MAS och ARN

ATC

ScanFlyer Blue
Nya rykten går om att MAS inte kommer lägga ner linjen till ARN och att det är på regeringsnivå man ändrat beslutet. Hmm hur seriöst vill man tjäna pengar?? Dock så säger rykten också att det kanske är ny sträckning på G vis Dubai till ARN och att flyget till New York är kapad.
I Stockholm hoppas vi naturligtvis!! och en linje via Dubai tror jag mer på. DXB ökar som destination och en sån sträckning skulle säkert kunna gå 4-5 ggr/vecka med 330 t.ex.
 
Man kan alltid hoppas. Låter rätt vettigt med upplägget ARN-DXB-KUL. Tror starkt på att det finns en marknad för en sån sträckning.
 
Den skal i hvertfall gå i vintersesongen 2006/2007 Kuala Lumpur - Stockholm - New York v.v

:D
 
Nu skal det jo lige nævnes at der kun er en årsag til at denne linje evt. overlever - Politisk pres på MAS fra den malaysiske regering. Som jeg forstår det så har adskillige personer i det svenske politiske system været nede på deres grædende knæ og leflet for malayiske politikere og ministre på højt niveau for at få dem til at omgøre den beslutning som ledelsen i MAS har truffet...

Så en økonomisk beslutning er det ikke - så kan man jo diskutere hvor sundt dette er for den turn-around plan som ledelsen i MAS står over for at gennemføre.
 
Originally posted by PP

Nu skal det jo lige nævnes at der kun er en årsag til at denne linje evt. overlever - Politisk pres på MAS fra den malaysiske regering. Som jeg forstår det så har adskillige personer i det svenske politiske system været nede på deres grædende knæ og leflet for malayiske politikere og ministre på højt niveau for at få dem til at omgøre den beslutning som ledelsen i MAS har truffet...

Så en økonomisk beslutning er det ikke - så kan man jo diskutere hvor sundt dette er for den turn-around plan som ledelsen i MAS står over for at gennemføre.

Det är ju helt otroligt vilken insyn du har i svensk politik PP :D

Undrar om Rheinfeldt har ont i knäna efter all knäböjning :-p
 
Inget nytt här. Politik och ekonomi hör ju liksom mer eller mindre ihop. Att svenska politiker "på sina bara knän" vändjat till sina malaysiska motsvarigheter kan knappast betraktats som konstigt. So what, det ligger i sakens natur att man med alla möjliga tillåtna medel försöker påverka den beslutet ligger hos. Kan faktiskt också vara så att svenska tjänstemän har framfört så pass bra argument att det fått Malaysia Airlines & Co att tänka om. När MH för två år sedan valde ARN framför CPH var det också politik som fällde avgjörandet. Löften om rabatter och andra övertalningsmetoder är klassisk lobbying. Det är inte LFV fel att MH styr av politiker.

Hur som haver återstår det att se hur mycket som är sant i dom här rykterna. Jag menar, i denna stund är det fortfarande nedläggning som gäller.
 
Originally posted by jikswoboB

Inget nytt här. Politik och ekonomi hör ju liksom mer eller mindre ihop. Att svenska politiker "på sina bara knän" vändjat till sina malaysiska motsvarigheter kan knappast betraktats som konstigt. So what, det ligger i sakens natur att man med alla möjliga tillåtna medel försöker påverka den beslutet ligger hos. Kan faktiskt också vara så att svenska tjänstemän har framfört så pass bra argument att det fått Malaysia Airlines & Co att tänka om. När MH för två år sedan valde ARN framför CPH var det också politik som fällde avgjörandet. Löften om rabatter och andra övertalningsmetoder är klassisk lobbying. Det är inte LFV fel att MH styr av politiker.

Hur som haver återstår det att se hur mycket som är sant i dom här rykterna. Jag menar, i denna stund är det fortfarande nedläggning som gäller.

Eller MHs fel att LFV drivs av politiker ^_^
 
Selvom andre her er af en anden holdning, så er det i mine øjne efterhånden et faktum at LFV er en langt mere politiske organisation end nogen her giver udtryk for. Det er selvfølgelig positivt for dem hvis de kan benytte det politiske system til genere en indtægt på trods af at kunden taber penge på det...

Uanset set hvad - det bliver spændende at se om den politske magt eller den rationelle forretningsmæssige beslutning vinder i denne sag.
 
Det er nok flere ruter her i verden som holdes gående på pg.a av politisk press, så tror ikke det er noe enestående. Man kan jo sette spørsmålstegn med det, men fra våres ståsted her i Skandinavia bør vi være glad for at det opprettholdes interkontinentaleruter...


Selv om MH sliter økonomisk, så går de nok ikke konkurs. De har jo eier som helt sikkert sørger for det..


Mon tro om det ikke var noe politikk inne i bildet da plutselig Emirates utsatte sin CPH-rute :rolleyes:

Just my 5 cents...
 
Originally posted by PP

Selvom andre her er af en anden holdning, så er det i mine øjne efterhånden et faktum at LFV er en langt mere politiske organisation end nogen her giver udtryk for. Det er selvfølgelig positivt for dem hvis de kan benytte det politiske system til genere en indtægt på trods af at kunden taber penge på det...

Uanset set hvad - det bliver spændende at se om den politske magt eller den rationelle forretningsmæssige beslutning vinder i denne sag.

Har inte danska politiker alltid skyddat SAS och Köpenhamns ställning som skandinaviens hubb ???
Avinor måste vara en helt opolitisk organisation för att man har ju knappt några långrutter... LFV gör inte häller ett särskillt gott jobb ^_^
 
Originally posted by PP

Selvom andre her er af en anden holdning, så er det i mine øjne efterhånden et faktum at LFV er en langt mere politiske organisation end nogen her giver udtryk for. Det er selvfølgelig positivt for dem hvis de kan benytte det politiske system til genere en indtægt på trods af at kunden taber penge på det...

Uanset set hvad - det bliver spændende at se om den politske magt eller den rationelle forretningsmæssige beslutning vinder i denne sag.

Det här blir ju bara för dumt. Så du menar att CPH är obenägen eller saknar möjlighet att ägna sig åt lobbying? Att LFV är statligt och CPH är semiprivat betyder inte att LFV förfogar över den politiska apparaten och CPH inte gör det. Det är idag vedertaget att privat industri direkt eller indirekt genom sina intresseorganisationer har nära sammarbete med staten. CPH är så vitt jag förstår Köpenhamns största arbetsplats - om jobb skulle hotas är jag övertygad om att danska politiker skulle komma till undsättning i någon form. Danmark må ha kommit långt i privatiseringen, men 100 procent marknadsliberalt är det inte. Och det kommer landet heller aldrig bli.
 
Originally posted by jikswoboB

Originally posted by PP

Selvom andre her er af en anden holdning, så er det i mine øjne efterhånden et faktum at LFV er en langt mere politiske organisation end nogen her giver udtryk for. Det er selvfølgelig positivt for dem hvis de kan benytte det politiske system til genere en indtægt på trods af at kunden taber penge på det...

Uanset set hvad - det bliver spændende at se om den politske magt eller den rationelle forretningsmæssige beslutning vinder i denne sag.

Det här blir ju bara för dumt. Så du menar att CPH är obenägen eller saknar möjlighet att ägna sig åt lobbying? Att LFV är statligt och CPH är semiprivat betyder inte att LFV förfogar över den politiska apparaten och CPH inte gör det. Det är idag vedertaget att privat industri direkt eller indirekt genom sina intresseorganisationer har nära sammarbete med staten. CPH är så vitt jag förstår Köpenhamns största arbetsplats - om jobb skulle hotas är jag övertygad om att danska politiker skulle komma till undsättning i någon form. Danmark må ha kommit långt i privatiseringen, men 100 procent marknadsliberalt är det inte. Och det kommer landet heller aldrig bli.

Der er ingen tvivl om at CPH og andre virksomheder/brancher i Danmark naturligvis benytter sig af lobbyisme på både privat og statslig niveau. Det der undre mig i denne sag omkring MAS og ARN er at lobbyismen foregår i forhold til en konkret forretningsmæssig beslutning som er selskab placeret i Malaysia har taget. Det er helt naturligt at LFV vil forsøge at påvirke denne beslutning i deres favør, men når de øknomiske hensyn bliver tilsidesat af politiske hensyn mener jeg at det går for langt.

CPH er som du siger semi-privat og noteret på Københavns Fondsbørs (godt nok nu hovedsageligt ejet af Macquarie Airports). Det er klart at politikkerne i Danmark ud fra et samfundsmæssigt synspunkt er interesserede i at CPH bibeholder sig position. Dette sker gennem at skabe de rette rammebetingelser, men da CPH er børsnoteret er det som jeg ser det helt usandsynligt at danske politikere vil blande sig i konkrete forretningsbeslutninger - både hvad angår lufthaven og dens kunder.

Lad os for sjov prøve at vende situationen om. Lad os lege at SAS taber 100 mio. om året på CPH-BKK og ønsker at nedlægger ruten. Ledelsen i BKK lufthavn anser denne rute som meget vigtig og tager sagen op på minister niveau i Thailand. På højt politisk plan tages der kontakt til Danmark, som er lydhør over for argumenterne. Regeringen i Danmark beslutter herefter at ruten ikke må nedlægges på trods af et tab på 100 mio. kr. Alle kan vel se at dette er helt galt og vil undermininere SAS som selskab - og ud fra min politiske og forretningsetiske holdning er dette forkert.

Konklusionen er at uanset om det omhandler CPH, ARN eller et selskab i en hel anden branche så er det min personlige holdning, at forretningsmæssige beslutninger skal være baseret på økonomi og ikke politik. Herved ikke sagt at jeg er imod politisk lobbyisme til at påvirke beslutningstagere i private selskaber, men det må i sidste ende være forankret i økonomisk rentabilitet.
 
Originally posted by ATC

Nya rykten går om att MAS inte kommer lägga ner linjen till ARN och att det är på regeringsnivå man ändrat beslutet. Hmm hur seriöst vill man tjäna pengar?? Dock så säger rykten också att det kanske är ny sträckning på G vis Dubai till ARN och att flyget till New York är kapad.
I Stockholm hoppas vi naturligtvis!! och en linje via Dubai tror jag mer på. DXB ökar som destination och en sån sträckning skulle säkert kunna gå 4-5 ggr/vecka med 330 t.ex.

Enligt ryktena så skulle denna linje vara med ett samarbete med Emirates ARN-DXB-KUL. Skulle vara ett bra alternativ för Emirates istället för att starta en egen direktlinje till CPH, för att testa den skandinaviska marknaden, via codeshare med MH på Arlanda till Asien och Mellanöstern. För passagerare från ARN så skulle det ändå vara den snabbaste förbindelsen mellen ARN och KUL och kan man öka frekvenserna till 5 gg per vecka så borde det finnas många business passagerare. Och med en mellanlandning i Dubai så kanske LVF ger rabatt!

Andreas
 
Originally posted by Andreas


Enligt ryktena så skulle denna linje vara med ett samarbete med Emirates ARN-DXB-KUL. Skulle vara ett bra alternativ för Emirates istället för att starta en egen direktlinje till CPH, för att testa den skandinaviska marknaden, via codeshare med MH på Arlanda till Asien och Mellanöstern. För passagerare från ARN så skulle det ändå vara den snabbaste förbindelsen mellen ARN och KUL och kan man öka frekvenserna till 5 gg per vecka så borde det finnas många business passagerare. Och med en mellanlandning i Dubai så kanske LVF ger rabatt!

Andreas

Samma upplägg hade man väl tillsammans med SriLankan i början på 2000-talet?
 
Originally posted by Andreas

Originally posted by ATC

Nya rykten går om att MAS inte kommer lägga ner linjen till ARN och att det är på regeringsnivå man ändrat beslutet. Hmm hur seriöst vill man tjäna pengar?? Dock så säger rykten också att det kanske är ny sträckning på G vis Dubai till ARN och att flyget till New York är kapad.
I Stockholm hoppas vi naturligtvis!! och en linje via Dubai tror jag mer på. DXB ökar som destination och en sån sträckning skulle säkert kunna gå 4-5 ggr/vecka med 330 t.ex.

Enligt ryktena så skulle denna linje vara med ett samarbete med Emirates ARN-DXB-KUL. Skulle vara ett bra alternativ för Emirates istället för att starta en egen direktlinje till CPH, för att testa den skandinaviska marknaden, via codeshare med MH på Arlanda till Asien och Mellanöstern. För passagerare från ARN så skulle det ändå vara den snabbaste förbindelsen mellen ARN och KUL och kan man öka frekvenserna till 5 gg per vecka så borde det finnas många business passagerare. Och med en mellanlandning i Dubai så kanske LVF ger rabatt!

Andreas

Emirates er iflg mine kilder meget tæt på sagen "confirmed" for 2007 på CPH - der mangler blot en offentliggørelse af startdato. Så jeg tvivler på at denne rute droppes til fordel for samarbejde med MAS på ARN - så vidt jeg ved ligger det heller ikke til EK at indgå codeshare. Kan ikke lige komme på nogle EK ruter hvor der pt. er codeshare eller andre selskaber som har EK codeshare.
 
Originally posted by PP

Kan ikke lige komme på nogle EK ruter hvor der pt. er codeshare eller andre selskaber som har EK codeshare.

Det er faktisk en god del ...

http://www.emirates.com/usa/TravellerInformation/plan/where_fly/CodeshareAgreements/CodeshareAgreements.asp
 
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by PP

Kan ikke lige komme på nogle EK ruter hvor der pt. er codeshare eller andre selskaber som har EK codeshare.

Det er faktisk en god del ...

http://www.emirates.com/usa/TravellerInformation/plan/where_fly/CodeshareAgreements/CodeshareAgreements.asp

Det var jeg faktisk ikke klar over - tak for opklaringen...
 
Originally posted by PP
Der er ingen tvivl om at CPH og andre virksomheder/brancher i Danmark naturligvis benytter sig af lobbyisme på både privat og statslig niveau. Det der undre mig i denne sag omkring MAS og ARN er at lobbyismen foregår i forhold til en konkret forretningsmæssig beslutning som er selskab placeret i Malaysia har taget. Det er helt naturligt at LFV vil forsøge at påvirke denne beslutning i deres favør, men når de øknomiske hensyn bliver tilsidesat af politiske hensyn mener jeg at det går for langt.

Att MH är politiskt styrt och inte förmår fattar beslut efter vad som är bäst ekonomiskt för företaget är inget LFV behöver ta hänsyn till. Problemet är MHs eget.

Originally posted by PP
Lad os for sjov prøve at vende situationen om. Lad os lege at SAS taber 100 mio. om året på CPH-BKK og ønsker at nedlægger ruten. Ledelsen i BKK lufthavn anser denne rute som meget vigtig og tager sagen op på minister niveau i Thailand. På højt politisk plan tages der kontakt til Danmark, som er lydhør over for argumenterne. Regeringen i Danmark beslutter herefter at ruten ikke må nedlægges på trods af et tab på 100 mio. kr. Alle kan vel se at dette er helt galt og vil undermininere SAS som selskab - og ud fra min politiske og forretningsetiske holdning er dette forkert.

Visserligen en hypotetisk fråga, men vad skulle danska politiker göra om SAS beslutade flytta navet från CPH till en annan flygplats? Att dom skulle göra ingenting tvivlar jag starkt på.
 
Originally posted by jikswoboB

Originally posted by PP
Lad os for sjov prøve at vende situationen om. Lad os lege at SAS taber 100 mio. om året på CPH-BKK og ønsker at nedlægger ruten. Ledelsen i BKK lufthavn anser denne rute som meget vigtig og tager sagen op på minister niveau i Thailand. På højt politisk plan tages der kontakt til Danmark, som er lydhør over for argumenterne. Regeringen i Danmark beslutter herefter at ruten ikke må nedlægges på trods af et tab på 100 mio. kr. Alle kan vel se at dette er helt galt og vil undermininere SAS som selskab - og ud fra min politiske og forretningsetiske holdning er dette forkert.

Visserligen en hypotetisk fråga, men vad skulle danska politiker göra om SAS beslutade flytta navet från CPH till en annan flygplats? Att dom skulle göra ingenting tvivlar jag starkt på.

Jeg mener der er relativ stor forskel på de to ovenstående situationer - nationalt (dansk/skandinavisk) selskab kontra ikke nationalt selskab (Thailand). Så dette hypotetiske spørgsmål ser jeg ingen grund til at beskæftige sig yderligere med... :-p ;)
 
Originally posted by PP
Jeg mener der er relativ stor forskel på de to ovenstående situationer - nationalt (dansk/skandinavisk) selskab kontra ikke nationalt selskab (Thailand). Så dette hypotetiske spørgsmål ser jeg ingen grund til at beskæftige sig yderligere med... :-p ;)

Min poäng vara bara att lyfta fram frågan: när är det okej med politisk inblandning och när det inte är okej? Självklart ser jag skillnad på politiskt direktstyre (så som det är sagt är fallet med MH) och politisk påverkan. Eftersträvas en ekonomi där marknadskrafterna ska få styra, är ingen form av politisk inblanding tillåten. Det är lite av en principfråga helt enkelt.
 
Back
Top