Månen 19 mars 2011

TobyAllan

PROFIL IKKE AKTIV
Månen 19 mars 2011

Mange har jo snakket om at skulle ta bilder av månen i kveld pga størrelsen, og muligheten for at få fine bilder av denne, jeg skulle dog ikke ha så mye flaks, da der hele kvelden har vært let skyet her hos meg, så må legge ut det beste resultat jeg fikk til tross skyer :rolleyes:

Jeg legger derfor første bilde i denne tråden, og håper da andre vil følge med og legge til sine måne bilder fra idag i denne tråd :)

Her er mitt bidrag :)

Moon_19-03-2011_TI_flyprat.jpg

Utstyr: Kamera: Canon eos 350D. Optikk: Tamron 200-500 "nyeste Model"
Innstillinger: Brennvidde: 456mm. Blender: f/11. Lukkerhastighet: 1/100s

MVH Torben

Last edited:
Re: Månen 19 mars 2011

Nydelig TobyAllan! :) Her er mitt lille bidrag, kvantitet foran kvalitet.....
(Jeg veit ikke hvor zoomlinsa mi har blitt av i huset, virrehue, hvem jeg?! :lol: )

5540523315_a29c91413a.jpg

Syns noen kunne sagt i fra (jæjæ, sikkert stått overalt), så jeg kunne tatt med kameraet på jobb og smelt opp et bilde av RYG badet i fullmåneskinn... Det ser faktisk ikke så verst ut =P

Snasent dette. Prøvde å jage ut Putzmeister siden jeg er innelåst på jobben men han er jo så pissredd for elg :colgate:

Prøver meg med ett bilde jeg også;)
Kvaliteten er langt unna TobyAllan sitt bilde, men klarer aldri og få tatt ett bra bilde av månen:(

mnen2.jpg

Snasent dette. Prøvde å jage ut Putzmeister siden jeg er innelåst på jobben men han er jo så pissredd for elg :colgate:

HAHA, der er ikke noen elg på min takterasse, så han kan godt låne den, det var der jeg stod da jeg tok dette bilde :)

Ha en god natt på jobben :)

Endelig skyfritt :D
Her er ett bilde mer av månen, endret litt på innstillingerne, samt at det ikke var noen skyer, kan gi en drastisk forskjell på bildet :colgate:

Litt mer "eyecandy" :cool:

Moon_1150_no_sky_flyprat02.jpg

MVH Torben

Fortsatt god helg :spin

Utstyr: Kamera: Canon eos 350D. Optikk: Tamron 200-500 "nyeste Model"
Innstillinger: Brennvidde: 476mm. Blender: f/11. Lukkerhastighet: 1/125s

Last edited:

Jeg så ingen elger, og zoomlinsa sitter heldigvis fast på mitt lille kamera! Her et bilde tatt uten stativ, men ikke topp kvalitet nei...:cool: P.S Flotte månebilder TobyAllan!:up:

021-6.jpg

Jeg så ingen elger, og zoomlinsa sitter heldigvis fast på mitt lille kamera! Her et bilde tatt uten stativ, men ikke topp kvalitet nei...:cool: P.S Flotte månebilder TobyAllan!:up:

021-6.jpg

Tusen takk:D Dette er årets bilde!!!:colgate:

Får vel komme med min variant av månen.

Bruke Canon 40D (m/batt grip) med 100-400L med 1,4x II converter fra canon med remote shooting fra min Macbook med EOS utility.
ISO 200, 540mm, 1/200 sek, f/11

Man in the Moon by Halvor S.N., on Flickr

Last edited:

Dette er noen fantastiske bilder av månen ja. Misunnelig eg når dere klarer slikt...,og ikkje eg hehe... ;)

Dette er noen fantastiske bilder av månen ja. Misunnelig eg når dere klarer slikt...,og ikkje eg hehe... ;)

Jeg er ikke noen foto expert heller, men her er den tommelfinger regel jeg fikk av en fotograf som lever av dette, han jobber for flere store tv kanaler med film/bilder/video produksjon, primært på natur/wildlife, jeg snakket med han og han fortalte om denne "Lunar11" regel som er ett godt utgangspunkt, avhengig av flere faktorer må man kansje gjøre litt justeringer men her er data om åssen du får det til :)
Sett kamera i 100% manuell modus:

1.Sett ISO til laveste verdi altså ISO 100, eller 200 hvis dit kamera ikke kan gå ned på ISO 100.

2.sett din lukkertid til 1/100, eller 1/125 sekund dersom kamera ikke lar seg stille inn 1/100, åssen du gjør det står i manualen til de forskjellige kamera typer :)

3.Blender tallet setter du da til F/11.

4. BRUK STATIV !! :)

Disse justeringer er som sagt bare grunn innstillinger, men starter du ut her, er du godt på vei, og prøver du deg frem med litt justeringer, kan du få til virkelig fine bilder, prøv først at justere lukkertiden opp eller ned avhengig av resultatet på de første prøve bilder, ellers er det bare å "leke" med de forskjelliger verdier, og se etterpå hva som ga det beste resultat, du kan altid sjekke din EXIF info på det beste bilde for at se hva du egentlig hadde av innstillinger.

MVH Torben

Back