Max høyde for å være flyvertinne?

Tommeliten

Newcomer
Max høyde for å være flyvertinne?

Hei jeg vet ikke om dette er rett sted å spørre. flytt gjerne tråden hvis det er i feil forum.
spørsmålet er imidlertid som følger:

det har nylig gått opp for meg at jeg hadde elsket å være flyvertinne/kabinpersonell.
jeg har en del utdannelse fra før og har jobbet som bartender en god stund så jeg
føler meg kvalifisert til å søke. det eneste aberet er at jeg er 194 høy.

er det noen som vet om dette er for høyt for å jobbe i typ norwegian eller sas?
jeg må aldri bøye meg når jeg er ute å fly med mindre jeg flyr wideroe,
men noen steder står det at 180 er max andre steder 190 og noen steder står det
ingen ting.

hva er riktig?

-på forhånd takk

Re: Max høyde for å være flyvertinne?

Varierer litt fra selskap til selskap, men 1.90 er maksimumhøyde hos de fleste selskaper. Anbefaler uansett at du kontakter aktuelle flyselskap og hører med de.

Velkommen til forumet! :)

Hei og velkommen til forumet for flynerder!

Høydekrav varierer noe fra flyselskap til flyselskap. Ser for eksempel at Thomas Cook setter minimum 165 cm, om de har en øvre grense vet jeg ikke...

http://www.thomascookairlines.no/dynamic/dynamicTextSingle.aspx?dynamic_id=83742&menuid=6

... hva SAS og Norwegians spesifike krav er for meg ukjent, men generelt sett leser man ofte at høyde for en kabinansatt bør ligge mellom 160-190 cm. Om jeg ikke tar grundig feil tror jeg Widerøe faktisk har en øvre grense på 185 cm.

Anyway, det er flere kabinansatte blant forummedlemmene, både i SAS og Norwegian, så noen av disse vil sikkert kunne gi deg gode svar på det du lurer på.

SAS har også en lavere max-højde på CRJ-crew end på de øvrige fly. Det samme gjaldt Q4, så det passer jo fint med at WF også har det.

Det er forøvrigt ikke uden grund. 1.90 og CRJ eller Q4 er en meget kombi og kan give kedelige arbejdsskader.

Altså det sier seg selv at personer over 180 cm kan jobbe i en crj..
Jeg med mine 194 cm er ca et hode for høy til disse maskinene..
Men på en 737 kan det vel ikke være et problem med crew som er på min høyde?

Når jeg var med å rekruterte til kabinen i SAS for et par år siden så var anbefalt høyde 160-190 cm. Minste på 160 var et krav, men øvre var kun anbefalt.
Det man skal tenke på er at man ikke nødvendigvis hele tiden jobber i midtgangen på flyene. I galleyene så krummer taket seg, og jeg med mine 186 sliter litt enkelte ganger. Men det er levelig. Man må bare være veldig bevist på holdning, stilling etc for kroppen.
Lykke til, en fantastisk jobb som kan anbefales.

Gubben er 193 og jeg 190 og vi begge jobber i DY. Men så er han den høyeste i selskapet også da...

De har sagt engang i tiden at 190 var maks...

Oh, gi meg svømmeferdigheter i julegave kjære julenissen - så oppfyller jeg ellers alle krav :colgate:

Gode svømmeferdigheter ? Hehe, jaja, er visst endel krav dem ikke er like nøye med. Du får søke Ida, tviler på dette stopper deg :)

Gode svømmeferdigheter ? Hehe, jaja, er visst endel krav dem ikke er like nøye med. Du får søke Ida, tviler på dette stopper deg :)

Hm, gjøres ikke tester i basseng ?

Må kabinen i NAS gjennom den testen ? Har jeg aldri hørt om, men på den annen side har jeg heller aldri jobbet i kabinen.

Og forøvrig: er gode svømmeferdigheter å kunne svømme 250 meter i basseng ?

Må kabinen i NAS gjennom den testen ? Har jeg aldri hørt om, men på den annen side har jeg heller aldri jobbet i kabinen.

Selvfølgelig må nyansatte som går på initialkurs i DY gjennom denne testen, den er obligatorisk. Så har du de som går på conversion kurs, altså nyansatte som har flydd i andre selskap før. De slipper denne testen da de har hatt den før.

Sånn er det når man sitter på lukket avd. :spin

Men mener det faktisk bare var 200 meter og i tillegg kunne dra opp en dukke fra 3 meter.

Da vi hadde WetDrill hos DY da jeg tok kurs igjennom dem så var det bare 200 meter vi trengte å svømme, pluss det å dra opp den dukka fra 1.5 meter var det i det bassenget vi var i allefall..:)

Er en jobb som anbefales på det sterkeste og prøvene er steinharde, derfor ikke jeg besto på den siste eksamenen, men har søkt inn i Norwegian igjen nå så får vi se..:)

Lykke til..:)

Da vi hadde WetDrill hos DY da jeg tok kurs igjennom dem så var det bare 200 meter vi trengte å svømme, pluss det å dra opp den dukka fra 1.5 meter var det i det bassenget vi var i allefall..:)

Er en jobb som anbefales på det sterkeste og prøvene er steinharde, derfor ikke jeg besto på den siste eksamenen, men har søkt inn i Norwegian igjen nå så får vi se..:)

Lykke til..:)

Men kan man søke tilbake igjen da når man ikke besto siste testen. Vet flere som ikke besto siste testen hos Norwegian. Men håper De gir De en sjanse igjen. Men lykke til

Man får vel karantene på ny søknad , og vurdering ved opptak

Back