Mandag

Re: Mandag ❤️

God mandag fra Eastern Airways sin E190 operert for de blå.

Fikk oppgradert til biz, da fylte opp kjerra med pax som fikk sin flight til Norwich kansellert.
Tror dette er en av Europas beste leg room, om man ser bort ifra Widerøe sine småDasher.

Ha en finfin mandag folkens [emoji846]
5ae58d0b274ab2f6821b61cf52bdb45e.jpg

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk

G'morgen ... Gikk og tenkte ut en feiende flott posting da jeg var ute med berneren, men nå har jeg glemt hva jeg skulle skrive.

Se der begynner du å skrive som en ekte pensjonist. :)

Da får de kompensere sjåførene ekstra for å jobbe i ferien. Det hele virker så dårlig planlagt at det er drøyt. Det er ikke satt opp noe ekstra avganger omtrent på eksisterende linjer for å avlaste.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Hadde det bare vært så enkelt så (jeg kjenner flere bussjåfører).
Nå er det bussjåfør mangel i hele Norge og det tar tid å utdanne nye (hvis de greier å rekruttere dem) og det koster over 50 tusen i lappen og andre sertifikater (yrkessjåførebevis, helseattest osv).

Og for de sjåførene som er tilgjengelig så er dem også bundet av Max duty tid (som piloter). Og det går på Max timer per 24t/uke/måned med minimum krav til rest (hvile) mellom dem. Og som alle andre i Norge har dem også rett på 5. ukers ferie som naturlig nok bør tas når alle andre har ferie siden kundegrunnlaget deres er mye lavere da.

Jeg tror mange vil bli overrasket at kravene (som inkl årlig teoretisk, praktisk og medisinsk test) for å være bussjåfør er nokså like piloter.

Last edited:
Re: Mandag [emoji3590]

Hadde det bare vært så enkelt så (jeg kjenner flere bussjåfører).
Nå er det bussjåfør mangel i hele Norge og det tar tid å utdanne nye (hvis de greier å rekruttere dem) og det koster over 50 tusen i lappen og andre sertifikater (yrkessjåførebevis, helseattest osv).

Og for de sjåførene som er tilgjengelig så er dem også bundet av Max duty tid (som piloter). Og det går på Max timer per 24t/uke/måned med minimum krav til rest (hvile) mellom dem. Og som alle andre i Norge har dem også rett på 5. ukers ferie som naturlig nok bør tas når alle andre har ferie siden kundegrunnlaget deres er mye lavere da.

Jeg tror mange vil bli overrasket at kravene (som inkl årlig teoretisk, praktisk og medisinsk test) for å være bussjåfør er nokså like piloter.
Joda jeg forstår dette men jeg må likevel få lov å påpeke at det har vært ganske krise. Jeg synes en to timer reisevei hjem fra Riksen til Haugerud er uakseptabelt. Joda burde utnytta reisegarantien til det maksimale her men det er forsåvidt litt på siden av poenget.

God ettermiddag fra Gaustad. Vi får se om det kommer en buss før eller siden. Ruter kjører ferieruter fortsatt selv om de har stengt ned halve tbanen. Forstå det den som kan. Mitt forslag om de skal gjennomføre det her igjen ikke ha ferieruter på buss og trikk. For dette er faktisk et seriøst problem.

Med sykkel bruker du 45 minutter.
Med el-sykkel bruker du 30 minutter.
Med scooter/motorsykkel bruker du 15 minutter.

Bare nevner det.

Joda jeg forstår dette men jeg må likevel få lov å påpeke at det har vært ganske krise. Jeg synes en to timer reisevei hjem fra Riksen til Haugerud er uakseptabelt. Joda burde utnytta reisegarantien til det maksimale her men det er forsåvidt litt på siden av poenget.

Jo da, jeg forstår deg veldig godt, synes selv det er dritt når det samme skjer her borte når det ikke går tog, og her velger dem ofte ikke å sette inn Buss for lokaltogene mellom Stavanger og Sandnes, men henviser folk til lokalbussene som tar 3 ganger så lang tid som toget.
Men det er dessverre ikke så mange veier utenom selv om jeg har stusset på oppsettet de har for T-banen nå, hvor man må bytte 2-3 ganger om man skal igjennom Oslo sentrum (de burde ha kjørt noen av bussene videre til Nationaltheatret/ Oslo S). Men de mangler nok busser og sjåfører.

Jeg ser det bare de gangene det er Buss for tog her (Stavanger) så kommer det busser og sjåfører fra Moss, Hamar og Trondheim selv på korte (planlagte) oppdrag (2-3 dager). De henter rett og slett kapasitet fra hvor en de kan finne det.

Dere i Oslo er i hvert fall heldig som har som regel flere brukbare alternativer, selv om det i år nok er et unntak pga alle stengingene overalt. Men jeg forstår og deler frustrasjonen din.

Back