MD maskiner drar selskapet til bunns

MartinL

ScanFlyer Dusty
”SAS Gruppen opererer i dag i alt 60 MD-80 fly. Disse fly har en gennemsnitsalder på knapt 19 år og et brændstofforbrug, der er op til 40 % højere end tilsvarende nye flytyper af samme størrelse.

”Med dagens halvårsmeddelelse fra SAS står det mere klart end nogensinde, at den eksisterende flyflåde kan blive en møllesten om halsen på selskabet,” skriver direktør for mægler- og rådgivningsvirksomheden Travelbroker.dk, Ole Kirchert Christensen.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=17539
 
Litt lettvint .. det er også andre faktorer enn drivstoff-forbruk som avgjør en flytypes lønnsomhet ..
 
Litt lettvint .. det er også andre faktorer enn drivstoff-forbruk som avgjør en flytypes lønnsomhet ..

Skal vi hive oss i denne debatten igjen? :D

"Jamen Allegiant driver jo MD flyselskap og det loenner seg?" :p
 
Og SAS-Norge sjefen var på kveldsnytt i dag, og sa at han var
glad det ikke var HAN som skulle motta 40 stk. nye maskiner
i disse tider.. ^_^

Litt for enkelt å svartmale MD'ene på denne måten,
ingen tvil om det!
 
Skal vi hive oss i denne debatten igjen? :D

"Jamen Allegiant driver jo MD flyselskap og det loenner seg?" :p

Nei, vi trenger ikke det, men årsaken til at det lønner seg for Allegiant er den lave utnyttelsen. Du har råd til å la kjerra sitte på bakken når kapitalkostnadene er lave. Og når SAS sier at de må parkere fly, er dette en taktikk de bør følge. Bruk eldre avskrevede maskinene i peakene og parker dem ellers.

Du har ikke råd til å la nye maskiner sitte på bakken. Det er å kaste penger ut av vinduet. De som skal drifte 40 nye maskiner 16 timer i døgnet bør helst ha en god plan hvordan dette skal gjøres og samtidig tjene penger .....
 
Men nå har SAS Norge 0 MDer

Nemlig, og det var det ingen som kommenterte.....

Forøvrig blir effektem av økte oljepriser merkbar for MD-flåten all den tid og stund flyene bruekr 40% mer enn snittet av 737´ene. Ev. kapitalkostnader ved kjøp av nye fly fluktuerer ikke på samme måte.
 
Forøvrig blir effektem av økte oljepriser merkbar for MD-flåten all den tid og stund flyene bruekr 40% mer enn snittet av 737´ene. Ev. kapitalkostnader ved kjøp av nye fly fluktuerer ikke på samme måte.

En MD-82 bruker da ikke 40% mer pr setekm enn snittet av SAS(NO) sine 737.
 
Nemlig, og det var det ingen som kommenterte.....

Forøvrig blir effektem av økte oljepriser merkbar for MD-flåten all den tid og stund flyene bruekr 40% mer enn snittet av 737´ene. Ev. kapitalkostnader ved kjøp av nye fly fluktuerer ikke på samme måte.

Så det er derfor de faller fleste selskaper som opererer denne typen signaliserer at de vil ha maskinene bort fort som bare f#¤"?
 
Var det ikke snakk om, i årsrapporten, at SAS skulle ta inn syv "nye" MD-87? Hva skjer med dette?
 
Tja Delta flyr jo en haug uten at de settes på bakken...

Utvilsomt, men det er ikke akkurat få andre selskaper som i den siste tiden har signalisert at MD maskinene skal ut fort som F....

Det er neppe fordi de er så billige i drift, selv om de er aldri så mye nedbetalt!
 
MD81/82/83 bruker vel et sted mellom 25-30% mer enn 737NG. Mulig MD87 bruker 40% mer, men jeg tviler på det.
 
Det sier seg selv at regnestykket er et helt annet med nedbetalte MD maskiner selv hos SAS når oljen ligger på 147 dollar v 60 dollar!
 
Back
Top