• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Someone

Moderator
Medlem
Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Ryanair vil legge ned basen i Manchester da flyplassen nekter og la seg diktere av O'Leary. Tommel opp for MAN:D:up:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8205445.stm

Ryanair is to switch or close nine of the 10 routes it currently operates from Manchester Airport, blaming the airport's refusal to lower its charges.

Måtte andre følge etter:exclaimation
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Måtte andre følge etter:exclaimation

Ja, og det er jeg overbevist om kommer til å skje! Det vil i så fall innebære at forretningsmodellen får seg noen skudd for baugen.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Jeg håper de står på sitt og går forran som et godt eksempel! Flott om andre støtter seg bak dette og ikke lar seg diktere.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Jeg håber MAN står fast og at mange andre følger efter. Det er på tide nogle lufthavne sætter hælene i overfor Ryanairs pression.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Det var samtaleemnet her på MAN i dag og nå er spørsmålet hvordan det slår ut på i passasjertallene på MAN. tross alt er det snakk om rundt 600 arbeidsplasser og ni av ti ruter stoppes fra 1. oktober i år. Inntrykkene fra MAN ellers i dag var nedslående, her er det STOOOOR nedgang i passasjertallene uten at MOL kutter i rutene. I tillegg ble en rekke avganger og ankomster avlyst/reroutet på grunn av at et hull i rullebanedekket til 06L/24R ble oppdaget på formiddagen. Hullet ble lappet og nordre rullebane ble klar ut på ettermiddagen. Heldigvis for oss ble det en hyggelig ettermiddag med venner på The Romper i stedet for å fotografere fra AVP (ølet og maten kan også anbefales).

Rapport fra utskremt på Cheshire Cat fra en Lenovo S10E over The Cloud
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Jøss, trodde aldri jeg skulle beundre Manchester for noe! :drunk:

BF:cool2
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

For oss som ikke ønsker at luftfartsbransjen skal basere seg på Ryanair-ideologi, er dette gode nyheter ...
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Alle får ta en vurdering om hva de mener de er best tjent med.

Hva hadde Hahn, Bergamo, Torp, Stansted, Skavsta, Weeze, Memmingen, Ciampino, Alghero, Beavais, Marseille osv??????

Tror alle disse flyplassen ville sagt at de var tjent med å gjøre en handel med Ryanair. Noen andre vurdere annerledes. Om de fleste her mener at Manchester gjør det riktige - så er jo det bra for dere. Kanskje Ryanair kunne ha flyttet all trafikken fra Liverpool til Manchester istedenfor motsatt vei. Dette ville ha gjort trafikkøkningen til Manchester betydelig, noe som igjen ville ført til økte inntekter. Manchester vil tydligvis heller satse på høyere pris og mindre volum - og mener at det er bedre for dem.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

De har antagelig regnet ut at de taper mer på å gi Ryanair rabatter enn de tjener på at paxen går gjennom MAN. En del av paxen er nok heller ikke tapt, da de vil velge andre flyselskaper ..

MAN er en litt annen kategori flyplass enn de nevnte, og må også ta hensyn til sine andre brukere. På Hahn etc. er Ryanair dominant - på MAN er de det ikke.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Jeg synes det er bra at det finnes aktører i bransjen som ikke vil være med på den konkurransen som dominerer denne bransjen alt for mye, kappløpet om å være kjipest, billigst og minst levedyktig.

-A
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

MAN har jo satt hardt mot hardt mot Ryanair tidligere. For noen år siden, da Ryanair nektet å betale en avgift MAN hadde innført, endte det med at flyplassen tok arrest i et av selskapets fly helt til MOL punget ut.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Jeg synes det er bra at det finnes aktører i bransjen som ikke vil være med på den konkurransen som dominerer denne bransjen alt for mye, kappløpet om å være kjipest, billigst og minst levedyktig.

-A

Minst levedyktig stemmer jo ikke, FR har vist seg å tjene gode penger på sin virksomhet.

Jeg synes det er helt greit og høyst naturlig at en LCC leter både her og der for å kutte kostnader, det er nå engang poenget med forretningskonseptet. Og til en viss grad må det være lov til å være steintøff i forhandlingene, slik også Kjos er kjent for å være. Men alt har sin grense og FR virker som om de tøyer strikken til stadighet. Om flyplassen finner ut at "dette tjener vi jo ingenting på" så skjønner jeg godt at Ryanair kastes på hue og ræva ut.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Hva hadde Hahn, Bergamo, Torp, Stansted, Skavsta, Weeze, Memmingen, Ciampino, Alghero, Beavais, Marseille osv??????

Tror alle disse flyplassen ville sagt at de var tjent med å gjøre en handel med Ryanair.

Det vil de nok si ja, så lenge det er andre som kan betale regningene.....
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Minst levedyktig stemmer jo ikke, FR har vist seg å tjene gode penger på sin virksomhet.

Jeg synes det er helt greit og høyst naturlig at en LCC leter både her og der for å kutte kostnader, det er nå engang poenget med forretningskonseptet. Og til en viss grad må det være lov til å være steintøff i forhandlingene, slik også Kjos er kjent for å være. Men alt har sin grense og FR virker som om de tøyer strikken til stadighet. Om flyplassen finner ut at "dette tjener vi jo ingenting på" så skjønner jeg godt at Ryanair kastes på hue og ræva ut.

Tror du forvirrer "levedyktig" med "ensidig snylting". Det er helt OK å kutte kostnader, men FR lever i en verden i lag med andre, og å basere driften på å løpe rundt å forlage å slippe billigere enn alle andre gjør at du har en butikk som går så lenge andre aktører vil leke leken din.

-A
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Tror du forvirrer "levedyktig" med "ensidig snylting". Det er helt OK å kutte kostnader, men FR lever i en verden i lag med andre, og å basere driften på å løpe rundt å forlage å slippe billigere enn alle andre gjør at du har en butikk som går så lenge andre aktører vil leke leken din.

-A

Sålenge man tjener penger og kommer til å fortsette å tjene penger er man levedyktig. Så så lett er det. Men som sagt, et sted går grensen for hvor langt man kan presse businesspartnere før partneren sier (siden han snakker engelsk): get the f*** outta here!
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Sålenge man tjener penger og kommer til å fortsette å tjene penger er man levedyktig. Så så lett er det. Men som sagt, et sted går grensen for hvor langt man kan presse businesspartnere før partneren sier (siden han snakker engelsk): get the f*** outta here!

Jeg tror ikke så mange i Manchester ville formulert seg som dette (Mancunians har litt andre og mer fargerike måter å uttrykke seg på).....;)

Når det er sagt så har helt klart sukram rett at en bedrift er levedyktig så lenge man tjener penger og partnerne aksepterer de forslagene selskapet kommer med. Dette er selvsagt også et spørsmål om det er slik at andre selskaper betaler mer for at FR skal få tjenestene billigere, men det kan like godt tenkes at FRs lave pris går på bekostning av overskuddet & utbyttet til eierne av MAN (i dette tilfellet). Så lenge de aksepterer en for dem dårlig deal så får det være opp til dem å avgjøre.
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Hvordan stiller FR seg til passasjerer som krever å få billettene billigere enn billigste oppgitt pris?
 
Re: Manchester nekter å la seg presse av Ryanair

Stay on topic ....

Er det noen som helst drift bort fra topic her da (bortsett kanskje fra EBs siste innlegg, men som fortsatt toucher topic men med en litt annen vinkel)...? MAN nekter å la seg presse. Slikt press er endel av forretningsideen til FR. FR har slik forhandlingsmakt, mens den enkelte kunde/reisende har ikke slik forhandlingsmakt. Alt henger sammen med opprinnelig topic. Litt takhøyde får man vel ha.;)
 
Back
Top