• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

? Å sette nettopp avgiftene høyt er det vel FR som gjør ?
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Ja det er en lei utvikling at flyselskapene presser prisene sånn at enhver borger nå har råd til å fly. Det er en skremmende utvikling.
Nei, det var bedre i gamle dager. Da tok pensjonistene bussen fra Vestfold, Peter Wessel til Danmark og kjørte buss i et par dager før de kom frem til Moseldalen. Nå går de ombord i Ryanair fra Torp, og setter seg i bussen når de kommer frem en drøy time senere. Og de som vil imponere noen ved å si de var på weekend tur til Italia, risikerer at kassadama på Rimi sier: Det var jeg også!

Nei, sett avgiftene så høyt at det monner. La flyvning bli en luksus for eliten i samfunnet. La det koste å fly igjen. Slik det gjorde før.


IMM

Det finnes en mellomting mellom gamledagers skyhøye priser og dagens tildels latterlig lave. Ingen av delene er sunt. Dessuten er det faktisk ikke en menneskerett å få kommet seg på helgetur 1 gang om måneden
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Ja det er en lei utvikling at flyselskapene presser prisene sånn at enhver borger nå har råd til å fly. Det er en skremmende utvikling.
Nei, det var bedre i gamle dager. Da tok pensjonistene bussen fra Vestfold, Peter Wessel til Danmark og kjørte buss i et par dager før de kom frem til Moseldalen. Nå går de ombord i Ryanair fra Torp, og setter seg i bussen når de kommer frem en drøy time senere. Og de som vil imponere noen ved å si de var på weekend tur til Italia, risikerer at kassadama på Rimi sier: Det var jeg også!

Nei, sett avgiftene så høyt at det monner. La flyvning bli en luksus for eliten i samfunnet. La det koste å fly igjen. Slik det gjorde før.


IMM

Så du mener at jeg som SAS-passasjer skal subsidiere dine reiser med Ryanair? At Ryanair gir bort billetter gratis er deres problem, men du kan ikke la andre finansiere flyplassavgiftene for deg.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Ja det er en lei utvikling at flyselskapene presser prisene sånn at enhver borger nå har råd til å fly. Det er en skremmende utvikling.Nei, det var bedre i gamle dager. Da tok pensjonistene bussen fra Vestfold, Peter Wessel til Danmark og kjørte buss i et par dager før de kom frem til Moseldalen. Nå går de ombord i Ryanair fra Torp, og setter seg i bussen når de kommer frem en drøy time senere. Og de som vil imponere noen ved å si de var på weekend tur til Italia, risikerer at kassadama på Rimi sier: Det var jeg også!Nei, sett avgiftene så høyt at det monner. La flyvning bli en luksus for eliten i samfunnet. La det koste å fly igjen. Slik det gjorde før.
IMM

Greit at Faudair betaler mesteparten av lønna di, men dette innlegget nærmer seg et FR lavmål. Når det koster mindre å fly Torp-Bergamo t/r enn vanlige jobbpendlere betaler for bussreisen Nærsnes-Oslo-Nærsnes med rabattkort hver dag hele uken, så er det noe fundamentalt galt med prisingen. FR, og delvis også DY, må hele tiden legge ut nye, fremtidige, destinasjoner for å hente inn penger til å betale dagens regninger. Det fins en grense for hvor mye luftrafikk luftrommet over Europa tåler, og den grensen er faretruende nær. Det vil være urimelig at "week-end" turismen skal føre til store restriksjoner for andre selskaper som i større grad enn FR driver mer samfunnsnyttig transport. En situasjon hvor luftrafikksystemet er mettet, så vil nok LCC'ene bli relegert til andre divisjon, og da spørs det om ikke boblen vil sprekke.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Greit at Faudair betaler mesteparten av lønna di, men dette innlegget nærmer seg et FR lavmål. Når det koster mindre å fly Torp-Bergamo t/r enn vanlige jobbpendlere betaler for bussreisen Nærsnes-Oslo-Nærsnes med rabattkort hver dag hele uken, så er det noe fundamentalt galt med prisingen. FR, og delvis også DY, må hele tiden legge ut nye, fremtidige, destinasjoner for å hente inn penger til å betale dagens regninger. Det fins en grense for hvor mye luftrafikk luftrommet over Europa tåler, og den grensen er faretruende nær. Det vil være urimelig at "week-end" turismen skal føre til store restriksjoner for andre selskaper som i større grad enn FR driver mer samfunnsnyttig transport. En situasjon hvor luftrafikksystemet er mettet, så vil nok LCC'ene bli relegert til andre divisjon, og da spørs det om ikke boblen vil sprekke.
Kan ikke være mere enig med dig, Stein
Hilsen
ole
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

.... Faudair .....

Det er sikkert morsomt å hygge seg med å bruke skjellsord (eller hva det er) istedenfor det korrekte navnet på selskapet. Men snakker man om lavmål i en debatt, så singler det tydeligvis godt i glass.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Så du mener at jeg som SAS-passasjer skal subsidiere dine reiser med Ryanair? At Ryanair gir bort billetter gratis er deres problem, men du kan ikke la andre finansiere flyplassavgiftene for deg.


Jeg tror ikke Ryanair ser det som et problem at de gir ut gratis billetter. De ser på det som en del av deres markedsføring. Jeg ser heller ikke at de lar andre finansiere flyplassavgiftene for seg. Jeg tar Torp som det greieste eksemplet. Torp går med overskudd, har vokst betydelig og har i dag blitt en moderne flyplass. Veksten har vært formidabel de siste 10 årene. Dette ville ikke vært mulig uten det Ryanair har vært med å bidra med.
Jeg vil gå så langt å si at jeg tror Ryanair har stått for brorparten av betalingen for dette.


IMM
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Så du mener at jeg som SAS-passasjer skal subsidiere dine reiser med Ryanair? At Ryanair gir bort billetter gratis er deres problem, men du kan ikke la andre finansiere flyplassavgiftene for deg.

Hvis det er slik at et selskap ikke bidrar til en vekst på en flyplass, og betaler lavere flyplassutgifter enn andre så er jeg enig med deg.
Men om det er slik at et man bidrar til en signifikant vekst og overskudd på en flyplass, så synes jeg ikke det gjør noe at dette selskapet får en lavere avgift å betale.

Det er mye bedre enn et selskap som lanserer en rute på monopol til skyhøye priser, og legger den ned et halvt år senere fordi de ikke fikk nok passasjerer.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Jeg ser heller ikke at de lar andre finansiere flyplassavgiftene for seg. Jeg tar Torp som det greieste eksemplet. Torp går med overskudd, har vokst betydelig og har i dag blitt en moderne flyplass. Veksten har vært formidabel de siste 10 årene. Dette ville ikke vært mulig uten det Ryanair har vært med å bidra med.

Det er fint og flott, og vi kjenner ikke detaljene til hva som skjer i MAN og andre steder.

En tinger sikkert, alle selskaper ønsker å tjene mest mulig penger (bådes flyselskaper og flyplasser), det kan de gjøre ved å øke inntekter og kutte kostnader. FR er ikke de første (heller ikke de siste) som ønsker å få bedre rabatter og vilkår hos sine leverandører (les: flyplassene). Et sted kommer de til en smertegrense, og da skjer et av to. 1) Leverandøren er "dum nok" til å si ja, selvfølgelig, og leverer med tap eller dårlig fortjeneste. 2) Leverandøren setter ned foten og sier "nei takk", vi skal også tjene penger.

Har i min bransje sett at det har blitt stilt så urimelige krav fra kundesiden at samtlige leverandører (heldig vis) har satt ned foten. Skal si at kunden ble paff når ingen ville selge dem noe...
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Jeg har fulgt MAN omtrent like nært som de tre skandinaviske hovedstadsflyplassene, og det er noen særtrekk MAN har:
  1. Regner fire regioner i England som sitt nærområde, og det er Northwest England, West Midlands, East Midlands og Yorkshire and Humber. I tillegg til dette kommer også innbyggerne i det nordøstre hjørnet av Wales.
  2. I det definerte nærområde bor det rundt 22 millioner innbyggere og 15 millioner av dem har mindre enn en times kjøretur for å nå flyplassen.
  3. I det samme nærområdet ligger det ikke mindre sju (7) andre konkurrende internasjonale flyplasser (Blackpool, Liverpool, Leeds-Bradford, Humberside, Doncaster, East Midlands og Birmingham).
  4. Flyplassen har historisk blitt sett på som flyplassen for det store (dyre) flyselskapene og charter.
  5. Flyplassen har aldri fått taket på dette med LCCer, selv om nå Jet2, BMIbaby og easyJet flyr fra flyplassen.

Fra grafen vedlagt kan en se at MAN har uhyre store svingninger i passasjertallet for de forskjellige sesongene, hvor august har historisk vært neste dobbel så stor som de fire månedene november, desember, januar og februar. Her ser en at i de siste årene har det en nedgang i denne forskjellen, chartertallet for august i år er for eksempel bare 67% av det det var i 2005.

I tillegg til ikke å ha forutsett nedgangen i chartermarkedet, så har MAN misset på dette med lavprisselskaper, og det flyplassene rundt som profitert på det.

  • Liverpool (LPL) har base for både easyJet og Ryanair, i tillegg at Wizzair, flybe, KLM og Eastern Airways flyr derfra.
  • Blackpool (BLK) har fått inn Jet2 sterkt på Middelhavsdestinasjoner + Jersey og Belfast, og i tillegg er Aer Arann og Manx2.com inne på mer lokal basis. Ryanair var der for et par år siden, men oppnådde ikke gode nok tall til å kunne fortsette.
  • Leeds-Bradford (LBA) er hjemmeplassen til Jet2 og de flyr til 38 destinasjoner fra LBA. Fra LBA flyr også Ryanair, og det til 17 destinasjoner. I tillegg til disse to flyr også BMI Regional (BMIbaby er helt ute fra LBA), flybe, Thomsonfly, Eastern Airways, Air Southwest, PIA og Manx2.com regulære ruter.
  • Humberside (HUY) er eid av MAN Airport Group og er for å si det mildt en sovende flyplass på vinterstid - litt Eastern Airways til ABZ og KLM Cityhopper til AMS.
  • Doncaster (DSA), mer kjent Robin Hood Airport Doncaster Sheffield, er eid av PEEL som også LPL. Flyplassen er vel forsøk å foreta en knipetangsmanøver mot MAN Airport Group. I hvert fall ut fra Doncaster kan man fly med Ryanair, flybe, Thomsonfly og Wizzair, i tillegg til med en rekke charterselskaper.
  • East Midland (EMA), den tredje flyplassen i området med MAN Airport Group som eier. Av lavprisselskaper flyr Ryanair, easyJet og BMIbaby, og av andre selskap er Eastern Airways, BMI Regional, Aurigny Air Services og Manx2.com med litt lokale destinasjoner.
  • Birmingham (BHX) er den siste av konkurrentene og også den flyplassen som ligner mest på MAN. Av lavprisselskapene er Ryanair, easyJet, BMIbaby of flybe til stede, men så er det 27 andre flyselskap til stede.

Da har vi sett på konkurrentene og det en ser her at det er to private grupperinger og tre flyplasser som er offentlig eid (interkommunale selskaper) som konkurrerer om disse litt over 20 millioner innbyggeres gunst. MAN Airport Group er den store tunge som har kjøpt dyrt med lånte penger (Bournemouth Airport er også en del av gruppen), mens Peel Group er den lille oppvigleren som tekker ekstra godt LCCene. At Peel kommer fra Manchester gjør det vel litt ekstra surt for MAN Group, og nå er de også på vei helt inn på nabo-områdene til MAN med sin overtagelse av Barton Aerodrome som de har omdøpt til Manchester City Airport. Både LPL og DSA er noen små perler av flyplasser - ikke minst for en passasjer som ønsker seg raskt fra A til B med minst mulig fuzz. BHX mistet litt futten for noen år siden med to egne selskaper vandret nedenom (Duo Airways) eller ble solgt ut (BA Connect), men har kommet sterkt tilbake. De er nå ferdig med nødvendige utvidelser på terminalsiden. Det var også snakk om en andre parallell rullebane, men dette er lagt på is og i stedet skal eksisterende rullebane forlenges. Det snakkes nå om at Emirates skal fly til Birmingham med A380 for å serve den store indiske befolkningen i området, og dette er blant MAN-folk er riktig hår i suppa. At det eksisterer store planer for utvidelse og fornying på LBA i andre enden av lokalområdet til MAN, gjør heller ikke saken bedre. Hvordan i alle dager skal MAN få betalt ned alle sine lån på sine supermarkedsflyplasser?

Og inn i dette kommer MOL trampende og forlanger å betale mindre. Jeg er til dels enig med ham at MAN har tatt seg vann over hode. Det er ikke slott man ønsker, men en terminal som greier å håndtere passasjerene sine på en hurtig og behagelig måte fra fortauskant til flytrapp og omvendt. Boss-butikk, parfymerier, elektronikksjapper og alt annet crap kan de ha for meg - jeg er fornøyd hvis det er en WH Smith og en plass der de serverer god kaffe og noe godt å tygge på.

Er det forresten noen som ser parallellen SAS og Norwegian når en hører historien om MAN Airport Group og Peel Group?
 

Attachments

  • PassengerNumbers_at_MAN.jpg
    PassengerNumbers_at_MAN.jpg
    38.2 KB · Views: 267
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Alle må nok være med å betale for bruke av flyplasser, om ikke pølseboden på innsiden er villig å betale flyets avgifter etc. Som sagt ingenting i livet er gratis. Og vi som bor i Norge betaler i bøtter og spann via skatt, og vi har det da godt også:)
Men at en ikke vil betale/subsidiere annens fly bruk... det gjør vel de fleste av oss som flyr i dette landet, er vel bare OSL, SVG, BGO og TRD som går i +/0.

Men jeg er enig at om vi skal ha denne flystruktur i Norgesom vi har i dag, så må vi gjøre som i dag, men at FR skal komme å presse ned prisen, så er det mannen i gata som en dag må betale i dyre dommer for dette til slutt. At de i Moss har privat lufthavn, og kan prise seg en helt annen vei, er jo forsovet deres business, men de har da restriksjoner på flybevegelser, og det kommer oss alle andre til gode til slutt, om en ikke bor i Østfold.

Ser at FR reklamerer med billett til 5 NOK, sannheten at den kommer på over 500,- uten å kunne velge vekk noe, slik at en kan betale 5,- dette burde ikke være lovlig. Har aldri brukt FR, og kommer til å bruke de minst mulig slik praksisen deres er med gebyrer. Der synes jeg DY har funnet sin nisje, en kan velge bort/ta med det en vill betale ekstra for.

Greit at FR har tilført mer trafikk etc, la de som vil fly med FR fly. Men kom ikke her å press prisen på avgifter til 0,-. da er flyplassen borte lenge før flyet kommer....
En kan godt gi litt rabatt om en aktør vil prøve seg, en slags oppstartsrabatt el. men innen noen år så må en betale same as all.

Håper alle andre til slutt ser, at FR ikke er leveverdig selskap for oss dødlige, betaler gledlig none lapper mer, slik at jeg vet hva jeg må betale, og slipper å komme grytidlig på en flyplass. Jeg har aldri opplevd å måtte betale overvekt for bagsje en gang, enda da jeg sto i Melbourne på vei hjem med 27 kg, var ikke snakk om noe, de bare satt på en HEAVY lapp, og smilte:)
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Litt tåpelig debatt dette her sier nå jeg.
I den frie verden hentes det hele tiden inn anbud for tjenester, og det er vel normalt å slå til når man får ett anbud man kan leve med. Om FR ikke kan akseptere den prisen som MAN vil ha så bør det jo være greit for alle om de velger en annen leverandør seg uten at det skal debatteres frem og tilbake..... er det ikke?
Om MAN mener de får nok inntjening uten FR så er det deres politikk, og det er greit for meg, hvorfor ikke for alle andre?
Har familie i Nord-Norge som var sydpå (i Oslo) kanskje en gang i året før SAS fikk konkurranse på disse flyvningene, nå kan de besøke meg og jeg besøke dem 3-4 ganger i året etter at DY kom på banen. Kan jo ikke bli kritisert for at vår inntjening ikke muliggjorde disse reisene tidligere, men at det nå med litt konkurranse(ny tjenesteleverandør) har blitt mulig.

Er rimelig sikker på at Torp tjener gode coin på FR, tror også WF tjener gode penger på dem, både via handling og via økt passasjerstrøm på Torp, sikkert endel som kommer og drar med WF. Dessuten er jo Torp på kartet nå, det var de ikke for 20år siden.

Alternativet til å ikke ha en mulighet til å velge tjeneste baseret på pris og hva som blir levert er jo et politisk system svært få av oss i denne bransjen liker!
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Alle må nok være med å betale for bruke av flyplasser, om ikke pølseboden på innsiden er villig å betale flyets avgifter etc. Som sagt ingenting i livet er gratis. Og vi som bor i Norge betaler i bøtter og spann via skatt, og vi har det da godt også:)
Men at en ikke vil betale/subsidiere annens fly bruk... det gjør vel de fleste av oss som flyr i dette landet, er vel bare OSL, SVG, BGO og TRD som går i +/0.

Men jeg er enig at om vi skal ha denne flystruktur i Norgesom vi har i dag, så må vi gjøre som i dag, men at FR skal komme å presse ned prisen, så er det mannen i gata som en dag må betale i dyre dommer for dette til slutt. At de i Moss har privat lufthavn, og kan prise seg en helt annen vei, er jo forsovet deres business, men de har da restriksjoner på flybevegelser, og det kommer oss alle andre til gode til slutt, om en ikke bor i Østfold.

Ser at FR reklamerer med billett til 5 NOK, sannheten at den kommer på over 500,- uten å kunne velge vekk noe, slik at en kan betale 5,- dette burde ikke være lovlig. Har aldri brukt FR, og kommer til å bruke de minst mulig slik praksisen deres er med gebyrer. Der synes jeg DY har funnet sin nisje, en kan velge bort/ta med det en vill betale ekstra for.

Greit at FR har tilført mer trafikk etc, la de som vil fly med FR fly. Men kom ikke her å press prisen på avgifter til 0,-. da er flyplassen borte lenge før flyet kommer....
En kan godt gi litt rabatt om en aktør vil prøve seg, en slags oppstartsrabatt el. men innen noen år så må en betale same as all.

Håper alle andre til slutt ser, at FR ikke er leveverdig selskap for oss dødlige, betaler gledlig none lapper mer, slik at jeg vet hva jeg må betale, og slipper å komme grytidlig på en flyplass. Jeg har aldri opplevd å måtte betale overvekt for bagsje en gang, enda da jeg sto i Melbourne på vei hjem med 27 kg, var ikke snakk om noe, de bare satt på en HEAVY lapp, og smilte:)

Mener å ha sett tall på at også BOO og TOS går i null/svakt pluss. Om jeg ikke tar feil så er et par av de mellomstore flyplassene i samme situasjon; jeg kan huske feil, men mener å ha sett at KRS, EVE og AES drar inn mer enn de bruker.
 
Back
Top