• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Måtte lande i blinde

Hurum

ScanFlyer Gold
Måtte lande i blinde

En haglstorm gav pilotene en stor utfordring: De måtte lande med ødelagt flynese, uten radar og uten å kunne se ut av vinduene. Om bord var 200 passasjerer.

Ekstrem landing: Pilotene klarte kunststykket og landet flyet med 200 passasjerer, uten å bruke radar og uten å kunne se ut av vinduene. Foto: Reuters

Asiana Airlines rute 8942 fløy rett inn i en haglstorm da det var på vei fra ferieøya Cheju til Seoul.

Haglet pepret flyet, og da det til slutt unnslapp stormen, hadde flyet fått ekstrem medfart.

- Hagl rev av flyets nese og knuste pilotenes ruter, opplyste en talsmann for flyselskapet til Reuters.

Haglet slo i tillegg ut hovedkretsen til radar-systemet og slo hull på beskyttelses-skjoldet over motorene.

Dermed fikk pilotene en vanskelig utfordring. For selv om vinduene i flyet av typen Airbus 321 var laget av sikkerhetsglass og ble sittende fast selv etter at de var knust, var det bortimot umulig å se gjennom dem.

177 skolebarn om bord

- Pilotene våre måtte lande flyet manuelt uten å kunne se hva som lå foran dem, fortalte talsmannen.

Bare de små sidevinduene i cockpiten var hele og var den eneste muligheten pilotene hadde for å se hvor de skulle lande.

Om bord på flyet var det 200 passasjerer. 177 av dem var skolebarn som hadde vært på tur.

Får belønning
Utrolig nok klarte pilotene å få alle trygt ned. Uten noen form for radar og lite utsyn, landet flyet på rullebanen i Seoul.

Ingen ble skadet, og pilot Lee Chang-ho og annen-pilot Kim Yong-ik kan nå vente seg æresbevisninger for innsatsen.

Hagl utgjør ifølge flyselskapets talsmann en enorm risiko for fly med høy fart

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119240

Replying to Topic 'Måtte lande i blinde'

Originally posted by Hurum

Ingen ble skadet, og pilot Lee Chang-ho og annen-pilot Kim Yong-ik kan nå vente seg æresbevisninger for innsatsen.

Akkurat....og hvem fløy flyet rett inn i haglstormen? :) Jeg vet selvsagt ikke årsaken, men det har skjedd før at piloter har blitt sett på som helter, og når etterforskningen har vært ferdig så har det vist seg at det var pilotene som var årsaken til det hele.

Tenk å lande-UTEN RADAR!:wow:
I mine 34 år som flyger har jeg aldri visst at man lander med radar.Radarledning fra bakken,såkalt GCA,noen få ganger,men aldri med radaren ombord.Den brukes til å oppdage skyer med nedbør som regn og hagl.Noe den tydeligvis ikke er blitt brukt til i dette tilfellet.Helter? De har bare gjort det de er betalt for å gjøre: redde situasjonen når uhellet er ute.De har sikkert gjort bruk av ILS-utstyret ombord dersom glideslopeantennen var uskadet.
Har selv landet en BN Islander uten sikt fremover pga. is på frontruta,avisingsanlegget virket ikke.Det gikk fint det. Og når jeg tenker meg om: Charles Lindberg's "Spirit of St. Louis" hadde ikke frontrute i det hele tatt!

Originally posted by FBU 4EVER
Charles Lindberg's "Spirit of St. Louis" hadde ikke frontrute i det hele tatt!

Men han hadde da et periskop:smokin

Back