inn til C-piren. Raskt gjennom passkontrollen og rakk en tur innom loungen før bar det ut til gate B9, hvor det begynte å tømmes for folk, bortsett fra en og annen som kom løpende til de fire gatene som stod å blinket "gate closing".
ImageUploadedByTapatalk1360192588.277527.jpg

SK1474 og LN-TUH var nesten ferdig boardet og som blant de siste kunne jeg komme meg ombord og dumpe ned i sete 1F
ImageUploadedByTapatalk1360192628.884002.jpg

Tror rundt 2/3 fullt, med Y+ skiltet plassert rett bak nødutgangen. SK1474 er en avgang jeg prøver unngå, da den lander veldig sent og ofte er forsinket. Men denne gangen gikk vi på rute og fikk nattmaten servert langs svenskekysten et eller annet sted. Sånn apropos laks
ImageUploadedByTapatalk1360192759.949001.jpg

Veldig bra crew tross sent fly og var av det sprudlende slager. Ellers lite å melde før man kunne sette seg på Flytoget 00:10......og giiiid som jeg gleder meg til vekkerklokken ringer 06:15 i morgen
ImageUploadedByTapatalk1360192868.206583.jpg

Som andre er inne på, slike jobbreiser finnes ikke glamourøse, men er en (foreløpig liten) del av en jobb jeg trives i, så da er det greit.
De ymse SAS delene leverer varene, og ble positivt overrasket over at WF faktisk har full servering over Nordsjøen. En liten omvei hjem da man ikke rakk et tidligere fly, men trøsten er flere bonuspoeng og jeg slapp tolltransfertullet ved utenriks-innenriks transfer på SVG. Andre veien derimot fungerte det brillefint.
 
I Europa slipper de ihvertfall disse plagsomme FCL-oppgraderingene som vi her borte må slite med ... :p

Men ja .. jeg er fortsatt sår etter utallige CRJ-turer til Shreveport, Lubbock, Alexandria og andre eksotiske steder .....
 
Flott med en TR som dokumenterer oljetrafikken til og fra Aberdeen. Slike har vi ikke sett for mange av her. Ellers var jo hotellstandarden en tanke bemerkelsesverdig.
 
Som andre er inne på, slike jobbreiser finnes ikke glamourøse, men er en (foreløpig liten) del av en jobb jeg trives i, så da er det greit.
De ymse SAS delene leverer varene, og ble positivt overrasket over at WF faktisk har full servering over Nordsjøen. En liten omvei hjem da man ikke rakk et tidligere fly, men trøsten er flere bonuspoeng og jeg slapp tolltransfertullet ved utenriks-innenriks transfer på SVG. Andre veien derimot fungerte det brillefint.

Jobbreiser er da et privilegium med dyre flybilletter, fast-track, lounger og halloi i hotellbaren på kveldene? Jeg regner med du skatter av bonuspoengene? ;)

Takk for titten
 
Fin rapport, skjønner ikke hvorfor disse kontraktsloungene kan være litt mer spennende enn et kiosklager på et loppemarked.
 
Takk for rapport.

Har jeg skjønt det riktig at det ikke er lounge noe sted på hverken tur eller retur om man drar via stavanger?
 
Takk for rapport.

Har jeg skjønt det riktig at det ikke er lounge noe sted på hverken tur eller retur om man drar via stavanger?

Drar man via SVG begge veier er det kun lounge ved avreise ABZ

Ellers er det jo bare å ta så kort connection at man ikke rekker noen lounge :)
 
Dette med å ikke klare å booke om en fleksibel billett er helt normalt, så lenge en bytter transferflyplass. Har prøvd mange ganger å endre BGO-OSL-EVE til BGO-TRD-EVE, og det går ikke på flyplassen. Eneste mulighet er å booke ny billett. Har også prøvd meg på å endre en TRD-OSL-BGO til TRD-BGO, og det går heller ikke.
 
Dette med å ikke klare å booke om en fleksibel billett er helt normalt, så lenge en bytter transferflyplass. Har prøvd mange ganger å endre BGO-OSL-EVE til BGO-TRD-EVE, og det går ikke på flyplassen. Eneste mulighet er å booke ny billett. Har også prøvd meg på å endre en TRD-OSL-BGO til TRD-BGO, og det går heller ikke.

Det er bakenforliggende årsaker til det. Beholder du ruting, men bytter tider så endres bare eksisterende billett. Bytter du ruting så får du teknisk sett en ny billett med nye kuponger, det er en større operasjon som krever litt mer enn bare litt "tipex" på flighnummeret.
 
Takker for titten. Trodde Wideroe hadde en ekstra bra Exo extra bare til ABZ, ikke business? Ser iallfal ut til at det kan bli en milagerun over fjorden fra BGO siden de serverer øl på de billige billettene også. :drink
 
Får du forresten lastet bildene direkte opp til forumet eller til flickr fra Iphone, eller har du gått via datamaskin?
 
Back
Top