Mangel på slots på Heathrow

Re: Mangel på slots i Heathrow

Men hva har kollektiv-traffik med slot-mangel a gjöre?!?

Indirekte har det jo det om en prøver å skjønne hvorfor Heathrow er så populær. Bortsett fra British Airways/One World sliter jeg med å se hvorfor en på død og liv skal fly til Heathrow. Til og med Lufthansa parkerer nå ved siden av oss på Gatwick South Terminal et par ganger om dagen, og med mindre de som er ombord skal reise videre med fly er det like fornuftig å reise til Gatwick som til Heathrow. Tidsbesparelsen kan være betydelig i favør Gatwick.

Kanskje SK skulle lagt over til Gatwick og skulle solgt sine slots på LHR og fått noen grunker i kassen.
Er vel ikke mye transfer med SK/star på LHR?

Et gæt: Der er vel mere prestige i at flyve til den rigtige lufthavn? Lidt som at Austrian flyver til JFK frem for Newark, selvom Star Alliance har en hub her. Ser man på flyselskaberne, virker rækkefølgenen til at være: Hearthrow > Gatwick > Stansted > Luton, med City som lidt speciel og uden for rækkefølge.

Det er mye transfer siden SK er den eneste måten å komme fra Skandinavia dit med Star.. transfer til SQ, UA, NZ , AC etc.

Det er mye transfer siden SK er den eneste måten å komme fra Skandinavia dit med Star.. transfer til SQ, UA, NZ , AC etc.

Det er vel bare NZ som ikke har ruter til de skandinaviske landene. Så strengt tatt ikke det store igjen?

SK har ganska mycket transfer på LHR till framförallt UA, AC & VS men även NH, NZ, EK, EY, KE, MH
Jag tror SK har 20-25 dagliga avgångar på LHR...det är mycket.

Og de man ikke finner med 1 stop via FRA og LHR finner man på CDG eller AMS ;)

Det finnes da mange alternativ til SAS og Star Alliance

Var det ikke generisk mangel av slots på London-Heathrow som var hovedtemaet? At noen tar noen særdiskusjoner er helt OK, men da må en regne med å bli plukket på.

DOH HEL, er også gode 1-stopp-plasser til sør og øst.

Spørsmålet er vel mer nå når vertskapet for Star Alliance på Heathrow (BMI) er slått sammen BA og One World, hvorfor skal Star holde seg på LHR når i de fleste tilfeller er mye enklere å komme inn til London fra Gatwick? Dessuten er sikkert BA øyeblikkelig klar til et makebytte med heftig mellomlegg. Nordterminalen på LGW er slettes ikke dum, selv som Star hub.

Godt eksempel på mangel av slots på LHR:
PR720 MNL0805 – 1400LHR 77W 1
PR720 MNL0820 – 1415LHR 77W 47
PR720 MNL0830 – 1425LHR 77W 36

PR721 LHR1615 – 1250+1MNL 77W 1
PR721 LHR1715 – 1350+1MNL 77W 47
PR721 LHR1905 – 1540+1MNL 77W 36

Uansett hvilken av de 5/7 dagene de flyr lander de mellom 14-1430. Derimot er departure fra mellom 1615-1905 avhengig av dag - noe som tyder på slot mangel. I tillegg kan det nevnes at dette er den mest busy tiden på LHR, hvor spesielt BA har utrolig mange flights vestover - deriblant BA85 som nesten alltid er sen.

Og i serien av rapporter og kommisjoner i UK som ser på flyplasstrukturen ved London, så har det siste utvalget i dag shortlistet ny rullebane på LHR og/eller LGW som de beste løsningene

Fra før så har jo enkelte foreslått en gigaflyplass ved utløpet av Themsen (Boris Island) og under forrige regjeringen så kom man vel frem til at en andre rullebane ved STN var ønskelig.
Uansett skjer det neppe mye før neste velg ved 2015, da dagens regjering gikk til valg på å ikke bygge flere rullebaner

Re: Mangel på slots på Heathrow

Om vi deler de reisende i tre hovedgrupper:

De som London som hub/stopp underveis: For disse er det viktigste at de slipper å bytte flyplass.

De som skal fra utlandet til/fra London: For disse er det likegyldig hvilken flyplass de lander på, men det må gå raskt mellom by og flyplass.

Lokale reisende: Viktigst at flyplassen ligger nær hjemstedet, slik at de slipper å reise gjennom London.

Hub-problemet kan enkelt løses ved at flyplassene fordeles mellom selskaper/allianser, som så kan samle sin aktivitet der. Dette tilsier utbygging av evt ekstra striper/terminaler/taksebaner etc slik LN-KGL skrev.

For reisende utlandet-London må man sørge for at infrastrukturen (les: jernbanen) fungerer mellom flyplass og sentrum. Dette koster selvsagt, og for noen vil det kunne medføre at de må bytte mellom tog og tube, men man slipper galskapen med Boris Island.

For lokale reisende kan det bli verre; hvis flyselskapene fordeler flyplassene mellom seg kan også rutene bli det, og dermed vil man ikke kunne reise alle steder fra alle flyplasser. Dette vil nok til en viss grad markedet fikse selv, ved at det dukker opp ruter til samme destinasjon fra både sør og nordsiden av byen, men da er det igjen et spørsmål om slots og behov for kapasitet på den enkelte rute. Men kan det rettferdiggjøre å bygge en helt ny flyplass til en billion kroner midt i et våtmarksområde?

Løsningen er derfor å se alle flyplassene som del av et nettverk; i tillegg til de nevnte oppgraderingene bør det bygges en jernbane i ring rundt London; Stansted-Luton-Heathrow-Gatwick, slik at den som lander et sted raskt kan komme seg rundt, og videre hjem derfra.

Ja, det blir dyrt og tar en del hus. Men sannsynligvis billigere og mer miljøvennlig enn Boris Island. Som uansett også måtte ha togforbindelse.

Må si jeg støtter en ny stor flyplass i munningen av elven. Jeg er så lei av kontroller og toging på LHR, at jeg velger nærmest hvilket som helst alternativ.

Her er et bilde fra en tur jeg hadde i går hvor en fløy forbi området hvor "Boris island" kan havne. Dette er St. Mary's Marsh som er et våtmarksområde utenfor Dartford, ved Gravesend på sydsiden av River Thames. P.g.a. at det er våtmarksområde er der mye motstand med tanke på eventuelle miljømessige følger av denne plasseringen.

1CameraZOOM-20120517150650603.jpg

Hva Heathrow angår stod det senest i går at Boris Johnson sier at en tredje rullebane er politisk dødt inntil videre, og siden han akkurat ble gjenvalgt til borgermester i London er det nok det.

Tror bruken av Heathrow er mye gammel vane og "sånn er det bare" (for andre enn British Airways og partnere). Jeg kan ikke fatte og begripe at de som har destinasjon London velger å fly til Heathrow. En vasser i folk, det koster i dyre dommer å komme seg til byen (med mindre en velger en times tid med undergrunn) og det er tungvint å komme til andre steder. Fra Gatwick kan en velge mellom Victoria eller London Bridge/St. Pancras Int'l, og dette er med vanlige tog hvor en kan unngå overprisede flytog om en ønsker det. Det tar meg lenger tid å reise med tog fra Birmingham til Heathrow enn til Gatwick, og det å bruke Heathrow Express har ingen tidsbesparing overhode da en må rote med undergrunnen alikevel for å komme til Paddington.

Kan jo bare se på selskapet hvor jeg jobber hvor der er pluss/minus en flyging i timen hele dagen mellom Dublin og Heathrow mens det nå er kommet opp i 6 daglige fra Gatwick. Joda, der er en god del transfer på Heathrow men det er en overraskende mange som har destinasjon London-området. Stort sett alle hverdager sitter en i minimum 5-10min holding over Bovingdon VOR mens vi som har destinasjon Gatwick er parkert ca. 15min tidligere enn de som dro fra Dublin til Heathrow på samme tidspunkt. For retur til Dublin er ofte forskjellen noe mindre da det kan ta noe tid å komme seg i lufta fra Gatwick også, men som regel ikke i nærheten av de 20-30min det tar på Heathrow.

Det har vært snakk om en rullebane nr. to på Gatwick samt et transfer konsept basert på hurtigtog mellom Gatwick og Heathrow men det skal nok noe til tror jeg.

Hvorfor skulle det være dødt. Så vidt jeg vet ligger vel ikke Heathrow innen for London sine grenser og da har vel faktisk ikke Boris så mye han skulle ha sagt.

Det snakkes hele tiden om kostnader ved de forskjellige alternativene, men en flyplass/økning i trafikk må vel på sikt regnes som en inntektskilde?

Hvorfor skulle det være dødt. Så vidt jeg vet ligger vel ikke Heathrow innen for London sine grenser og da har vel faktisk ikke Boris så mye han skulle ha sagt.

Heathrow ligger vel i Hillingdon som er inkludert i Greater London, som igjen er det Boris er Mayor for... Så, ja, han har nok noe med det å gjøre.;)

Heathrow har igjen søkt om en 3. rullebane, publisert 13. mai:
http://www.heathrowairport.com/static/HeathrowAboutUs/Downloads/PDF/taking_britain_further.pdf <-- Heads-up: 22MB fil.

Ellers kan man opplyse om "Trial aims to cut Heathrow holding times" som jeg syns virker veldig spennende; cross-border sammarbeid = likeable!
http://www.nats.aero/news/trial-aims-cut-heathrow-holding-times/

Traditionally NATS, the UK’s air traffic service provider, has only been able to influence an arriving aircraft’s approach to Heathrow once it enters UK airspace – sometimes only 80 miles from the airport. This limits the opportunity to manage the flow of traffic and can result in additional time spent in the holding stacks.

From today, if delays in the Heathrow holding stacks begin to build, air traffic controllers in the Netherlands, France, Scotland and Ireland will be asked to slow down aircraft up to 350 miles away from London to help minimise delays on arrival.

The trial is being led by NATS in close cooperation with French air traffic control provider, DSNA, the Maastricht Upper Area Control Centre and Prestwick Control Centre, with the aim of cutting average holding times by at least a quarter from the current time of just under 8 minutes.

Back