• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Märklig flygrutt

jancr

Newcomer
Märklig flygrutt

Märklig flygrutt för WZZ9349
Bild från flygradar.nu 2008-12-30

Första inlägget, hoppas bilden fungerar.

WZZ9349.jpg

Re: Märklig flygrutt

Wizzairs flight W6 349 Gdansk-Turku som av en eller annen grunn har vært nedom Czestochowa?

Rutten är egentligen ännu längre, det som visas är WZZ9349, innan dess gjorde planet ett varv som WZZ349.

Det som hände var:

16:16 WZZ349 startar från Gdansk mot Turku (HA-LPI)
16:39 WZZ349 vände över Östersjön och flyger tillbaka mot Gdansk
17:11 WZZ349 landar i Gdansk
18:55 WZZ9349 startar från Gdansk mot Turku (HA-LPI)
19:15 WZZ9349 vänder igen över Östersjön och flyger ner till Katowice
20:05 WZZ9349 landar i Katowice
Passagerarna byter flygplan
ca 21:30 WZZ9349 startar från Katowice mot Turku (HA-LPK)
ca 23:00 WZZ349/WZZ9349 är äntligen framme i Turku efter 7 timmar, 3 starter, 2 flygplan.

Aha, ungefär som jag misstänkte att rutten söderut var en tidigare inrikesrutt för HA-LPK

HA-LPK WZZ350H på väg tillbaka från Åbo (Turku)

WZZ350H.jpg

Lite klickande fram och tillbaka på annat flyg fick jag denna bild

WZZ350H_1.jpg

HA-LPK´s "gamla rutt" men inforuta för SE-RFO BLX982

Jag önskar er alla ett Gott Nytt År

Nej, det var inte tidigare inrikesrutt, läs mitt inlägg igen långsamt :) Planet mot Turku lyfte 2 gånger men fick tekniskt fel och gick tillbaka till flygplatsen, första gången till Gdansk, andra gången till Katowice som är Wizzairs huvudbas där man har större teknisk kompetens och ersättningsplan. Passagerarna fick då byta till ett annat plan och göra ett nytt försök som lyckades bättre. Den utritade rutten är först flight WZZ9349 med HA-LPI och sedan flight WZZ9349 med HA-LPK efter att passagerarna bytt plan. Totalt tog 90 minuters resan, över 7 timmar för passagerarna.

Wizzair flyger för övrigt inte inrikes.

Gott nytt år...

Last edited:

Jag skrev lite otydligt, mina misstankar om inrikesrutt var vad jag tänkte i går kväll, innan jag läst ditt klargörande inlägg.

Ha en bra kväll.

Back