God kveld fra omtrent eksakt på andre siden av kloden for Singapore. Vi må ca 500km østover for å treffe antipoden. Ellers er vi her ca eksakt på samme lengdegrad som Miami. og ca 300km å kjøre nord til Ekvator.
Kona og jeg er ikke overbegeistret over å måtte dele dyne, så sist natt sov vi i hver vår dobbeltseng på River Garden Hotel and suites, Guayaquil. Jeg har blitt skikkelig løs i magen, men det har egentlig gått rimelig greit. Vi spiste frokost fra 07.30 Den så veldig fin ut, men var litt for mye Equadoriansk for min smak, men vi ble da mette. Etter frokosten gikk vi det meste av Malecon 2000, som er den fantastiske elvepromenaden, rett på andre siden av veien, frem og tilbake. Tilbake på hotellet ryddet vi ut av rommet i 7 etg og tok alt med ned i bilen i 6etg, før vi dro opp i 18 etasje for å sjekke ut og filme og ta noen bilder før avreise. I Guayaquil er det nesten helt flatt, bortsett fra noen koller som stikker opp 20 til 40 meter rundt om kring. GPS'n viste rett vei hele veien og etter å ha kommet oss ut av byen var det veldig grei vei med 2 felt i hver retning. 3 bomstasjoner som alle kostet $1 måtte vi gjennom. Vi kjørte først til Salinas, som minner en del om disse kystbyene i Belgia, men litt mer snuskete og møkkete et kvartal og mer fra sjøen. Vi tenkte å dra helt ut på odden, til Equadors vestligste punkt, men der var det luftforsvarsbase og luftforsvarets flyskole. Dermed satte vi nesen nordover. Veien var grei, ca 85% var fire felts vei. Vi prøvde nok en gang å henge på en buss, da det ikke er noen biler som kjører så fort som bussene. De kjører som om de har stjært både buss og diesel og skal komme frem før de har hatt avgang. De ligger på ca 105 km/t når de kan. Veien gikk tidvis helt inntil stranda. Vi kom frem til vårt hotell, Howard Johnson by Wyndham Montanita ca 15.30. Stranden her slutter i nord ved vårt hotell. Vi har skrittet opp, det er 12 skritt fra senga til badebasenget eller ca50 skritt til vi har føttene i bølgene ved høyvann, som det var da vi kom. Vi ble oppgradert fra rom på baksiden av bygget til ett på forsiden, da det er relativt lite folk her, ca 65% belegg antar jeg. Resepsjonen er utendørs, men under tak. Mannen i resepsjonen kunne ikke så mye engelsk og da han krevde ca $14+ i en avgift og jeg ville vite hva slags avgift det var, kunne han ingen ting. De som bor, eller oppholder seg i Equador i mer en 90 dager, skal betale 12% i mva. Ikke turister. Jeg tror det var den han ville innkreve. Etter et bad både i basseng og surfebølger gikk vi ca 800 meter langs stranden inn til byen. barer, hosteller, t-skjorte sjapper, surfbrett utleier og restauranter hele veien. Montanita kan vel kalles en hippi-by, med et rent turistpreg.
Jeg var blitt litt urolig i magen igjen men fikk spist en halv posjon loin med grønsaker og ris. jeg hadde akkurat satt talerkenen til siden på bordet da det kom en dame i begynnelsen av 20 årene, med en datter på 2-3 år og ville selge armbånd. Det ville vi ikke ha, men hun gjorde tegn og lurte på om hun kunne få resten av maten, så da fikk de både min og konas mat. 2 retter med 2 Cola kostet $13 og de $2 vi fikk i veksel ga vi til denne damen. Så gikk vi hjemover over stranden, nå relativt mørk og tom. Vi støtte på 2 ku flokker, hver på 5 kyr på veien de lå/stod og tygget drøv på stranden og virket ganske vandt til mennesker. Nå slapper vi av og satser på en bedre mage i morgen. i såfall blir det både surfbrett leie og en del drinker.
Ha en fin arbeidsuke og nyt kulda, den er unik.......