MD-80 innenriks i Norge

Star Flyer

Star Alliance only.
Hallo alle forumister!

Sitter og leter etter gamle flyreiser fra jeg var liten.
Kan det stemme at SAS brukte MD-80 på innenriks i 2000-2003? Og hvorfor sluttet dem med det evt.?

Kom over dette fordi pappa fortalte jeg var redd for å fly hjem fra Bodø engang, fordi turbinene var bak på flyet.. Så det burde da ha vært en MD. :)
 
Det kan også ha vært en DC-9-41, den siste ble vel ikke tatt ut av trafikk før i 2001/2002? Usikker når -21 ble faset ut, men det var vel ikke så veldig lenge før -41?
 
SAS brukte MD-80 på norsk innenriks frem til 2004. Da ble SAS inndelt i nasjonale virksomheter og en interkontinental virksomhet. Denne ordningen opphørte i 2010.
 
SK flög DC-9-41 fram till januari 2002. De allra sista flygningarna med betalande pax tror jag var ARN-KSD-ARN & ARN-ZRH-ARN.
Sista SK turen med DC-9-21 var väl i oktober 2000.

Flög SK även Fokker F-28 och MD-90 på norska inrikeslinjer?
 
Last edited:
SK flög DC-9-41 fram till januari 2002. De allra sista flygningarna med betalande pax tror jag var ARN-KSD-ARN & ARN-ZRH-ARN.

Sista SAS DC-9 "classic" service var SK1606 ZRH-ARN 7 januari 2002 med SE-DAS.
 
Last edited:
SK flög DC-9-41 fram till januari 2002. De allra sista flygningarna med betalande pax tror jag var ARN-KSD-ARN & ARN-ZRH-ARN.
Sista SK turen med DC-9-21 var väl i oktober 2000.

Flög SK även Fokker F-28 och MD-90 på norska inrikeslinjer?

Jeg kan ikke huske å ha sett SAS F28 bli på brukt på norske innenriksruter. De kom aldri nordover iallefall. Men det var forresten snakk om å bruke flytypen på ruten CPH-TOS i 1997, men så ble det MD-87 som ble brukt på denne kortvarige ruten. MD-90 vet jeg ble brukt ved to anledninger på innenriksruten OSL-TOS, første gangen fra FBU i 1998 og andre gang i februar 2004.

Sista SAS DC-9 "classic" service var SK1606 ZRH-ARN 7 januari 2001 med SE-DAS.

Liten rettelse her, det var 7/1-2002 at SE-DAS "Gardar Viking" på SK1606 var siste flyvning med passasjerer. Siste SAS MD-80 på innenriksflyvning til Tromsø kom 11/11-2004, og den hadde BU rutenummer...
 
Last edited:
Jeg vil Ikke tro at F-28 ble brukt på norsk innenriks. Disse var tidligere Linjeflyg-fly, men unntak kan vel ha forekommet etter overtagelsen. Jeg fløy typen en gang på svensk innenriks mellom Umeå og Arlanda på nittitallet en gang.
 
Det forekom, men det var svært sjelden. Skjedde neppe flere ganger enn du kan telle på en hånd.
 
Sista SAS DC-9 "classic" service var SK1606 ZRH-ARN 7 januari 2002 med SE-DAS.

Beträffande SE-DAS så ferryflög den ARN-OSL 8 januari som SK9199, OSL-WOE 21 januari som SK9140 för storage , retur WOE-OSL 3 maj som SK9199 , lämnade SAS OSL-KEF-YYR-BGR-MCI-ROW 12-13 november 2002 som SK9143 och hade efter ankomst ROW TT 57557 timmar och 70022 cycles.
 
Back
Top