flymuseum, den ligger ved Arturo merino benitez ??
Nei, Museo Nacional Aeronatico y el Espacio ligger ved den gamle Los Cerrillos flyplassen sør-sørvest for bysentrum og rundt 22 km fra SCL. Los Cerrillos ble lagt ned for 9 år siden og var Santiagos hovedflyplass inntil dagens Aeropuerto Internacional Comodoro Arturo Merino Benítez (SCL). Dagens SCL startet å ta over aktivitetene fra Los Cerrillos i 1967 da den åpnet. Flyplassen bar da navnet Aeropuerto Internacional de Pudahuel (etter lden kommunen den lå i) og det beholdt den til 19. mars 1980 da den fikk navnet til far for the chilenske luftvåpen og selvsagt LAN - Línea Aérea Nacional de Chile.
Da er det vel passende å fortsette med dette bildet fra Museo Nacional Aeronatico y el Espacio
Denne Douglas C-47 i tidlige LAN-farger en en av i alt fire C-47er (de har også en femte, men den er det bare neseseksjonen igjen av).
Men la oss ta en tur til den spede begynnelse av flyaktivitetene i Chile. I et tidligere billedbrev her fra Chile (i august 2013) skrev jeg litt om en statue i Puerto Montt av løytnant Dagoberto Godoy Fuentealba og hans bragd å fly over de minst 6300 meter høye Andes-fjellene til Argentina i desember 1918. Og på museet var han og Armando Cortínez Mujica omtalt. Sistnenvte var den første som fløy strekket tur-retur i april 1919.
Hva fløy så disse to karene over fjellet med? Det var denne Bristol Monoplane M1C:
Mye av det originale flyet hadde råtnet vekk under tiden, men noen entusiaster fikk reddet vitale deler. Etter hvert ble den bygget opp med i følge tegninger, men de stoppet bare med skjelletet for kroppen slik at alle kan få innsyn i dets indre.
Denne Fairchild FC-2 som først startet i det chilenske flyvåpen som postombærer ble overtatt av LAN i 1934 og fem år senere forsvant flyet i et ørkenområde i nordre deler av Chile. Flyet ble gjenfunnet først i 2007 - 68 år senere - og det sies det siste en av pilotene hadde skrevet i sanden var "vann". Restene av flyet ble fraktet til museet for gjenoppbygging og slik ser det ut 8 år senere.
Vil avslutte denne lille museumsvandingen med et fly som flere her kjenner igjen, men kanskje er omgivelsene litt uvant med roser og pyntetrær rundt.
For meg og min byguide var det nå inn til bysentrum. Etterhvert ble det varmt også med +35°C og ble derfor å holde seg i skyggen som gjaldt. Det ble de typiske sightseeing destinasjonene som plasser og offisielle bygninger + fiskemarkedet hvor besøket ble avsluttet med en lunsj med patagonsk king crab og masse nydelig chilensk hvitvin.
Nå kan dere lure på hva denne statuen illustrerer?
Det begynt nå å nærme seg avgang til Puerto Montt - 916 km i luftlinje mot sør (190°), men først et bilde av en gammel traver fremdeles i bruk.
Flyet kom fra Delta som benyttet det de første 20 årene av sitt liv, argentiske Silver Airline hadde det så tre år før det i 2010 begynte å fly for Sky Airline. 1. desember 2013 kom flyet til Aerovías DAP (La aeronlinea de la Patagonia) som leaset den så ut til Mineral Airways tre dager senere. Det gir seg nesten selv at denne og en annen B732 er tilknyttet gruvevirksomhet.
Det ble Cobus 3000 ut til flyet - CC-AID, ex. easyJet G-EZIC - om en måned fyller det 10 år. Push var 10 minutter etter tid på flight H2023 SCL-PMC, men ankomsten var 10 minutter før tid.
Endte opp med sete 1A. Siden Sky Airline har beholdt 156-seters konfigureringen til easyJet regnes 1A som et av de ubehangelige.
Mer behagelig var servicen om bord. Den brune posen innenholder to varme ost og skinkesmørbrød. Alt var nydelige, til og med kjeksen. Drikke fikk man hva man ønsket, til og med vin.
På El Tepual, Aeropuerto Puerto Montt (PMC) tar det ikke lang tid før bagasjen er på båndet og utenfor står min sjåfør for kvelden - en slik med plakat hvor navnet ditt ikke alltid er riktig skrevet. Min sjåfør var spot on denne kvelden, før kl. 22 lokal tid satte jeg nøkkelkortet i dørlåsen til hotellrommet. Da var det gått akkurat 36 timer siden jeg gikk fra kontoret på Skøyen - og om 11 timer skulle jeg møte frisk til møte her i Puerto Montt. Det er en annen historie for et annet publikum.
Nå får dere vente på returen, hvis det ikke dukker opp noe spennende i løpet av kommende uke her i Puerto Montt da.