• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

MD81 og MD82

B777ER

ScanFlyer Blue
Jeg fløy tidligere i vår med OY-KHE eller SAS Danmarks *A-maskin. Ombord fortalte purseren over speakeren at vi fløy med en MD-81, men ifølge scanair.no sine sider, står det at dette er en MD-82 maskin. Hva er riktig?

Forøvrig: Hva skiller en 81 fra en 82 maskin?

eg.mærke OY-KHE
Reg.nr 11835
Reg.dato 22-12-1999
ICAO 24 bit/hex 45AD05
TCDS nr. A6WE
Midl. reg.
Udløbsdato 21-12-2009
Kategori Flyvemaskine
Fabrikant McDonnell Douglas Corporation
Serienr 49604
Typebetegnelse DC-9-82 (MD-82)
Byggeår 1988
MTOM 67812
Max. pass. 156
Brugernavn Scandinavian Airlines System (SAS)
Adresse c/o Manpower Solution, A-31
Postboks
Postnr/by S-971 74 Luleå
Land Sverige
Tidl. reg.mærke
Bem. til tidl. reg.mærke
Ejer Vis nuværende ejer/ejere

Hehe. Da føler jeg at jeg har fått svar på at KHE er en 82!! :)
Likevel er det rart at en person i kabinbesetningen kalte maskinen for en 81, og nei, det er ikke noe i vei med hørselen min ;)

Føler også at jeg begynner å få svar på mitt 2. spørsmål. Hva er forskjellen på en 81 og en 82? Ikke lett å si gitt.

MD82 har høyere MTOW, derav har den også høyere thrust rating enn en MD81. Man ser ikke forskjell på flyene på avstand, men for de med teknisk erfaring på MD80-maskiner er det noen små forskjeller som gjør seg synlig;)

Grunnen til mye rot mellom hvilke fly som er MD81 og hvem som er MD82 er at vi har bygd om mange ifra MD81 til MD82, og derfor er det ikke alt som står skrevet i arkivene som er til å stole på.

Takker for veldig oppklarende svar. Men var KHE opprinnelig en 81?

Back