MDGs med forslag på ny flyskatt

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
MDGs med forslag på ny flyskatt

- MDG må ha fått et illebefinnende

MDGs nye flyskatt vil rasere Distrikts-Norge, føre til konkurser blant flyselskapene og er et angrep på nordmenns levesett, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

MDG ønsker en helt ny flyseteavgift. For en familie på fire vil sydenturen bli minst 4800 kroner dyrere. De kan heller feriere nærmere Norge - uten å fly, sier MDG.
MDGs flysjokk - prisene kan dobles

-150 kroner per flysete innenlands der det ikke går tog
-300 kroner per flysete innenlands der tog er et alternativ
-600 kroner per flysete utenlands
https://www.dagbladet.no/nyheter/mdgs-flysjokk---prisene-kan-dobles/71837657

https://www.dagbladet.no/nyheter/mdg-ma-ha-fatt-et-illebefinnende/71841868

Vi får håpe MDG ikke kommer til makten helt enda. Dette er ikke det mest gjennomtenkte forslag jeg har sett.

Re: MDGs med forslag på ny flyskatt

O'Leary-metoden. Teppebombing med oppmerksomhet, pressen digger det (gir masse klikk) og enkelte vil henge seg på ..

Samme strategi som enkelte selgere på markeder bruker det.... kast ut et latterlig høyt tall som første bud, slik at man blir fornøyd når man har prutet det kraftig ned, men blir fortsatt lurt...

Altså, strategien her er å få til økning i avgiftene. Med å gå så høyt ut sikrer de at diskusjonen blir hvor mye de skal økes, ikke om de skal være der.

et forslagt, som de på forhånd ved, ikke kan gennemføres....Så det er udelukkende en "Greta Thunberg"...

Hilsen Ole

At flyselskaper går konkurs på grunn av dette tror jeg ikke noe på. Det klarer de helt fint selv gjennom priskrig og konkurranse. Men det vil selvfølgelig påvirke billettsalget og dermed også tilbudet, og arbeidsplasser i bransjen vil gå tapt i takt med lavere trafikk.

Det er konsensus om at utslippene også fra flybransjen må ned, og MDG er selvfølgelig ute og kjemper for at dette skjer. Med den avgiftsøkningen de foreslår vil de nok greie det i stort monn.

MEN, som flere sier, så går de nok hardt ut for å forhandle seg til et nivå de kan stå inne for internt og overfor velgerne sine.

At flyselskaper går konkurs på grunn av dette tror jeg ikke noe på. Det klarer de helt fint selv gjennom priskrig og konkurranse. Men det vil selvfølgelig påvirke billettsalget og dermed også tilbudet, og arbeidsplasser i bransjen vil gå tapt i takt med lavere trafikk.

Det er konsensus om at utslippene også fra flybransjen må ned, og MDG er selvfølgelig ute og kjemper for at dette skjer. Med den avgiftsøkningen de foreslår vil de nok greie det i stort monn.

MEN, som flere sier, så går de nok hardt ut for å forhandle seg til et nivå de kan stå inne for internt og overfor velgerne sine.

Det gjør nok vei i vellinga når man sammenligner trafikken i Norge med Utlandet ...

Attachments

• fly.jpg
    fly.jpg
    119.3 KB · Views: 491

Det gjør nok vei i vellinga når man sammenligner trafikken i Norge med Utlandet ...

Hehe. Nå er det vel gjerne litt mer trafikk ut fra de store hubene i Europa på denne tiden av døgnet, enn det er fra hvilken som helst flyplass i Norge. Men også utlandet må nok ta inn over seg at utslippene må ned. Så får man se hva virkemidlene blir og hvordan det evt påvirker flytrafikken.

Altså, nå tror jeg du må slutte å se på amerikansk tv - for det har vært mye "hvorfor skal jeg bry meg når kina er mye verre" argument-taktikk fra din side i det siste :p

Forøvrig er det vel ikke slik at alle offshorehelikopter, alle widerøe-maskiner i nord-norge, ei heller alle militærfly/helis, så vel som heller ikke ambulansefly og helikopter vises på fr24. Delvis, og tidvis, ja. Men FR24 er ikke nødvendigvis en god lakmustest på hvor mye trafikk det er i Norge.

Utover "total trafikkmasse" vil jeg si det vil være interessant å se på: alder på flyflåten som opererer (se gjerne på "chemtrailen" etter en nydelig orion på low pass over en flyplass ;) ), lokal luftforurensning (det er mer til eksos enn bare CO2), lokal lydforurensning, lokal forurensning i vann og jord (flyplassdrift inkl. brannvesen) etcetera.

Jeg synes ikke forslaget er så gæærnt. La det bli fritak på ruter som er samfunnsnyttige/nødvendige (f.eks Finnmark/Troms hvor det ikke finnes togruter) - og la det svi å ta seg helgetur til London. Det er galskap at folk kan ha sesongkort på premier league-kamper med en normal norsk lønn, det skal ikke være sånn.

Hvorfor er det ingen som foreslår færre folk?

Fordi vi kan forby bedrifter å forurense, og skattelegge folk for å endre vaner - noe man ikke kan gjøre med forplantning for da bryter man menneskerettigheter. Verden trenger en god pest, det er helt sant, men inntil det skjer så kan man kun forsøke å styre (dumme) folks valg gjennom politikk. There are no other options: frivillig vil ikke egoister gi fra seg nytelsene sine "bare fordi" noen uskyldige dyr, barn, planter eller mennesker lider av det.

En annen elefant i rommet er norsk distriktspolitikk.... Om vi hadde sentralisert mest mulig arbeidsplasser rundt de 3-4 største byområdene kunne mye av flytrafikken vært kuttet. De fleste steder i Nord-Norge kunne da klart seg med et par flyavganger i uken maks, eventuelt brukt hurtigruta. Egentlig er det rart at nedgangen i folketallet i nord ikke blir frontet som en gladsak av MDG?

Løsningen er nok å skille ut Oslo som eget land.
Så kan det bli kjent som landet som reddet verden og der 90% av BNP kom fra selskap som Ruter, Espresso House og Nikita.

Altså, nå tror jeg du må slutte å se på amerikansk tv - for det har vært mye "hvorfor skal jeg bry meg når kina er mye verre" argument-taktikk fra din side i det siste :p

Helt feil. Jeg mener fokuset bør rettes mot der det trengs mest istedet for å bruke store ressurser på å bare kunne slå seg på brystet.

Du kan rydde veldig mye plastikk i havet eller søppel i India for det vi bruker på tiltak i Norge som i realiteten har svært liten effekt.

Hva hjelper disse avgiftene på miljøet? Så folk avstår å fly?

Er enig i at billetter er lavt priset i mange tilfeller.

Men klimagnålet kan man jo gjøre noe med, men da må man gjøre det riktig. Ta/hjelpe de som virkelig slipper ut gift. Hjelp der det virkelig trengs!!

Å suse rundt i el-bil, spise mindre kjøtt, ikke ta plastpose på butikken(som kastes i renovasjonsystemet) er jo bare finpussing av miljøet. Som vi vanlige borgere skal ta oss av såklart, vi er alltid de verste.

Jeg tror man kan se for seg at det største potensialet ikke begrenser seg til Norges befolkning, men at man vil være modell for andre. Litt som røykeloven som begynte i Irland og Norge og som ble kopiert av en lang rekke land, og litt som klimabudsjett-metoden til Oslo byråd som nå står i fare for å bli kopiert av en lang rekke storbyer som NYC og Rio.

https://www.nrk.no/norge/oslo-var-forst-_-na-vurderer-new-york-a-herme-1.14737482

Back