Med bombe i lasten over Stavanger!

Ingenting er som litt spenning i hverdagen, gjøre Rogalendingene litt mer nervøse :)
Kommer det flyet til å eksplodere, eller overlever jeg en dag til :stir

Ingenting er som litt spenning i hverdagen, gjøre Rogalendingene litt mer nervøse :)
Kommer det flyet til å eksplodere, eller overlever jeg en dag til :stir

Vel. med tanke på Lockerbie så er det jo litt skremmende .......

Aftenbladet vet hvordan de skal koke suppe i hvert fall :)

Artikkelen var helt saklig og grei den.
SA har ingen tradisjon for å "koke suppe".
Tvert i mot er den gjennom mange tiår Norges beste avis for formidling av luftfart og forsvars saker takket være Jan Petter Helgesen.
De ligger definitivt ikke på VG nivå.

Kun et par smaa detaljer ... det er ikke saa godt aa faa mobilsignaler i 30.000 fot, saa sjansen for at denne skulle futtet av i cruise var nok minimal. I tillegg var det heller ingen bombe paa dette flyet som det hevdes i artikkelen. De to bombene som er funnet ble stoppet i henholdsvis Dubai og paa EMA. Den ene telefonen skal heller ikke ha hatt SIM-kort.

Flyet landet trygt på Kennedy-flyplassen i New York. Da lasten ble undersøkt fant etterforskere fra FBI en bombe med sprengstoffet PETN gjemt i en printer.

Dette er rent oppspinn.

Last edited:
Hvordan vet Mr Helgesen at denne flighten akkurat denne dagen fløy rett over Stavanger ? :)

Grunnet noen av "oss":
Flytittere som følger flytrafikken over Skandinavia på radarbilder, gjengitt på personlige datamaskiner, opplyser til Aftenbladet at de så det aktuelle flyet komme inn over København og Malmö før det fortsatte mot Aalborg.

Det fløy inn over sørspissen av Norge mellom Kristiansand og Farsund. Passasjerflyet med plass til opptil 300 reisende, forlot norsk luftrom vest av Stavanger. Underveis var pilotene i radiokontakt med kontrollsentralen for Vest-Norge på Sola.

Artikkelen var helt saklig og grei den.

Tja ...

Faktafeil 1:
Air India som fikk sprengt en Jumbojet over Atlanterhavet i 1996
Dette skjedde i 1985, utenfor Irland.

Faktafeil 2:
Bomben kunne blitt utløst ved oppringing hvor som helst på den omkring 10.000 kilometer lange reisen mellom Dubai og New York.
Mobildekningen i 35000 fot er rimelig dårlig .... Teknisk mulig: Kanskje ved spesielt gunstige forhold enkelte steder, men å planlegge sted for sprengning er umulig.

Faktafeil 3:
Det var noe tilsvarende som skjedde da Boeing 747 Jumbojet-flyet fra Pan American ble sprengt i luften over Lockerbie i Skottland 21. desember 1988.
Lockerbie-bomben ble utløst ved en timer, ikke ved radiosignaler.

Faktafeil 4:
Da lasten ble undersøkt fant etterforskere fra FBI en bombe med sprengstoffet PETN gjemt i en printer. Sprengladningen var planlagt utløst med mobiltelefon.
Det var ingen bombe ombord ....

Andreas, feilene du har påpekt over er naturligvis korrekte.
Her har vel telegrambyråene på et par punkter gitt fra seg feil info i kampens hete.
Forøvrig fremstår SA som en vanligvis pålitelig kilde som svært ofte ligger foran de øvrige media i fedrelandet med forsvars-og luftfarts stoff.

Jeg lurte relativt umiddelbart etter at saken ble kjent i USA hvor lang tid det ville gå før noen her hjemme (Utenfor de som ser dem passere over en 2048x2048 skjerm hver dag) kom til å legge to og to sammen, og finne ut at de hadde passert overhead! :D

Det er vel innført krav om screening av all luftfrakt til USA? Mener jeg leste dette for en tid tilbake der flere av operatørene på de store cargohubene fikk installert utstyr som kunne skanne hele containere.

Det er vel innført krav om screening av all luftfrakt til USA? Mener jeg leste dette for en tid tilbake der flere av operatørene på de store cargohubene fikk installert utstyr som kunne skanne hele containere.

Jeg tror vel problemet her er at de ikke oppdaget sprengstoffet i den vanlige screeningen, eller har jeg misforstått?

De fant ikke en gang den i England ved første forsøk. Jeg mistenker at de ikke var i stand til å finne dem før de fikk trackingnumrene av vedkommende saudiaraber som tipset dem ...

All cargo screenes ikke. Det var opprinnelig et krav, men det har ikke vært mulig å etterleve. PETN er dessuten omtrent umulig å detektere med dagens utstyr ....

I verste fall kunne ugjerningen skjedd mens flyet passerte over befolkede områder på Sør- og Vestlandet.
Det er vel strengt tatt ikke i "verste fall". Det verste hadde jo vært om flyet hadde blitt sprengt over New York, eller ved gate ved ankomst..

Back