McFadden valgte bort Ryanair

Men generelt: Hvorfor skal man måtte skaffe seg pass for å reise innenlands hvis man allerede har gyldig legitimasjon og det ikke er krav om hverken pass eller legitimasjon for å fly?

Det er det da heller ingen som krever, det var noen andre i denne tråden som nevnte det som "worst case scenario".

Men om Ryanair skulle begynne med innenriksruter i Norge, så ville vel kanskje folk finne seg i å drasse med seg pass om de fant prisene lave nok?

Hvis pass er eneste akseptable legitimasjon for Ryanair regner jeg med at det er dokumentert i reisedokumentene.

For min del er passet alltid med på reise uavhengig av reisemål av to grunner;
For det første slipper jeg å huske det de gangene det faktisk virkelig er nødvendig og for det andre vet man aldri hva som skjer. Dritt å være i Bergen og gå glipp av en spontantur til feks London bare fordi passet ligger igjen på Østerås.

Du må se forskjell på Norden og Schengen. I Norden er det passfrihet, i Schengen er krav om legitimasjon av statsborgerskap.

Mener du også at det er helt greit å f.eks. måtte vise pass for å fly OSL-TRD dersom FR skulle begynne å fly innenlands i Norge?

Dette handler ikke om passfrihet i eller utenfor Schengen, men om hvilke krav til legitimasjon RyanAir stiller for sine reisende. At pass for mange, i mangel på offentlig utstedt ID-kort, eneste alternativ er et Norge-problem - ikke et RyanAir-problem.

Et norsk førerkort er da utstedt av myndighetene og er gyldig ID både i Norge og andre land, men aksepteres ikke som legitimasjon av Ryanair. Forskjellen på førerkort og pass/nasjonalt ID-kort er at sistnevnte forteller noe om statsborgerskap og derfor er påkrevet ved reise innen Schengen (minus Norden).
Har ikke norsk førerkort, men er det ikke slik at norske myndigheter fant det mer hensiktsmessig å benytte en begrenset tilgjengelig plass på å oversette "Førerkort" til 100 forskjellige språk, enn å opplyse om hvilken informasjon som står på passet og hva som er hva? Man kan alltids le av dumme amerikanere når man etter å leie bil i USA ser navnet Statens Vegvesen på kvitteringa, men er det virkelig de som er idiotene?

Mitt California ID-kort sier forøvrig ingenting om statsborgerskap, men er såvidt jeg vet gyldig også hos RyanAir.

Dette handler ikke om passfrihet i eller utenfor Schengen, men om hvilke krav til legitimasjon RyanAir stiller for sine reisende. At pass for mange, i mangel på offentlig utstedt ID-kort, eneste alternativ er et Norge-problem - ikke et RyanAir-problem.
Som jeg har nevnt før, Ryanair har valgt å kun godta (norsk) pass evt. (annen) nasjonal ID og valgt at alle skal legitimere seg. Greit nok så får man akseptere det, men jeg synes nå fremdeles det er litt søkt at de krever annen legitimasjon enn det som er normalt myndighetskrav (og de-facto standard i bransjen)

Har ikke norsk førerkort, men er det ikke slik at norske myndigheter fant det mer hensiktsmessig å benytte en begrenset tilgjengelig plass på å oversette "Førerkort" til 100 forskjellige språk, enn å opplyse om hvilken informasjon som står på passet og hva som er hva?
Man kan alltids le av dumme amerikanere når man etter å leie bil i USA ser navnet Statens Vegvesen på kvitteringa, men er det virkelig de som er idiotene?
Det norske førerkortet følger Europeisk-standard for layout og informasjon.

Jeg tok ved feiltagelse noe annet enn førerkort ut av lommeboka en gang, jeg fikk leid bil på det også, men navnet mitt ble korrekt ;)

Mitt California ID-kort sier forøvrig ingenting om statsborgerskap, men er såvidt jeg vet gyldig også hos RyanAir.

Da har du ikke lest posten litt lenger opp, du må nok frem med pass hos Ryanair, og det kan ikke brukes som reisedokument når du reiser i Schengen

THE ONLY FORMS OF TRAVEL DOCUMENTS ACCEPTED ON RYANAIR FLIGHTS ARE:

A valid passport

A valid National Identity Card issued by the government of a European Economic Area (EEA) country. (Only the following EEA countries currentlyissue National Identity Cards acceptable for carriage on Ryanair flights: Austria, Belgium, Bulgaria, Finland, France, Germany, Gibraltar, Greece, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Hungary, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Netherlands, Malta, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden (not accepted on non Schengen flights), Switzerland)

Last edited:
Back