Matpakke på fly

Trety

ScanFlyer Rusty
Matpakke på fly

http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article313832.ece

Flere norske reiseoperatører forbyr passasjerene å ta med seg mat ombord på flyene. Nå er Apollo reiser innklaget til Forbrukerrådet, som forfølger saken.

Replying to Topic 'Matpakke på fly'

Spännande utveckling på detta område. När jag flög med easyJet förra veckan var det inga problem att äta medhavd mat. Flygvärdinnan ville nästan köpa den Sandwichen som jag hade med mig.

Originally posted by Savipix

Flygvärdinnan ville nästan köpa den Sandwichen som jag hade med mig.
Har de SÅ dårlig mat på trillevogna der... :p

Jeg har nesten alltid med meg noe proviant på flyreiser, uansett om det er selskap som har inkludert servering eller ei.

Ganske smålig å drive på slik som enkelte selskaper holder på.

Nå skal det sies at enkelte passasjerer definerer også øl og brennevin som niste, og det kan jeg godt forstå at selskapene reagerer på.

jeg er ikke helt sikker på at det bare er "smålighet" fra flyselskapenes side å nekte pax å ta med niste ombord. Tenk deg at du sitter bak på sete 32E og passasjerene rundt deg drar frem nistemat full av hvitlø, vietnamesisk fiskesaus eller gammalost og rakfisk. Ikke en hyggelig odør å sitte i i noen timer, eller om en tupperwareboks med dette innholdet ryker, og du plutselig har østersaus eller annet svineri spredt rundt i kabinen. Dessuten kan det jo tenkes at passasjerer med sterke matallergier blir syke av det medpassasjerene har tatt med ombord.

Med all due respekt CK, det er noget beancounter-crap!
Hvis der var bare det mindste om den logik - havde verdensmesteren i at "lade pax betale for alt - og tro de får det gratis" (MOL) nok indført det for noget tid siden.

Det handler ene og alene om at sælge mre ombord

Det er meget muligt at eneste grund til at dette er forbund er mersalg, som Jens skriver.

Men jeg må sige mig enig med CK. Uff hvilken stank der kunne blive i kabinen. Jeg er faktisk meget positiv overfor at de selskaber som ikke her mad inkl. i prisen forbyder folk selv at tage mad med. Når det er sagt så mener jeg også at selskaber der forbyder dette har en forpligtelse til at sælge mad af en ordenlig kvalitet, samt have en rimeligt udbud.

Originally posted by jens
Med all due respekt CK, det er noget beancounter-crap!
Hvis der var bare det mindste om den logik - havde verdensmesteren i at "lade pax betale for alt - og tro de får det gratis" (MOL) nok indført det for noget tid siden.

Det handler ene og alene om at sælge mre ombord

Det CK skriver er ikke crap på noen måte (særlig fordi jeg presenterte et av disse argumentene tidligere selv :) ). Det er faktisk slik at enkelte passasjerer nødvendigvis vil ta med det som passer dem i slike situasjoner - og sterkt luktende matvarer vil komme til å bli et tema. Jeg ser helt klart en vanskelig situasjon for crewet hvis de skal måtte vurdere i hvert enkelt tilfelle hva som lukter for sterkt og ikke. At selskapet ikke går ut med dette argumentet er også fullt forståelig, en del mennesker (les: kunder) blir ganske fornærmet over slikt.

Men at det å selge mat ikke er et helt uvesentlig poeng er nok alle enige i!

På tide å forby snus ombord da?

Fin måte for selskapene å tjene litt mer penger, selv om de prøver forgjeves å komme med saklige argumenter for at det er sånn.

Er da bare å ha med seg mat, og spise den mens crewet gjemmer seg bak gardinna....

Originally posted by TheDane

Uff hvilken stank der kunne blive i kabinen.
Der er vel udluftning ombord!

Når luftfartselskaberne absolut vil opføre sig som bus/togselskaber (hvor du kan tage al den mad med du vil!) må de også regne med at folk agerer efter det.
I og med, at de dropper den "gratis" mad er de ikke længere "flyvende restaurant" med de begrænsninger det nu medfører.

På tog og busrejser kan folk medbringe den mad de vil - og gør det. Der har jeg aldrig oplevet det som et problem om folk spiser leverpostej, pasta, carry, hvidløg eller pastrami.

Den eneste gang jeg har være med et no service selskab (Easyjet) var der kortvarrigt en blandet aroma i luften da folk tog deres madpakker, sandwiches, burger, pizzaslices etc frem, men i løbet af no time var luften clearet af udsugningen.
Duften/stanken af mad har været mere vedholdende ombord på eksempelvis KL fra AMS til NBO!

Helt ærlig talt;

Det at passasjerer har med seg mat av klasse som blir nevnt her, er overhodet ikke vanlig eller et eksempel på gjennomsnittet.

Folk som har med seg niste, har stort sett, brød, rundstykker, baguetter el.l. med tilhørende fornuftig pålegg. Men, ja, jeg har selvsagt vært ute for de helt ekstreme nistene som lukter vondt, men i de forbindelser har som regel lukten av niste-eierene overdøvet denne lukten - og pax'en er jo ikke bare-bare å hive av ;)

Nei, stort sett har folk med seg "normale" nister som er helt problemfritt å innta ombord i et fly sågar som et annet egnet sted.

Av ren nysgjerrighet: Hvilke selskaper aksepterer ikke at pax'n nyter medbrakt mat?

..blir det nå en mulighet for rakfisk ombord? Jippi - I`ll be there...(...om så det er Ryanair som tillater rakfisk!!!)

Dete er selvsagt for å selge mer mat ombord. Men....har selv reist flere ganger med selskaper som faktisk har gått tom for mat til salgs ombord når de har kommet et stykke bak i seteradene. Om man ønsker å forby dette så er det selvsagt at man må ha en "grunn" for det, så da er vel allergi og lukt det beste argumentet, for man kan jo ikke kalle en spade for en spade og si at det er fordi dem skal selge mer, det hadde dte blitt baluba av - garantert!
Svært få som har med seg illeluktende mat vil jeg tro. Og som nevnt tidligere går jo detet fint på f.eks tog så....

toget er noe annerledes enn fly - det vil som oftest være mulig å flytte seg til en annen vogn på flyet, eller lukke opp et vindu. Litt værre på flyet. I USA - der det er lengre siden de sluttet med servering - har faktisk det med illeluktende/allergifremkallende mat vært et problem.

Selv har jeg spist en Wopper Cheese med pommes frites på STN-DUB med Ryanair...:wow:

Ingen drøm å sitte ved siden av en som akkurat har spist en stor pølsemeny for så å rape litt etter en slurk Cola...

Originally posted by CK

toget er noe annerledes enn fly - det vil som oftest være mulig å flytte seg til en annen vogn på flyet, eller lukke opp et vindu. Litt værre på flyet. I USA - der det er lengre siden de sluttet med servering - har faktisk det med illeluktende/allergifremkallende mat vært et problem.

Ja men så virker det som amerikanere ikke klarer seg et par timer uten mat heller. Tror tingene er litt annerledes i Europa. Velger og håper på det....

Og vekten på nordmenn øker FARETRUENDE også... Se først på oss selv før vi bekymrer oss for amerikanere!

Originally posted by EB

Og vekten på nordmenn øker FARETRUENDE også... Se først på oss selv før vi bekymrer oss for amerikanere!

Helt enig at vekta øker......men det skyldes vanligvis redusert aktivitet og samme matinntak. Men synes fokus på bedre mat har kommet langt, men mye igjen.
Når jeg var i USA fikk jeg inntrykk av at ALLE porsjonene jeg fikk hadde holdt til 2 personer. Fant ut at det ofte var nok å bestille halvparten av hva amerikanerne menet var "passe".

Är det så att flygbolagen anför allergi som ett argument för att inte få ha mat (= vanligtvis någon sandwich eller lättare snack) med sig ombord så måste man rimligen förbjuda personalen och passagerarna ombord att ha parfym eller deodoranter på sig. Det är vad jag förstår långt vanligare att man är parfymallergiker än allergisk mot ex. mat eller djur. Och vad är det som säger att man inte kan vara allergisk mot maten som flygbolagen serverar/säljer ? Nej, som någon sa tidigare, kalla en spade för en spade: det finns naturligtvis inget annat argument än att man vill sälja "maten" själv.

Men burde ikke de som da tar med seg mat også være ansvarlig for å rydde og vaske etter seg?

Back