Måske ny ballade

sk931

ScanFlyer Rusty
Måske ny ballade

Se her :

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=242078

Hilsen
Ole
 
Re: Måske ny ballade

Kjempebra av SAS som her tilpasser perosnelt etter hvem som mest sannsynlig er ombord. Hvorfor skal ikke SAS kunne innføre dette uten av deres fagforeninger er mistenksom?
Dette er jo virkelig service til kundene. Kina er et stort marked somvil vokse mye i framtiden tror jeg. Har man kinesisktalende personale ombord tror jeg at kineserne langt lettere vil velge SAS. Finnair praktiserer jo dette på rutene til Thailand. Der er det alltid 2 thai i kabinen.
Dette bør vel SAS kunne klare uten store protester fra fagforeningen. Hadde det vært snakk om 8 kinesere og 2 dansker ombord hadde jeg skjønt reaksjonen;)
 
Re: Måske ny ballade

"Bolaget" har väl tidigare haft Japanska cremedlemmar på CPH-NRT och CPH-KIX?
 
Re: Måske ny ballade

Har det vært dårlig erfaring med japanere i kabinen? ....aha, men japanere har nok ikke like lav lønn som kineserne vil få - det er her det ligger kanskje.

Men hvorfor skal ikke disse ha vanlig SAS-lønn?
 
Re: Måske ny ballade

Det har sikkert noget med løn niveauet at gøre som DY siger. Men ellers er der jo ikke noget ekstraordinært i dette. Som sagt har SAS allerede japanske crew medlemmer på København-Tokyo. Mange andre selskaber rundt i verden bruger jo også et mindre antal "lokale" crew medlemmer på ruter til/fra lande hvor sproget i stor stil kan være et problem samt de kulturelle forskelle er meget store. Fx havde SAS jo også indisk talende personale på Kastrup udelukkende til at servicerer Delhi afgangene da de fløj for nogle år siden. Spanair har jo fx også mange spansk bosatte skandinavere ansat og forsøger så frem det er mulig at have mindst en skandinavisk talende på både rute og charter afgangene til/fra Skandinavien. Dette kan kun ses som en god service.
 
Re: Måske ny ballade

Tænkte det nok, CAU støtte til SAS forleden var en enlig svale.
Nu er de nede (langt nede!) i Skyttegravene igen. Det er nok den form for frugtbart samarbejde der skal skaffe mere CAU beskæftigelse på evt. nye langruter!!!! NOT
 
Re: Måske ny ballade

Finnair har både kinesere, thailendere og japanere i kabinen allerede. Da jeg fløy til Shanghai var det 3 kinesere med og det samme med 3 japanere til Tokyo.
 
Re: Måske ny ballade

Stemmer det. Det var noe rumling da dette begynte, men jeg tror de fleste forsto at det var positivt for AY å kunne skilte med dette for det lokale marked, så særlig mye trøbbel fra fagforeningene ble det ikke.
 
Re: Måske ny ballade

Kabinforeningen i SAS er noe helt for seg selv - har jeg forstått etterhvert. At det går an å være så smalsporet og navlebeskuende.
Sier bare - mer - mer - mer - meg - meg - meg!!
 
Re: Måske ny ballade

Et flott tilbud til kundene - det kommer jo stadig flere kinesere på besøk til Skandinavia, og mange kinesere (som japanere) som reiser til utlandet kan ikke engelsk. Men, selvsagt ser ikke fagforeningene det slik... Det er sikkert billigere med PEK-basert crew, men som det sies så er det jo helt vanlig i bransjen at man har utestasjonert crew som bor i utlandet. Qantas ønsker f.eks. å ta den helt ut, og ansette 7000 cabin crew med baser utenfor Australia
 
Re: Måske ny ballade

Bra av SAS - elendig av kabinforeningen som tydeligvis kun tenker på eget beste.
 
Re: Måske ny ballade

Ville tro at det å få utenlandske kollegaer ville være spennende...men så feil kan man ta!
 
Re: Måske ny ballade

Utenlandsk - æsj.... "Vi er jo BEST i alt så hvorfor det? Alle utlendinger kommer for å ta jobbene våre og ta pengene våre!!"
 
Re: Måske ny ballade

Ja...

Hva om man innen Star Alliance begynte med utveksling... Da kunne en SAS ansatt jobbe sammen med en Air Canada ansatt ombord hos f.eks Lufthansa... Kunne vel vært spennende for kabinfolk...eller?
 
Re: Måske ny ballade

Langt fram til det, men jeg tror at utviklingene i alliansene vil frembringe bedre avtaler med både fly, vedlikehold, og kanskej crew etterhvert.
 
Re: Måske ny ballade

Ikke vet jeg om dette er noe passasjerene ville ønsket heller... Men en slags form for utveksling for å lære av andre seslkaper innen samme allianse høres fornuftig ut i mine ører...
 
Re: Måske ny ballade

Selvsagt kan en lære noe av hverandre. Selskapene hadde kanskej klart å få til et enda bedre produkt. Eneste "aberet" er vel at selskapene da hadde blitt mer og mer like.
 
Re: Måske ny ballade

Tror vel alikevel man ville beholdt noe nasjonalt særpreg...
 
Back
Top