• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Måtte stå igjen da tomt SAS-fly lettet

Hurum

ScanFlyer Gold

Morgenflyet fra Evenes lettet uten en eneste passasjer om bord. Ei full flylast sto måpende igjen og så maskinen forsvinne mot Oslo.

– Helt forkastelig, mener Eva Opshaug Teigen fra Narvik som er en av de som måtte se på at flyet dro, uten at hun eller noen av medpassasjerene fikk være med.

Morgenflyet var en av de svært få avgangene fra Evenes på en dag der det meste var innstilt.

«Jeg kan bare beklage, men situasjonen i selskapet er litt spesiell akkurat nå»

– Det er tydelig at SAS Braathens har et ledelsesproblem. Spesielt vi i distriktene kan ikke leve med at selskapet får styre i luften tilnærmet alene. Det er på tide at Norwegian får opp flere flyruter, slik at det kan bli en reel konkurranse i lufta, mener hun etter gårsdagens tildragelse.

Store følger

Selv måtte hun ringe til Oslo å gi beskjed om at hun og reisefølget ble for sene til et viktig møte, der kunne de fortelle at rundt halvparten av de over hundre møtedeltakerne hadde meldt avbud, eller gitt beskjed om forsinkelse på grunn av flykaoset.

– Det var mange passasjerer som var fortvilte da de så flyet gikk fra dem. Mange skulle videre med andre fly og får ikke dekket flybillettene som de nå ikke får brukt. Noen skulle på jobb i Russland, andre på jobbintervju.

– Flykaoset fikk store følger for mange, sier Eva Opshaug Teigen.

– Flyselskapene burde bli gjort ansvarlige for alle reelle kostnader passasjerene blir påført, også følgekostnader som tapt arbeidsfortjeneste og andre flybilletter.

Manglet kabinpersonal

Seniorrådgiver i SAS, Knut Løvstuhagen, forklarer det hele med at flyet manglet kabinpersonal.

– Flyet kom til Evenes mandag kveld. Kabinpersonalet kom opp med siste fly klokka ett på natta. De skal ha åtte timers lovpålagt hvile pluss transport, og dermed var de ikke klar da flyet måtte settes inn i produksjon et annet sted, framholder han.

«Flyselskapene burde bli gjort ansvarlige for alle reelle kostnader passasjerene blir påført»

Det er trafikkontoret i SAS som avgjør disponeringen av maskinene.

At reisende fra Evenes måtte «ofres» til fordel for reisende andre steder, skjønner han opplevdes ille for de som ble stående igjen.

– Jeg kan bare beklage, men situasjonen i selskapet er litt spesiell akkurat nå, sier han.

Han hadde ikke nærmere opplysninger om hvor flyet heller ble satt inn.

Hentet fra Fremover

Replying to Topic 'Måtte stå igjen da tomt SAS-fly lettet'

Kunne de ikke heller forsinke morgenavgangen slik at de kunne hvilt seg da? Fra 01:00 til la oss si 10:00 ?

Jo, men det gjorde ikke SAS. Dem trengte nok flyet en anna plass. Men sikkert veldig mange på EVE som stilte det samme spørsmålet vil jeg tro...;)

– Det er tydelig at SAS Braathens har et ledelsesproblem. Spesielt vi i distriktene kan ikke leve med at selskapet får styre i luften tilnærmet alene. Det er på tide at Norwegian får opp flere flyruter, slik at det kan bli en reel konkurranse i lufta, mener hun etter gårsdagens tildragelse.

Når jeg leser denne uttalelsen (som ikke er helt utypisk), har de samme menneskene gjort seg opp noen tanker om hvem som skal betale gildet?

Vil presiserer at dette er ikek skrevet av meg, men postet av meg med kilde fra Fremover ;)

Originally posted by Hurum
Vil presiserer at dette er ikek skrevet av meg, men postet av meg med kilde fra Fremover ;)

Ser jo at det ble ganske misvisende, ja, jeg skal rette opp. :D

Back